در گفت‌وگوی باشگاه خبرنگاران جوان با تحلیلگر مسائل بین‌الملل مطرح شد:

ائتلاف دریایی برای امنیت منطقه/ ناامنی در غرب‌آسیا به نفع آمریکاست

حسن بهشتی پور تاکید کرد: اگر کشور‌های منطقه بخواهند با یکدیگر پیمان‌های امنیتی داشته باشند و همکاری نظامی انجام دهند، ضریب امنیت افزایش پیدا می‌کند.

در روز‌های گذشته دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از شکل‌گیری ائتلاف‌های جدید دریایی در منطقه و خبرداد و گفت: امروز کشور‌های منطقه به این نقطه رسیده‌اند که اگر قرار است امنیتی در منطقه برقرار باشد حتماً با هم‌افزایی و همکاری یکدیگر قابل انجام و برقراری است و در این راستا، ائتلاف‌های جدیدی در حال شکل گیری در منطقه و فرامنطقه است.  

 وی ادامه داد: به زودی شاهد آن خواهیم بود که منطقه ما از هر نیروی غیر موجه عاری شده و مردم منطقه با استفاده از سرباز‌های خود در حوزه امنیتی خود مسلط باشند.

دریادار ایرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام کشور‌ها تقاضا دارند تا در اقدام اشتراکی منطقه‌ای به همراه ایران حاضر باشند، گفت: ما پیش از این با عمان اقدام اشتراکی را داشتیم و اکنون عربستان این هدف‌گذاری را انجام داده و به آن ورود کرده است. امارات، قطر، بحرین، عراق، پاکستان و هند جزو این کشور‌ها هستند.

وی افزود: تقریباً همه کشور‌های حوزه شمال اقیانوس هند به این باور رسیده اند که باید در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند و به صورت مشترک با هم‌افزایی قابل توجه امنیت را برقرار کنند.

واکنش‌های مختلفی نسبت به این صحبت‌ها از طرف کشور‌های غربی شکل گرفت، اما اظهار نظر آمریکایی‌ها درباره این ائتلاف بیش از همه مورد توجه قرار گرفت.

تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در واکنش به اظهارات فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران مبنی بر شکل‌گیری ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشور‌های منطقه از جمله عربستان، امارات، قطر، بحرین و عراق در آینده نزدیک، مدعی شد که «این ادعا با اقدامات ایران مطابقت ندارد.»

سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، کشوری که با هزاران کیلومتر فاصله از خاورمیانه، فعالیت‌های مداخله‌جویانه نظامی آن در این منطقه از عواملی است که امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند در ادامه صحبت‌های خود ادعا‌های بدون سند مقامات کشور خود را درباره ایران مطرح کرد و ایران را عامل بی ثباتی در آب‌های منطقه‌ای خواند.

نیروی دریایی ایران

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل درباره شکل گیری این ائتلاف گفت:فرمانده نیروی دریایی ما به استقبال این ائتلاف و همکاری آمده است. همکاری‌های منطقه ای، امنیتی و نظامی قرار است شکل بگیرد که می‌خواهد کمک به کشتیرانی آزاد در خلیح فارس باشد.  این موضوع از جهت آن که همکاری‌های بین کشور‌های منظقه افزایش پیدا می‌کند موضوع بسیار خوب و با اهمیتی است.

وی گفت: امنیت مشترک همیشه موضوعی بوده است که از دهه‌های پیش توسط کشور ما مطرح می‌شده که امنیت کشور‌های منطقه باید به وسیله کشور‌های حاضر در همین منطقه تامین شود و در سایه همکاری‌ها با هم دیگر باشد منتهی در سال‌های گذشته بر خلاف امروز کمتر استقبالی از این اقدامات می‌شد؛ و ادامه داد:در سال ۸۰ پیمان همکاری بین ایران و عربستان انجام شد، اما کمتر به سمت اجرایی شدن رفت و اکنون به غیر از بعد  امنیتی بعد نظامی هم در این ائتلاف افزایش پیدا کرده است و این اتفاق مثبتی است. ایران و امارات و عربستان سعودی کشور‌های هستند که بیشترین تردد را در این منظقه دارند و این اتفاق کمک می‌کند که این آب راه به وسیله خود کشور‌های منطقه امن شود و این مانع از دخالت‌های فرامنطقه‌ای خواهد شد.

وی افزود: در روز‌های گذشته بود که امارات اعلام کرد که از پیمان امنیت دریایی با آمریکا خارج شده است و این نشان دهنده آن است که کشور‌های منطقه ایده ایران را پذیرفته اند و قبول کرده اند که خودشان خیلی بهتر می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند و امنیت را خود برقرار کنند و اجازه مداخله به سایر کشور‌ها را ندهند. غربی‌ها منافعشان در درگیری و نا امنی در منطقه است. تا بتوانند سلاح‌های بیشتری بفروشند.

ائتلاف دریایی

وی تاکید کرد: وقتی کشور‌های منطقه بخواهند با یکدیگر پیمان‌های امنیتی داشته باشند و همکاری نظامی انجام دهند،ضریب امنیت افزایش پیدا می‌کند و تهدید کمتر می شود و اصولا بهانه‌ای نمی‌ماند که قدرت‌های فرا منطقه‌ای بخواهند در این منطقه دخالت کنند و سلاح بفروشند.

وی ادامه داد: منتهی منافع آن‌ها به گونه‌ای است که به همین سادگی و با تنها یک پیمان به راحتی از این منطقه خارج نمی‌شوند. شرکت‌های تولید کننده سلاح منافع هنگفتی دارند و حتما آن‌ها نیز تلاش خود را می‌کنند تا با ترفند‌های مختلف و بهانه‌های مختلف به حضور نا مشروع خود در منطقه ادامه دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۰۷ دی ۱۴۰۲
مرگ بر امریکا
آخرین اخبار