زیرساخت‌های خدماتی و عمرانی صدرا متناسب با رشد جمعیت ایجاد شود

در جلسه هم‌اندیشی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت عمران صدرا با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر احداث زیرساخت‌های خدماتی و عمرانی شهر صدرا متناسب با رشد جمعیت تاکید شد.

مهدی پوربهی در جلسه هم‌اندیشی با نمایندگان شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این شرکت رسالت احداث ۲۲ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن را برعهده دارد، گفت: در افق ۱۴۰۴ با احتساب استقرار این ۲۲ هزار خانوار جمعیت صدرا به بیش از ۴۰۰ هزار نفر خواهد رسید که باید از اکنون همزمان با ساخت واحد‌های مسکونی، پروژه‌های زیرساختی را نیز احداث کنیم.

او همچنین به عقب‌ماندگی‌های بسیار در حوزه زیرساخت‌های خدماتی شهر صدرا اشاره کرد و گفت: شهر صدرا علیرغم تمام تلاش‌های انجام شده به لحاظ برخی امکانات زیرساختی و در حوزه اعتبارات از محروم‌ترین نقاط دوردست کشور نیز محروم‌تر است؛ وضعیت فاضلاب فاز دو شهر صدرا زیبنده این شهر نیست و این مشکلات برای نسل نوین شهر‌های جدید کشور قابل تامل است.

پوربهی گفت: طبق برآورد‌های کارشناسان اگر بخواهیم حداقل امکانات و نیازمندی‌های زیربنایی ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن شهر صدرا را تامین نماییم به ۷ همت پول معادل تقریبا ۳۰۰ هکتار زمین مسکونی خالص نیاز است که معادل ۳۶ سال بودجه سنواتی شرکت عمران صدرا می‌باشد در حالی که بانک زمین این شرکت کمتر از ۵۰ هکتار زمین موجود دارد.

مدیرعامل شرکت عمران صدرا ضمن اظهار نگرانی از کمبود شدید مدرسه در شهر صدرا و خطرات رفت و آمد دانش‌آموزان به مدارس شیراز و تحمیل هزینه‌های گزاف به خانواده‌ها گفت: از ۲۲ مدرسه شهر صدرا تامین زمین و ساخت ۱۶ مدرسه دولتی را شرکت عمران صدرا انجام داده است و تامین زمین و مشارکت ۵۰ درصدی در ساخت دو مدرسه دولتی دیگر و همچنین تامین زمین و مشارکت ۵۰ درصدی در ساخت دو هنرستان دخترانه و پسرانه را نیز شرکت عمران صدرا عهده دار است.

پوربهی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت استقرار ادارات دولتی تاکید و اظهار کرد: در راستای یکی از مطالبات مردم، استاندار فارس برای استقرار ادارات در شهر صدرا دستور موکد دادند و شرکت عمران صدرا نیز بیش از ۷۰۰ هکتار زمین با کاربری خدمات عمومی به اشخاص حقیقی یا حقوقی از جمله ادارات واگذار کرده است که اگر برای ساخت اقدامی انجام نداده باشند قرارد آنان فسخ می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید صدرا خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز مردم باید هرچه سریع‌تر پروژه‌های نیمه تمام به ویژه در حوزه ورزش تکمیل گردد و در اختیار مردم قرار گیرد.

او به پیشتازی شرکت عمران صدرا در ایجاد زیرساخت‌های حوزه حمل و نقل و برقراری اتصالات شهری نیز اشاره کرد و گفت: شرکت عمران صدرا تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان در قالب تهاتر برای تامین نقدینگی آزادراه شیراز- اصفهان کمک کرده و این مبلغ را به ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد رساند و امیدواریم با اتصال آنتنی شهر صدرا به آزادراه شیراز- اصفهان شاهد رونق بیشتر این شهر باشیم.

صدرا از مصوبات هیئت دولت در سفر به فارس سهم داشته باشد

امام جمعه شهر صدرا نیز در این جلسه خواستار تسریع در روند استقرار اداره آموزش و پرورش در شهر صدرا شد و گفت: آموزش و پرورش باید در بعد فرهنگی و مذهبی نیز به صورت جدی‌تر و با برنامه‌ریزی دقیق‌تری اقدامات موثر انجام دهد تا شاهد فتنه و آشوب در این زمینه‌ها نباشیم.

زیرساخت‌های خدماتی و عمرانی صدرا متناسب با رشد جمعیت ایجاد شود

حجت‌الاسلام سید عباس موسوی، تاکید کرد: در سفر آتی هیئت دولت به استان فارس باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی گردد که برای پروژه‌های بزرگ عمرانی، ورزشی و فرهنگی شهر صدرا نیز مصوبات ویژه‌ای داشته باشیم.

در شرکت عمران صدرا فضای کار، تلاش و خدمت ایجاد شده است

جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه از ابتکار عمل آقای موسوی، امام جمعه صدرا برای ایجاد وحدت و تجمیع ظرفیت‌های شهر صدرا قدردانی و اظهار کرد: مهندس پوربهی نیز در مدت کوتاه تصدی مسئولیت مدیرعاملی شرکت عمران صدرا انصافا اقدامات ارزنده‌ای را شروع کردند و ضمن برقراری آرامش، فضای کار، تلاش و خدمت را ایجاد کرده‌اند.

او با بیان اینکه بخش عمده‌ای از ساخت و ساز‌های مسکن ملی در صدرا انجام می‌شود، گفت: اولویت اول متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن شیراز و نقاط غرب شیراز از جمله صدرا است و باید متناسب با جمعیت ساکن و متقاضی سکونت سرانه خدماتی در نظر گرفت و نباید این شهر که به فاصله نزدیکی از کلانشهر شیراز قرار دارد چنین سرانه‌های نامطلوبی داشته باشد و از حداقل امکانات محروم باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولین شهر صدرا باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند به شیراز ملحق شوند یا شهرستان مستقلی شوند، گفت: اکنون حدود ۴۰ درصد جمعیت استان فارس در شهر شیراز مستقر است، اما در سرانه بودجه ۴۰ درصد بودجه استان را ندارد بنابراین اگر صدرا شهرستان مستقلی شود به لحاظ تصمیم‌گیری‌های بودجه‌ای وضعیت مناسب‌تری خواهد داشت.

او ادامه داد: طرح اصلاح قانون تقسیمات کشوری نیز به وزارت راه و شهرسازی ارجاع شده است و پس از تصویب اعضای کمیسیون، در صحن علنی مجلس نیز مطرح می‌شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای احداث درمانگاه تامین اجتماعی در شهر صدرا پیگیری خواهم کرد و علاوه بر آن باید یک بیمارستان با خدمات عمومی در کنار بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین (ع) احداث گردد.

قادری حضور شرکت عمران صدرا در این شهر را مایه خیر و برکت و منشأ خدمات دانست و عنوان کرد: شرکت عمران صدرا برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی امکان تهاتر زمین را دارد درحالی که ادارات راه و شهرسازی چنین اجازه‌ای ندارند و برای این منظور باید فرآیند طولانی در سازمان زمین و مسکن طی شود.

او ضمن توصیه به اجرای پروژه‌های کلان و زیربنایی در شهر صدرا گفت: طرح مطالعاتی احداث تونل مسیر صدرا به لپویی و اتصال صدرا به خطوط قطار شهری شیراز دنبال شود ما نیز مباحث مربوط به حمل و نقل ریلی و عمومی شهر‌های اقماری با شهر مادر را در قانون پیش‌بینی خواهیم کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهر صدرا ظرفیت مرکز داده‌های جنوب کشور و استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان مخابراتی، دانشگاهی و کشاورزی را دارد، گفت: باید در شهر صدرا به جای استقرار صنایع آلاینده به دنبال ایجاد مراکز دانشگاهی، گردشگری و سلامت باشیم.

با تغییر کاربری اراضی با کاربری خدمات عمومی مقابله شود

علیرضا پاک‌فطرت، دیگر نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه جلسه با بیان اینکه شهر صدرا از نظر مدیریت غنی است و هرکدام از اعضای هیئت مدیره شرکت عمران صدرا می‎توانند استاندار، فرماندار و مدیرکل باشند، گفت: با ظرفیت مدیریتی و تلاشی که وجود دارد مشکلات صدرا قابل حل است و من نیز به عنوان نماینده مجلس برای رفع مشکلات شهر صدرا از هیچ کمکی دریغ نخواهم کرد.

