فینال لیگ قهرمانان اروپا

اینتر - منچسترسیتی/ جنگ استانبول برای مهمترین جام اروپا

منچسترسیتی به دنبال اولین قهرمانی خود در لیگ قهرمانان است درحالی که اینتر رویای کسب چهارمین جامش در این رقابت‌ها را در سر دارد.

فینال بزرگترین رقابت‌های باشگاهی فوتبال جهان امشب برگزار می‌شود و با انجام دیدار منچسترسیتی و اینتر فصل فوتبالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ به اتمام می‌رسد. فصلی که بر خلاف سال‌های گذشته علاوه بر برگزاری مسابقات باشگاهی، برگزاری یک جام جهانی را نیز در خلال خود تجربه کرد. 

حالا، اما امشب آخرین و یکی از مهمترین مسابقات این فصل فوتبالی برگزار می‌شود و اهالی فوتبال منتظر و امیدوارند یک حسن ختام بزرگ و فراموش نشدنی را تجربه کنند. امیدی که شاید علاوه بر حضور ۲ تیم قدرتمند منچسترسیتی و اینتر دلیل دیگری نیز داشته باشد. 

فینال امسال لیگ قهرمانان اروپا پس از ۱۸ سال در ورزشگاه آتاتورک استانبول ترکیه برگزار می‌شود. جایی که آخرین بار میزبان یکی از دیوانه‌وارترین فینال‌های تاریخ لیگ قهرمانان اروپا بود. فینالی که در آن جا نیز یک تیم ایتالیایی و یک تیم انگلیسی برگزار کننده آن بودند.

۱۸ سال پیش در فینال سال ۲۰۰۵ لیگ قهرمانان اروپا تیم لیورپول انگلیس در شرایطی که در نیمه اول دیدار فینال با ۳ گل از میلان ایتالیا عقب بود موفق شد در نیمه دوم بازی را به تساوی بکشد و در پایان بازی و بر خلاف انتظار‌ها تیم پر‌مهره و قدرتمند آن موقع میلان را در ضربات پنالتی شکست دهد و فاتح لیگ قهرمان اروپا شود.

حالا، اما ۱۸ سال از آن مسابقه گذشته و ۲ تیم دیگر از ایتالیا و انگلیس به فینال لیگ قهرمان اروپا رسیده اند. یکی برای کسب اولین افتخار اروپایی خود می‌جنگد و دیگری به دنبال تکرار افتخارات گذشته خود در اروپا است.

منچسترسیتی به دنبال اولین افتخار اروپایی

قهرمان ۳ فصل اخیر لیگ جزیره بالاخره در شرایطی قرار گرفته است که می‌تواند برای اولین بار با کسب افتخار اروپایی، خود را به عنوان یکی از برترین تیم‌های تاریخ فوتبال اروپا ثابت کند. شاگردان گواردیولا با کسب قهرمانی می‌توانند در زمره تیم‌هایی در تاریخ فوتبال قرار گیرند که موفق به کسب سه‌گانه (لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا) شده‌اند.

سیتیزن‌ها که برای دومین بار در تاریخ خود به فینال لیگ قهرمانان اروپا می‌رسند به دنبال کسب اولین قهرمانی خود در این رقابت‌ها هستند. شاگردان گواردیولا پیش از این در سال ۲۰۲۱ نیز موفق به صعود به فینال لیگ قهرمانان شده بودند، اما با شکست مقابل چلسی از کسب قهرمانی این رقابت‌ها باز ماندند.

این مسابقه شاید برای مربی اسپانیایی منچسترسیتی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد، چرا که در ۷ سال گذشته با وجود خرج‌های عجیب و غریب مالکان اماراتی در منچسترسیتی، گواردیولا هیچگاه موفق به کسب قهرمانی در سطح اروپا نشده است و همین موضوع نیز باعث شده این مربی با انتقادات گسترده‌ای رو به رو شود. حالا، اما گواردیولا با وجود ستارگانی، چون ارلینگ هالند، کوین دی بروینه، گوندوگان و گریلیش بیش از هر موقع به کسب قهرمانی اروپا نزدیک است. جایی که پیش از این ۲ بار آن هم در بارسلونا موفق به بالا بردن آن شده است و از آخرین آن نیز ۱۲ سال می‌کذرد. 

منچسترسیتی که با ۷ پیروزی و ۵ تساوی تنها تیم بدون باخت این فصل لیگ قهرمانان اروپا محسوب می‌شود و همچنین با ۳۱ گل زده برترین خط حمله این رقابت‌ها را دارد، در صورت کسب قهرمانی تبدیل به بیست و سومین قهرمان تاریخ این رقابت‌ها خواهد شد و می‌تواند اولین عنوان قهرمانی خود را در اروپا کسب کند.

شاگردان گواردیولا پس از صدرنشینی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا در مراحل حذفی این مسابقات موفق شدند با کسب پیروزی قاطع مقابل لایپزیش و بایرن مونیخ آلمان به مرحله نیمه نهایی صعود کنند و در آنجا نیز در مجموع با پیروزی ۵ بر یک موفق شدند قهرمان ۱۴ دوره این رقابت‌ها یعنی رئال مادرید را شکست دهند و با اقتدار به فینال صعود کنند. جایی که شاگردان گواردیلا در منچسترسیتی می‌توانند با کسب جام قهرمانی آن بعد از منچستریونایتد ۱۹۹۹، دومین تیم انگلیسی تاریخ فاتح سه‌گانه لقب گیرند.

