سگ‌ها یکی از مخازن مهم عفونت‌های مشترک بین انسان و حیوانات

متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، با عنوان اینکه سگ‌ها یکی از مخازن مهم عفونت‌های مشترک بین انسان و حیوانات هستند، گفت : این حیوانات می‌توانند بیماری‌های متنوع ویروسی و باکتریال را به انسان‌ها منتقل کنند.

سیاوش وزیری متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : عفونت‌هایی که از سگ به انسان قابلیت سرایت دارند می‌توانند توسط بزاق آلوده حیوان، ریز قطرات تنفسی، ادرار یا مدفوع آلوده و یا متعاقب تماس مستقیم با سگ به انسان منتقل شوند.

وی با بیان اینکه بیماری‌های باکتریال قابل سرایت شامل عفونت‌های پاستورلا، سالمونلا، بروسلا، یرسینیا، لپتوسپیرا، کوکسیلا، کمپیلوباکتر، کپنوسایتوفاگا، بوردتلا و استافیلوکوک طلایی مقاوم به متی سیلین هستند، گفت: از بیماری‌های ویروسی نیز می‌توان به ویروس هاری و Norovirus اشاره کرد.

به گفته وی، کودکان و بیمارانی که دارای زمینه نقص سیستم ایمنی هستند بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به این نوع عفونت‌ها هستند.

وزیری توصیه کرد: افرادی که از سگ نگهداری می‌کنند برای پیشگیری از عفونت‌های کمپیلوباکتر و سالمونلایی باید گوشت پخته به سگ بدهند و تخم مرغ خام و گوشت خام نباید در رژیم غذایی سگ باشد.

وی تاکید کرد: اسهال سگ باید به سرعت درمان شود و برای سگ‌های اهلی باید واکسیناسیون هاری مورد توجه قرار گیرد.

این پزشک متخصص توصیه کرد: افرادی که دستانشان در تماس مستقیم با سگ و به ویژه ادرار و مدفوع آن قرار می‌گیرد به خوبی دست‌های خود را شسته و آلودگی زدایی نمایند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار