رضیه کشتکاران:

عاطفه زن را برای مقابله با کفر به میدان بیاوریم

مسئول واحد خواهران حسینیه اندیشه قم گفت: ما در نظام الهی باید عاطفه زن را به میدان بیاوریم و به واسطه آن در مقابل کفر بایستیم.

اولین جلسه از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی زن در گفتمان انقلاب اسلامی با عنوان «سبک زندگی؛ نرم‌افزار تمدن» توسط رضیه کشتکاران، مسئول واحد خواهران حسینیه اندیشه قم و مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری کریمه ولایت با حضور و مباحثه جمعی از کارشناسان و پژوهشگران حوزه زن و خانواده در محل سازمان تبلیغات اسلامی با حمایت اداره کل امور بانوان برگزار شد.

کشتکاران با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و سردادن ندای خداپرستی، حاکمیت دین در مقابل نظام سرمایه‌داری شرق و غرب ایستاد، گفت: حرکت عظیم با انقلاب اسلامی در جهان اتفاق افتاد و در جنگ تحمیلی نیز پیروزی از آن رزمندگان غیور ایران بود که یک وجب از سرزمینمان را از دست ندادیم. ایستادگی در جنگ با دست خالی اتفاق افتاد، این ایستادگی، معادلات جنگ کلاسیک را تغییر داد. 

وی اظهار کرد: اگر ندانیم وارث حرکت انبیاء هستیم، نمی‌توانیم پای انقلاب اسلامی بایستیم، درحالی که یک تاریخ چشمش به ایستادگی ملت ایران است. ما در شرایط کنونی در جنگ اقتصادی قرار داریم، نقطه‌ای که نظام کفر برای ضربه به ایران هدف قرار داده است. حال سؤال این است که تکلیف اجتماعی ما را در این زمان چه کسی مشخص می‌کند؟ علما و، ولی فقیه که نایب امام زمان (عج) هستند، تکلیف اجتماعی ما را در این دوران تعیین می‌کنند. 

محقق و پژوهشگر حوزه زنان با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر موضوع اقتصاد در شعار سال، افزود: ایشان ۱۲ سال است که موضوع شعار سال را اقتصاد قرار داده‌اند و دلیل این امر فقط بحث معیشت مردم نیست. ولی فقیه پرچمدار حفظ توحید و خداپرستی است و می‌خواهد ما آگاه باشیم که نقطه حمله کفر از کدام مسیر است. درواقع کفر می‌خواهد با الگوی اقتصادش اخلاق رذیله را گسترش دهد. اصل و ریشه نظام غربی، جریان شهوت و فرو رفتن در دنیاست. نظام اقتصاد غربی یک سیستم انگیزه و مسیریابی دارد که می‌خواهد از طریق تنوع، انگیزه را بالا ببرد؛ بنابراین نظام اقتصادی غرب که تولیدمحور است باید هم انگیزه تولید را بالا ببرد و هم مصرف را طبقاتی کند و با ایجاد اختلال در عرضه و تقاضا، تقاضا نسبت به کالا زیاد شده و ایجاد تورم می‌کند و همین امر موجب خلق تفاخر و استکبار اجتماعی خواهد شد. 

وی عنوان کرد: اقتصاد نظام سرمایه‌داری همگان را به عنوان شهروند قرار داده و زن و مرد را به کار گرفته و زن و مرد به عنوان شهروند در تولید روزافزون وارد می‌شوند، در این صورت زن و مرد باید مساوی تعریف شوند و همین امر آزادی بی‌قید و شرط و کم‌رنگ شدن نهاد خانواده را درپی دارد و عملاً ارزش‌های دینی برداشته می‌شود و نگاه غربی به خانواده حاکم می‌شود. ما در مقابل باید به سمت نگاه عدالتی برویم؛ یعنی اختلافات فطری را بشناسیم و بعد جایگاه و نقش‌ها را تعیین کنیم.

 کشتکار با بیان اینکه وقتی مدلی را نقض می‌کنیم باید جایگزین داشته باشیم، گفت: ما اگر بخواهیم نگاه الگوی سوم نه شرقی و نه غربی را داشته باشیم و به سمت نگاه سوم برویم، چند شاخصه را باید در نظر داشته باشیم. از جمله اینکه باید ببینیم زن غربی و شرقی چه ویژگی باید داشته باشد که هم در متن و مرکز باشد و هم با توجه به ویژگی عاطفی که در وجود خود دارد، عاطفه اجتماعی را مدیریت کند. 

وی با تأکید بر اینکه جامعه به حضور زنانه زن یعنی عاطفه اجتماعی او نیاز دارد، اظهار کرد: براساس بازخوانی سیره حضرت زهرا (س) اختلاف بین زن و مرد وجود دارد؛ یعنی اگر ویژگی مرد اقتدار است، ویژگی زن، عاطفه است. در نگاه سنتی، جایگاه زن فقط در خانواده معنا شده در حالی که نقش زن باید در جایگاه اجتماعی تعریف شود، آن هم جایگاهی که بی بدیل باشد و مرد نتواند در آن جایگاه قرار گیرد. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که همانطور که غرب، جنسیت زن را به میدان آورده، ما در نظام الهی باید عاطفه زن را به میدان بیاوریم و به واسطه آن در مقابل کفر بایستیم. اختلاف لازمه حرکت است، ولی این اختلاف نباید به گونه‌ای باشد که ظلم به زن اتفاق بیفتد. 

محقق و پژوهشگر حوزه زنان افزود: باید ساختاری برای نقش زنان تعریف کنیم که هم مادری در آن تعریف شود و هم نقش اجتماعی زنان در آن در نظر گرفته شده باشد. ما در بحث زنان قائل به این هستیم که باید نگاه قائده‌مند به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی وجود داشته باشد و باید بیانات ایشان، تجزیه و عنوان‌گذاری شود.

 وی به پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به کنگره هفت هزار شهید زنان اشاره کرد و گفت: وقتی می‌گوییم زن مخلوق مرکب است، باید لوازم مرکب بودن را عنوان کنیم. زن با خصوصیت عاطفی بودن، کمبودی که در اقتدار دارد جبران می‌کند. در اصل خلقت هم وجود زن و مرد لازم بوده است. اگر انسان را در ارتباط با خدا، انسان و طبیعت تعریف کنیم وقتی نوع نگاه الهی باشد ارتباط با خدا محوریت پیدا می‌کند و بعد از آن ارتباط با انسان و ارتباط با معنا پیدا می‌کند. 

محقق و پژوهشگر حوزه زنان تصریح کرد: امام خمینی (ره) تعریف دینداری را از فردی به قدرت حاکمیتی و تمدنی ارتقا دادند؛ یعنی در بحث تکامل تاریخی ما با سه نظام کفر، نفاق و ایمان مواجهیم. وقتی بحث تاریخ را مطرح می‌کنیم که در درگیری با نفاق و در فضای عینی قرار داریم و می‌خواهیم فشار این نگاه را تحمل کنیم. سرپرستی نظام ایمان در تاریخ با پیامبر (ص) در بحث اقتدار با حضرت علی (ع) و در بعد عاطفی با حضرت زهرا (س) است. باید تتبع تاریخی انجام دهیم. نظام غربی با جنسیت زن ورود پیدا کرده و با عاطفه ورود پیدا نکرده است. اگر قدرت عاطفه زن در جامعه بروز و ظهور داده شود، می‌تواند برای جریان‌سازی دین مؤثر باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار