شناسایی یک فرد مبتلا به کریمه کنگو در چهارمحال و بختیاری

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: یک نفر از عشایر مبتلا به تب کریمه کنگو در استان شناسایی و آزمایش‌های اولیه از اطرافیان این فرد که مشکوک به بیماری بودند، انجام شد.

علی احمدی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است، اظهار داشت: مراقبت بهداشتی از خانواده و اطرافیان مبتلا به تب کریمه کنگو تا ۱۰ روز ادامه دارد و درمان فرد مبتلا به تب کریمه کنگو در حال انجام است.

وی افزود: پارسال ۹ مورد مشکوک به تب کریمه کنگو در استان به مراکز درمانی مراجعه کردند که یک مورد مثبت گزارش شد.

احمدی اضافه کرد: ارائه آموزش‌های لازم در خصوص مراقبت از بیماران مبتلا و راه‌های پیشگیری و درمان از بیماری به عشایر و روستاییانی که دام دارند و همچنین افراد مبتلا به تب کریمه کنگو، در حال انجام است.


بیشتر بخوانید


وی گفت: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو از تماس مستقیم پوستی مخاطی با خون و ترشحات آلوده دامی در حین ذبح یا زایمان دام پرهیز و از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی خودداری شود.

احمدی تصریح کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی، حاد، تب‌دار، خونریزی دهنده، واگیردار و مشترک بین انسان و دام است که ناقل این بیماری یک نوع کنه است، که از طریق گزش کنه، تماس مستقیم با خون و ترشحات بیمار و لاشه حیوان آلوده به فرد سالم بیماری انتقال می‌یابد.

وی اظهار داشت: دوره کمون بیماری (از زمان انتقال ویروس به بدن تا بروز علائم) حدود چهار تا ۱۳ روز است که پس از این دوره، ابتدا علائمی همچون تب شدید، سردرد، کمر درد، درد مفاصل و عضلات و استفراغ بروز می‌کند و در ادامه علائم خونریزی دهنده مانند پتشی (خونریزی‌های زیر پوستی و کبود شدگی مخاطی) مخاط دهان و پوست، خونریزی از لثه، بینی و معده ظاهر شده که در صورت تاخیر در درمان احتمال فوت فرد مبتلا افزایش پیدا می‌کند.

احمدی ادامه داد: مردم در صورت خرید گوشت دام‌هایی که از سلامت آن‌ها مطمئن نیستند، گوشت را به مدت ۲۴ ساعت و جگر را به مدت ۴۸ ساعت در دمای چهار درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری کنند سپس با پوشیدن دستکش نسبت به قطعه قطعه کردن، شست‌وشو و بسته‌بندی آن اقدام کنید و گوشت و جگر پس از پخت کامل مصرف کنند.

گفتنی است؛ بیماری تب کریمه کنگو (CCHF)، اولین بار در سال ۱۳۷۸ به طور رسمی و قطعی در کشور تایید و شناسایی شد. از جمله روش‌های انتقال ویروس CCHF را می‌توان به گزش انسان توسط کنه آلوده، تماس انسان با ترشحات و خون حیوان آلوده و تماس فردی با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو برشمرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار