عجیب و غریب بودن طراحی‌های لباس به معنای زیبایی نیست

برخی از کارشناس‌های فرهنگی و مد و لباس بر این باور هستند که لزوماً هر لباس عجیب و غریبی بار زیبایی به همراه ندارد.

موضوعی که در عفاف و حجاب اهمیت دارد پوشش مناسب است که هم زیبا باشد و هم بتواند پاسخگوی سلیقه دختران جوان باشد؛ دخترانی که بیشتر از هر زمان دیگری در بین رنگارنگی پوشش‌های مختلف قرار گرفته اند. 

برخی از افراد بر این باور هستند که دختران جوان نباید زیاد تمایل به پوشش زیبا داشته باشند چراکه ممکن است مورد توجه قرار بگیرند. این در حالی است که بسیاری از دختران جوان به شیک پوشی و زیبایی علاقه دارند و دوست دارند لباس مناسب بپوشند و به قول معروف، امروزی باشند.

مریم عبدالباقی، کارشناس مسائل زنان و خانواده، درمورد پوشش مناسب برای بانوان بیان کرد: موضوع مهمی که در خصوص پوشش مناسب وجود دارد این است که طبیعتاً لباس باید زیبا باشد، اما نباید جلوه گری و خودنمایی جنسی داشته باشد. اگر دختر خانمی حتی چادر مشکی خود را به گونه‌ای نادرست بگیرد مطلوب نیست. مسلماً، موردتوجه قرار گرفتن بد نیست بلکه موردتوجه قرارگرفتنی منفی است که انسان موردتوجه جنسی قرار بگیرد. یعنی طوری برنامه ریزی کند و لباس بپوشد که یا از داخل کشور و یا خارج از کشور برای لباس او برنامه ریزی کنند و این فرد هم، بی توجه از این لباس‌ها استفاده کند و مورد سوء استفاده جنسی قرار بگیرد و این خیلی بد است.

منصوره سادات چاووشی، روان شناس، درمورد این که آیا هر لباسی می‌تواند برای جامعه ایران طراحی شود؟ گفت: تنوع لباسی به این معنی نیست افرادی که در حوزه مد و طراحی لباس فعالیت می‌کنند به سمت چیز‌های عجیب و غریب بروند. چون گاهی اوقات، خیلی از معیار‌های اجتماعی، دینی و فرهنگی ما را زیر پا می‌گذارند. این در حالی است که وقتی با آن‌ها صحبت می‌شود دلیلشان این است که، چون برای نوجوانان و جوانان این کار را انجام می‌دهیم باید چیز جدیدی را خلق کنیم. لزوماً چیز‌های جدید، چیز‌هایی نیستند که به نظر، غیر عادی بیایند بلکه چیز‌هایی هستند که خود جامعه هم باید آن‌ها را بپسندد.

بهنام محمدی، طراح و تولیدکننده و مدرس لباس درمورد این که باید چه کاری انجام داد تا لباس‌های طراحی شده مغایر با ارزش‌های اسلامی نباشند و پاسخگوی سلیقه دختران جوان باشند؟ افزود: باید فرهنگ اسلامی را بتوان در متد مدرن امروز پیاده کرد. یعنی این فرهنگ را برای مردم جا بیندازیم که به این ترتیب می‌توانند پوشش داشته باشند که هم تیپ و استایل آن‌ها همان چیزی باشد که به آن علاقه دارند و به روز و مدرن و هم در قالب ایرانی اسلامی باشد که اصل شعار کاری ماست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار