راه‌آهن افتتاح‌شده یزد- اقلید هنوز بهره‌برداری نشده است

مدیرعامل راه‌آهن گفت: خط آهن یزد- اقلید دارای نواقص زیادی بود و کیفیت لازم برای عبور مسافر را نداشت البته محدودیت بودجه ای هم داشته است.

در گفتگوی ویژه خبری امشب، صالحی مدیرعامل راه آهن و خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در خصوص سرنوشت خط آهن یزد- اقلید و راه آهن میانه-بستان آباد-تبریز توضیحاتی ارائه کردند.

علت اینکه خط آهن یزد- اقلید افتتاح شد اما مورد بهره برداری قرار نگرفت؟

صالحی: خط آهن یزد- اقلید  دارای نواقص زیادی بود و کیفیت لازم برای عبور مسافر را نداشت البته محدودیت بودجه ای هم داشته است. مسئول ساخت این خط آهن شرکت ساخت و توسعه است و این خط آهن به طور نمایشی در مرداد ۱۴۰۰ در دولت گذشته افتتاح شد. شرکت راه آهن، خط یزد-اقلید را تحویل نگرفت چرا که در بسیاری از جاها نواقص زیرساختی داشت و تا ایمنی کامل نباشد اقدام به مسافرگیری در این مسیر نمی کنیم.

در دولت سیزدهم تاکید شده که نواقص موجود برطرف شود بخشی رفع شده و بخشی در حال رفع است. وقتی پروهژه کامل شد مسافرگیری می‌شود. ما افتتاح نمایشی نداریم وقتی افتتاح شد باید مردم بتوانند بلافاصله از آن بهره مند شوند.

افتتاح امروز راه آهن میانه-بستان آباد-تبریز طوری بوده که خط زیر بار آمده و ساعت ۲۲:۱۵ اولین قطار در این مسر حرکت می کند.

در خط آهن یزد-اقلید همچنان نواقصی وجود دارد امیدواریم سازمان برنامه و بودجه، تامین مالی لازم را انجام دهد تا شرکت ساخت این پروژه را کامل کند.

چه تدبیری اندیشیده اید که راه‌آهن میانه بستان آباد به سرنوشت خط آهن یزد اقلید دچار نشود؟

خادمی: در خصوص راه آهن یزد-اقلید برخی ایستگاه های مسیر ساخته نشده بود اما امکان اینکه برای حمل بار از این مسیر استفاده شود وجود داشت. افتتاح صورت گرفت ومقرر شد طی ۶ ماه کارهای باقیمانده  با تامین منابع اعتباری انجام شود اما تامین بودجه در زمان مشخص انجام نشد.

الان این خط آهن در چه وضعیتی است؟

خادمی: سال گذشته سیل سنگینی در منطقه رخ داد که به بخشی از این مسیر ریلی اشکالاتی وارد شد. تا پایان ۱۴۰۱ برنامه داشتیم این پروژه تمام شود بخشی از منابع در اختیار گرفت خط الان آماده است اما ایستگاه ها تکمیل نشده است. عمده این خط برای حمل بار است چون معادن زیادی در مسیر قرار دارد. تاکید رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل این طرح است.

زیرساخت های لازم برای راه آهن تهران خاوران تبریز آماده است؟

خادمی: این راه آهن تحولی در شمال غرب کشور و استان آذربایجان شرقی ایجاد می کند. راه اندازی آن در راستای تغییر مود حمل و نقلی از جاده ای  به ریلی و همچنین به منظور اصلاح محور ریلی تهران-تبریز بوده است.

این مسیر میان بر و ۱۱۴ کیلومتر کمتر از مسیر قبلی است. در این مسیر کلیه زیرساحت ها دو خطه است و اولین مسیر ریلی است که با ریل ملی تامین شده است.

 ظرفیت مسافر در قطاری که الان به طرف تبریز حرکت کرد چقدر است؟

صالحی: در جهت رفاه حال مسافران بهترین ساعت برای این مسیر انتخاب شده که حرکت از تهران ۲۲:۱۵ است و ۸ صبح به تبریز می رسد.  اولین قطار امشب حرکت کرده و تا جایی که اطلاع دارم صندلی های زیادی پر شده بود فردا عدد دقیق اعلام می شود.

قیمت بلیت این قطار در جهت رفاه حال مردم تبریز و بستان آباد همان نرخ بلیت مسیر قبلی است.

در تمام مسیر و ایستگاه ها رعایت معماری ایرانی اسلامی جایگاه ها جزو الزامات ما بوده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
انشاالله با ظهور امام زمان عجل الله افتتاح میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
ما باید از اقلید مستقیم بریم تهران بعد بریم مشهد ، الان ۲ ساله که با وجود افتتاح این مسیر ، مسیر ۱۲ ساعترو ۲۴ ساعت میریم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
تمام مسیرهای پر مسافر بالای پنجاه کیلومتر باید با قطار انجام بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
خیلی از مکانهای افتتاح شده چند سال قبل هنوزبهره برداری نشده مثل باشگاه روباز شهر سبزوارکه سه سال پیش افتتاح شد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۴۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
مسیر کوتاه شده قیمت باید کم شود!!!چرا سر مردم منت میگذارید؟
آخرین اخبار