او با اعتقاد به اینکه برخی از معضلات فرهنگی به دلیل نحوه ساخت و ساز و معماری واحد‌های آپارتمانی است، گفت: شهر صدرا کشش استقرار تمام خانوار‌های متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن را ندارد و دولت باید از زمین‌های شهر شیراز نیز برای تخصیص به متقاضیان استفاده و آنان را به شیراز هدایت کند.

پاک فطرت عدم ایجاد زیرساخت‌های متناسب با جمعیت شهر صدرا را ظلم به این شهر توصیف و اظهار کرد: رفاه حال مردم ساکن در شهر صدرا از اولویت برخوردار است و باید به سکونت بی‌دغدغه خانوار‌ها توجه کرد.

او با بیان اینکه مستقل شدن صدرا را به اختیار مسئولین این شهر و کارشناسان طرح جامع آمایش سرزمین واگذار می‌کنم، درعین حال تاکید کرد که باید هرچه سریع‌تر درخصوص شهرستان مستقل شدن شهر صدرا تصمیم‌گیری کرد.

پاک فطرت ضصن ارائه پیشنهادی مبنی بر اینکه تمام مدیران شهر صدرا در گردهمایی ماهانه یا فصلی، گزارش عملکرد خود را ارائه دهند، گفت: اداره کل اوقاف شهر صدرا نیز باید در راستای اجرای نیت واقفین در حوزه احداث خدمات عام‌المنفعه از جمله مدرسه، مسجد، مراکز فرهنگی و … ورود کند.

او از کلید زدن طرح تحقیق و تفحص از اوقاف کشور خبرداد و گفت: این طرح را تا کنون ۱۸۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امضا کرده‌اند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بر لزوم بازپس گیری اراضی واگذار شده با کاربری خدمات عمومی که تاکنون ساخته نشده است، تاکید و اظهار کرد: برخی از این افراد به دنبال تغییر کاربری هستد که باید در برابر تغییر کاربری‌ها مقاومت کرد و نسبت به ساخت یا بازپس دادن اراضی جدیت داشت تا کارگاه عمرانی عظیمی در شهر صدرا به راه افتد.

نقشه راه صدرا در حوزه‌های مختلف در شورای برنامه‌ریزی فارس مصوب شود

روح‌الله نجابت، دیگر نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه استقرار ادارات دولتی و خدمات رسان در شهر صدرا کف توقع است و نه سقف آرزو، گفت: اکنون که شرکت عمران صدرا سی و اندی ساله شده است مدیران این مجموعه با گرفتن تصمیمات بزرگی، چون مستقل شدن شهر صدرا منشأ یک ریل گذاری می‌شوند که باید در این مسیر فراتر از وظایف شرکت عمران صدرا فکر کرد و بررسی نمود چقدر ساختار و نیرو‌ها توان اداره شهر را دارند.

او تعریف کردن افق و چشم‌انداز و ارائه برنامه زمانبندی را ضروری دانست و گفت: برای شهر صدرا باید نقشه راه مشترکی ترسیم و در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب کرد.

خیرین مدرسه‌ساز و شهرساز یاریگر مردم شهر صدرا شوند

مرتضی زارع، عضو شورای اسلامی شهر صدرا نیز با بیان اینکه دغدغه‌های همه مسئولین شهر صدرا یکی، اما راهکار‌ها متفاوت است، گفت: جمعیت صدرا با رشد سالانه بیش از ۱۲ درصد با شتاب در حال افزایش است و باید متناسب با این رشد زیرساخت‌ها نیز ایجاد شود.

او با اشاره به جمعیت ۲۲ هزار نفری دانش‌آموزان شهر صدرا و کمبود شدید مدارس این شهر اظهار کرد: هزار و ۲۰۰ دانش آموز معلول در شهر صدرا زندگی می‌کنند، اما حتی یک مدرسه استثنایی در این شهر وجود ندارد که باید از ظرفیت خیرین مدرسه‌ساز و شهرساز برای ورود به حوزه احداث زیرساخت‌های عمومی استفاده کرد.

زارع ضمن اظهار گلایه از عدم حضور هیچ‌یک از اعضای کابینه در شهر صدرا طی سفر قبلی هیئت دولت به استان فارس گفت: با توجه به نیاز شهر صدرا به تصویب بودجه برای پروژه‌های عظیم در حوزه‌های مختلف باید زمینه حضور وزرای راه و شهرسازی، آموزش و پرورش و وزیر ورزش و جوانان در شهر صدرا فراهم شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار