پولیتیکو: بلینکن هفته آینده به چین سفر می‌کند

منابع آگاه از سفر وزیر خارجه آمریکا به پکن در هفته آتی خبر دادند.

ظهور چین به عنوان یک بازیگر تجدید نظر طلب در نظام بین الملل به یکی از بزرگترین چالش‌های آمریکا در سیاست خارجی مبدل شده است. گرچه روابط دو طرف از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید در سال ۲۰۱۷ شاهد فراز و فرود‌های زیادی بوده است، اما ورود بالون تجسسی چین به آسمان ایالات متحده روابط واشنگتن با پکن را بیش از پیش تیره و تار کرده است. این در حالی است که اقتصاد‌های اول و دوم جهان برای جلوگیری از هرگونه سوء برداشت و اشتباه محاسباتی نیازمند حفظ کانال‌های دیپلماتیک هستند. 

بر این اساس، ۲ منبع آگاه در وزارت خارجه آمریکا که نخواستند نامشان فاش شود به پولیتیکو اعلام کردند آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در حال برنامه ریزی برای سفر در سریعترین زمان طی هفته آتی است. 

پیش‌تر نیز مقامات آگاه به خبرگزاری رویترز اعلام کرده بودند بلینکن قصد دارد در هفته آینده با سفر به پکن با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار و در رابطه با طیف گسترده‌ای از مسائل به رایزنی و مذاکره بپردازد. 

بلینکن قرار بود طبق برنامه ریزی‌های انجام شده در سال جاری میلادی به چین سفر کند، اما ورود بالون تجسسی این کشور به آسمان آمریکا باعث خشم مقامات سیاسی کاخ سفید و ایجاد جو منفی در جامعه ایالات متحده درباره چین شد و به همین دلیل وزیر خارجه این کشور سفر خود به پکن را لغو کرد. 

تنش‌ها در دریای چین جنوبی میان نیروی دریایی چین و نیروی دریایی آمریکا و متحدانش، وضعیت جزیره تایوان، و نیز مناسبات اقتصادی دو جانبه از جمله مهمترین محور‌هایی است که امکان رایزنی میان مقامات دو طرف درباره آن وجود دارد. جنگ اوکراین و تلاش برای میانجیگری به منظور پایان بخشیدن به آن از دیگر محور‌هایی است که وزرای خارجه چین و آمریکا درباره آن گفتگو خواهند کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار