نگرانی از افزایش مهاجرت‌های اقلیمی به شمال

تغییرات اقلیمی کشور مهاجرت به شمال و مازندران را افزایش داده و همزمان پیامد‌های فراوانی را به این استان تحمیل کرده است.

عطااله کاویان مدیرکل محیط زیست مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مهاجرت‌های اقلیمی به مازندران در سال‌های اخیر افزایش داشته و این مهاجرت‌ها موجب بروز پیامد‌های فراوانی در مازندران شده است.

او با بیان اینکه منابع آب و خاک در مازندران محدود است، افزود: بسیاری از چشمه ها، سرشاخه‌ها و حتی رودخانه‌های بزرگی مانند تجن، تلار و نکارود که پیشتر منشا زندگی و حیات اهالی بومی بودند اکنون خشک شده است.

مدیرکل محیط زیست مازندران ادامه داد: بخشی از آب چشمه‌ها و رودخانه‌های استان اکنون به ییلاقاتی منتقل شده اند که گرفتار ساخت و ساز‌های بی رویه و ورود خوش نشینان شده است.

کاویان گفت: استفاده از این منابع آبی در بالادست سبب شده است آب مورد نیاز مناطق پایین دست تامین نشود و بحران آبی شکل بگیرد.

او بر لزوم مدیریت منابع آبی و جلوگیری از ساخت و ساز‌های بی رویه در ییلاقات مازندران تاکید کرد و افزود: توسعه شهر‌ها و روستا‌ها با تکیه بر منابع آبی و در یک افق حداقل ۱۰ ساله باید دیده شود که اینگونه نیست.

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که با مهاجرت‌های اقلیمی گریبان مازندران را گرفته است موضوع پسماند‌ها است.

کاویان افزود: ما می‌توانیم پسماند‌های تولید شده جمعیت ۳ میلیون نفری مازندران را ساماندهی کنیم، اما جمعیت شناور استان و ورود ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفری مسافر سبب می‌شود پسماند در مازندران قابل مدیریت نباشد.

او ادامه داد: مسئولان استان بار‌ها اعلام کرده اند که برای حل مشکل پسماند در مازندران نیاز به اعتبارات ملی است و نمی‌شود وقتی اعتبار محلی داریم انتظار مدیریت در سطح ملی داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
باید جلو این مهاجرت ها رو گرفت مازندران ظرفیت این جمعیت رو نداره و مهاجر ها رو باید بیرون کرد