آخرین قهرمان فوتبال ایتالیا در اروپا برای تکرار قهرمانی خود می‌جنگند

اگر بایرن مونیخ و رئال مادرید مقابل سیتیزن‌ها با شکست مواجه شدند می‌توان این موضوع را یادآور شد که این ۲ تیم بزرگ اروپا چندان در شرایط آرمانی خود نبودند و در شرایط بدی در مقابل تیم آماده منچسترسیتی حاضر شدند. بحثی که درباره اینتر ایتالیا به هیچ وجه صدق نمی‌کند. نراتزوری در بهترین شرایط خود پا به فینال استانبول می‌گذارد.

اینتری‌ها که سری آ را با کسب عنوان سومی و قهرمانی جام حذفی به پایان رساندند، در ۱۰ مسابقه گذشته خود با ثبت ۹ پیروزی و تنها یک شکست آمار بسیار خوبی را قبل از فینال لیگ قهرمانان از خود ثبت کرده و امید‌های فوتبال ایتالیا را برای کسب عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا پس از ۱۳ سال افزایش داده‌اند. جایی که آخرین بار در سال ۲۰۱۰ همین تیم اینتر موفق شد با شکست بایرن مونیخ آلمان و با هدایت ژوزه مورینیو آخرین جام ایتالیایی‌ها را در لیگ قهرمانان اروپا کسب کند.

تیم آبی و مشکی‌پوش شهر میلان که شنبه شب برای ششمین بار در تاریخ خود در فینال لیگ قهرمانان اروپا حضور پیدا می‌کند به دنبال کسب چهارمین قهرمانی خود در تاریخ این مسابقات است جایی که پیش از این ۳ بار و در سال‌های ۱۹۶۴، ۱۹۶۵ و ۲۰۱۰ موفق به کسب آن شده‌اند و شاید همین تجربه در فینال‌ها و کسب قهرمانی در این رقابت‌ها برگ برنده نراتزوری مقابل سیتیزن‌ها باشد تا با شرایط بهتری مقابل تیم آماده گواردیولا مقابله کند.

شاگردان سیمونه که در گروه مرگ این رقابت‌ها و در مصاف با بایرن مونیخ و بارسلونا موفق به صعود از گروه خود شدند در مراحل حذفی با شکست تیم‌های پورتو و بنفیکا به نیمه نهایی رسیدند و در آن جا نیز با پیروزی مقابل رقیب همشهری خود میلان موفق شدند به فینال لیگ قهرمانان اروپا صعود کنند و برای کسب افتخاری دیگر و این بار در مقابل تیمی بسیار آماده خود را مهیا کنند.

فینال لیگ قهرمانان اروپا و آخرین مسابقه باشگاهی فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳ فوتبال اروپا امشب و با قضاوت شیمون مارسینیاک لهستانی میان تیم‌های اینتر و منچسترسیتی در ورزشگاه آتاتورک استانبول برگزار می‌شود و برنده، مهمترین جام فصل اروپا را به نام خود ثبت می‌کند.

منچسترسیتی - اینتر/ سد شاگردان اینزاگی بر سر رویای ۳ گانه گواردیولا

سابقه تقابل‌های رو در روی اینتر و منچسترسیتی 

دو تیم شنبه شب برای اولین بار در یک بازی رسمی در مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت. آخرین مرتبه‌ای که دو تیم فینالیست لیگ قهرمانان برای اولین بار با یکدیگر بازی کردند، سال ۲۰۰۵ و جدال میلان و لیورپول بود که اتفاقا استانبول از آن نبرد میزبانی کرد. ادین ژکو تنها بازیکن حاضر در فینال است که سابقه بازی در هر دو تیم را دارد.  ماریو بالوتلی، ژائو کانسلو، مایکون، داوید پیزارو، استوان یووتیچ، فلیپه کایسدو، عثمان دابو، پاتریک ویرا و الکساندر کولاروف نیز دیگر بازیکنان مشترک دو باشگاه بوده اند در حالی که روبرتو مانچینی نیز سابقه هدایت هر دو تیم را دارد.  

ترکیب احتمالی منچسترسیتی-اینتر

منچسترسیتی (۳-۲-۴-۱): ادرسون | آکانجی، دیاز، واکر | رودری، استونز | گریلیش، گوندوعان، دی بروین، برناردو | هالند

اینتر (۳-۵-۲): اونانا | دارمیان، آچربی، باستونی | دومفریز، بارلا، بروزوویچ، چالهان‌اوعلو، دی‌مارکو | مارتینز، ژکو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
خوب نوشته بودید . اینتر قهرمان میشه حتما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
خیلی توضیحات کامل و جذابی بود ممنون بازی مساوی میشه و به پنالتی میکشه و اینتر قهرمان اروپا میشه
Iran (Islamic Republic of)
یی
۱۶:۵۶ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
عالی بودممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
منچستر این بازی را نتیجه ٢بر١ برنده میشَه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
عالی بود
آخرین اخبار