عضو هیأت رئیسه مجلس:

هیچکس در هیچ جایگاهی قیّم مردم نیست

محسن پیرهادی گفت:مردم حقوقی دارند و حاکمیت تکالیفی را برای آن وضع میکند نمی‌توانیم بگوییم این تکالیف شفاف نباشد.

حسن پیرهادی عضو هیأت رئیسه مجلس خطاب به دبیر حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گویی تلویزیونی، گفت: در مجلس معتقد است وقتی قانون گذاری و مسیر آن شفاف است نمی‌شود موارد اختلافی مجلس و شورای نگهبان که به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رسد در اتاق در بسته تصمیم گیری شود که نه مجلس و نه مردم در جریان آن نباشند، وقتی مسیر شفاف طی می‌شود باید بخش پایانی هم شفاف باشد.

وی اضافه کرد: مردم حقوقی دارند و حاکمیت تکالیفی را برای آن وضع میکند نمی‌توانیم بگوییم این تکالیف شفاف نباشد، ما قیّم مردم نیستیم اگر یک عده‌ای فکر می‌کنند در هر جایگاهی نشسته اند قیّم مردم هستند اشتباه میکنند، در جلسه اول محمع تشخیص مصلحت نظام که بنده نیز بودم قاطبه اعضا با اصل شفافیت مشکل داشتند که فیلم این جلسه نیز ضبط شده است، در جلسات بعدی با پیگیری‌های مجلس و مردم، شرایط تغییر کرد.

وی افزود: زمانی مجلس متهم به این شد که دامنه شفافیت گسترده شده است تا تصویب نشود، اما مجلس تمام انرژی خود را گذاشت و آن را تصویب کرد، در کشور‌های توسعه یافته حتی بخش خصوصی حساب‌های درآمدی و منابع و... را اعلام می‌کند، اما طرح شفافیت فقط بخش دولتی ما را در برمی‌گیرد وقتی یک مدیر با ورود خود نیرو‌های بسیاری هم جذب می‌کند، مردم باید بدانند با چه حقوق و از چه طریقی این افراد جذب شده است، منابع و مصارف مجموعه‌ها کجا هزینه می‌شوند؟

پیرهادی یادآور شد: ما می‌خواهیم حق حداقلی مردم را به علت آن که به آن عادت نکردیم نادیده بگیریم، جلسات را به قدری محدود کردیم که مردم در جریان مباحث ما نیستند، اگر شفافیت رخ دهد هیچ اتفاقی نمی‌افتد و مردم هم بیشتر شما را دوست خواهند داشت.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: بخاطر تعلل مجمع تشخیص مصلحت نظام در تایید مصوبه واردات خودرو‌های کارکرده در سال حدود ۲۰ هزار نفر در جاده‌ها بخاطر عدم ایمنی خودرو‌ها از بین می‌روند و مردم خودرو با چند برابر قیمت میخرند، اگر شفافیت بود این تعلل رخ نمی‌داد و مصوبه ۱/۵ میلیاردی سیستان و بلوچستان را نیز حذف نمی‌شد

وی ادامه داد: مسئله اصلی ما این است اگر جلسات مجمع شفاف شود، مطالبه افکار عمومی و همینطور نظر نخبگان در موضوع اعلام شود مصوبات خوب مجلس در مجمع حذف نمی‌شد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
داشتن قیم آگاه وفهیم خیلی هم خوب است باعث پیشرفت می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
به نظرم قیم آگاه داشتن بد نیست باعث پیشرفت و آرامش می شه
آخرین اخبار