معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام:

مصرف شیر و گوشت غیر بهداشتی عامل اصلی انتقال تب مالت به انسان است

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام گفت: مصرف لبنیات جوشیده نشده و تهیه گوشت غیر بهداشتی از مراکز غیرمجاز عامل اصلی سرایت میکروب تب مالت از حیوان به انسان است.

الهام جمزاده معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام اظهار کرد: تب مالت در احشام اعم از سبک و سنگین فاقد علائم تظاهری خاصی بوده و دام مبتلا باوجود ظاهر سالم می‌تواند ناقل میکروب تب مالت (بروسلوز) است.

وی افزود: شیر خام باید حداقل ۱۰ دقیقه بعد از رسیدن به دمای جوش، همچنان با حرارت بالا جوشیده تا میکروب‌زدایی شود و شیر خام نجوشیده یکی از عوامل اصلی انتقال میکروب تب مالت از دام به انسان است.

وی مطرح کرد: همچنین گوشت دام نیز حتما به صورت پخته مصرف و قبل از استفاده در یخچال نگهداری شود و افراد جهت حفظ سلامتی خود از خوردن گوشت تازه ذبح شده خوداری کنند.

وی ادامه داد: پنیر‌های محلی باید بعد از فرآوری یک ماه در آب نمک خوابانده و سپس مصرف شود و مصرف پنیر تازه‌ای که در آب نمک خوابانده نشده احتمال ابتلا به تب مالت را افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: همچنین در بستی‌های سنتی و محلی غیرپاستوریزه که از شیر خام نجوشیده یا کم جوشیده استفاده می‌شود نیز احتمال سرایت تب مالت به مصرف کننده را دارد.

وی به مردم و بوفه‌های مدارس توصیه کرد تا حد امکان از بستی‌های محلی قیفی که آنی تهیه می‌شوند استفاده نکنند چرا که بیشتر این بستنی فروشی‌ها شیر را خام یا کم جوشیده برای تهیه بستنی استفاده می‌کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام افزود: باتوجه یه اینکه تب مالت برخلاف تب برفکی در دام فاقد علائم بالینی ظاهری است، برخی از دامداران با این تصور غلط که مایه کوبی تب مالت باعث سقط جنین دام مادر باردار می‌شود، از انجام واکسیناسیون تب مالت ممانعت می‌کنند که البته تیم‌های دامپزشکی باوجود باور‌های اشتباه دامداران و ممانعت آنها، در سال ۲ بار عملیات مایه کوبی برای همه احشام سبک و سنگین را انجام می‌دهند.

وی ارزیابی پایش سرمی به منظور اینکه سرم ایمنی لازم را در دام ایجاد کرده است یا خیر، پایش عملیات‌های مایه کوبی، انجام تست‌های مبارزه ای، غربالگری شیر و پنیر خام، آموزش چهره به چهره دامداران، جوامع روستایی و مدارس را از جمله اقدامات این اداره کل در راستای مبارزه با تب مالت برشمرد.

به گفته وی احشام سبک و سنگین قبل، حین و بعد از کشتار بازرسی می‌شوند و لاشه دام‌های مشکوک به مدت ۲۴ ساعت برای انجام تست پاتولوژی نگهداری می‌شوند و در صورت مثبت بودن تست، لاشه معدوم سازی می‌شود.

وی از عموم مردم خواست گوشت مصرفی خود را از کبابی و قصابی‌های معتبر تحت نظارت دامپزشکی خریداری کنند و شیر را قبل از مصرف با حرارت بالا بجوشانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.