در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رسانه داخلی تخصصی در زمینه مد و لباس وجود ندارد

دبیر رویداد مد و رسانه، به اهمیت برگزاری رویداد‌ها و نقش مهم رسانه در آن‌ها تأکید کرد.

مهسا فرزان، دبیر رویداد مد و رسانه، در رابطه با دلایل برگزاری رویداد مد و رسانه بیان کرد: با توجه به این که تقریباً ۱۲ سال در حوزه رسانه فعالیت می‌کنم و همواره صاحب نظر بودم و از نظر زیرساختی به صنعت مد و پوشاک توجه می‌کردم این دغدغه همیشه بود که رسانه در صنعت مد جایگاهی ندارد و یا اگر هم دارد، هم تحریف شده و هم به درستی به آن پرداخته نشده است. به همین دلیل، با توجه به این که لازم است بتوانیم نه تنها در کشور بلکه به صورت بین المللی، معرفی درست و استانداردی از مد اسلامی داشته باشیم باید یک رویدادی داشته باشیم که در بستر آموزش بتوانیم رقابت هم داشته باشیم و از دوستان شرکت کننده حمایت کنیم و اشتیاق را در وجود آن‌ها به وجود آوریم تا بتوانند جایگاهی را برای کسب و کار‌ها و طراحی لباس‌های خود در فضای رسانه به دست آورند.

فرزان اظهار کرد: رویداد مد و رسانه، اولین رویدادی است که با مشارکت بنیاد ملی مد و لباس کشور (کارگروه مد و لباس کشور) انجام می‌شود و نکته‌ای که درمورد رویداد‌ها وجود دارد این است که همه آن‌ها در مسیر جشنواره مد و لباس فجر هستند که ان شاءالله به محض شروع این جشنواره، با آگاهی و شناخت مناسب و معقولی وارد جشنواره شویم و در سطح ملی و بین المللی رقابت خوبی داشته باشیم.

دبیر رویداد مد و رسانه با اشاره به ارزیابی خود از رسانه‌های داخلی در زمینه مد و لباس گفت: عملاً در کشور ما رسانه تخصصی در زمینه مد و لباس وجود ندارد و اگر رسانه‌ای هم در این خصوص در حال فعالیت است فقط تولید محتوا انجام می‌دهد و ثبت شده نیست. شاید رویداد‌ها و کار‌های جمعی این چنینی از دل یک نقد هم بیرون می‌آیند چراکه وقتی می‌گوییم در این حوزه خلأ وجود دارد برای پر کردن این خلأ، چنین رویداد‌هایی برگزار می‌شوند و به دلیل این که در حوزه مد و لباس ما، نگاه رسانه‌ای وجود نداشته و با رسانه‌های رسمی فرسنگ‌ها فاصله داشته است و اصلاً این گزینه را در برندینگ و چرخه کسب و کار خود درنظر نمی‌گیرد به سمت برگزاری چنین رویداد‌هایی می‌رویم که توجه افراد را به سمت کلمه رسانه جلب کنیم. 

او ادامه داد: ما می‌توانیم با استفاده از ابزار رسانه، هم کارمان را در سطح بین المللی ارتقاء دهیم و با برند‌های خارجی رقابت کنیم و هم این که اگر کار فاخر و استانداردی طراحی و تولید می‌کنیم آن را به جهان نشان دهیم و مشتری‌های بین المللی داشته باشیم و در داخل کشور، در قالب استاندارد و حرفه‌ای به فعالیت بپردازیم. 

فرزان تصریح کرد: در مجموع، ما در هر حوزه‌ای که می‌خواهیم وارد شویم حتی در کار خود رسانه، بسیار مهم است که برای کجا و کدام رسانه کار می‌کنیم تا جایی که اگر نتوانیم کاری که انجام می‌دهیم را معرفی کنیم عملاً چهارپایه‌ای هستیم که یک پایه آن ازبین رفته است و این یکی از اصولی است که باید در کار‌های خود درنظر بگیریم.

دبیر رویداد مد و رسانه بیان کرد: خود صنعت مد و پوشاک، یک رسانه است. چون با پوشیدن هر لباس و ظاهری که برای خود به وجود می‌آوریم و سلیقه سازی می‌کنیم در حال صحبت کردن با مردم هستیم و درواقع، این صنعت، یک زبان برای ارتباط با مردم کشورمان و دنیاست چراکه با لباس‌های فاخر کشورمان هویت، تمدن و قدمت تاریخی خود را نشان می‌دهیم و این را می‌توانیم در لباس ورزشکاران و هنرمندان کشورمان در رویداد‌های معتبر جهانی نشان دهیم و به همین خاطر است که مد، یک رسانه تصویری برای کشور است و در نتیجه، ما باید از این منظر به آن نگاه کنیم و رسانه را در صنعت مد و لباس پررنگ کنیم تا بتوانیم باعث پیشرفت آن در کشور شویم.

او درمورد این که آیا رویداد مد و رسانه صرفاً محدود به سبک‌های ایرانی اسلامی است؟، تصریح کرد: با توجه به این که نگاه ما کلان است و نگاهی کلی به صنعت مد و لباس داریم و در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم نمی‌توانیم گروه‌ها را از هم جدا کنیم. مثلاً نمی‌توانیم بگوییم فلان تولیدکننده در حال فعالیت روی سبک اسلامی و تولیدکننده دیگر در حال طراحی و تولید غیر اسلامی است. از اینرو، بنده، گذاشتن برچسب اسلامی به یک گروه را قبول ندارم و معتقد هستم هر کسی که در چارچوب ایران به عنوان یک کشور اسلامی فعالیت می‌کند کار اسلامی انجام می‌دهد. چون نمی‌توانیم خارج از این محدوده کار کنیم و این یک باید است. چون مخاطب ما مسلمان است و نمی‌توانیم در یک کشور اسلامی زندگی کنیم و بگوییم می‌خواهیم که کار غیر اسلامی انجام دهیم. در این میان، درجه پوشش‌ها متفاوت است. بنابراین، وقتی در یک کشور اسلامی، رویدادی برگزار می‌کنیم رویداد اسلامی است و نمی‌توانیم رویداد غیر اسلامی برگزار کنیم. به همین خاطر، نمی‌توانیم برچسب بزنیم که این رویداد فقط مختص افرادی است که در گروه عفاف و حجاب کار می‌کنند. 

به گفته او، ما در صنعت مد و لباس، دو دستگی نداریم و در کشور ایران، صنعت پوشاک ایرانی اسلامی هستیم و اگر کسی خودش را در این سمت نمی‌بیند عملاً در این گروه نمی‌گنجد.

دبیر رویداد مد و رسانه اظهار کرد: با توجه به این که در بستر‌های مختلف رشد کردیم و فضای مجازی به تمام کسب و کار‌ها کمک می‌کند نمی‌توانیم قدرت آن را نادیده بگیریم. مثلاً آنلاین شاپ‌ها ظرفیتی هستند که هم در حوزه برندینگ و هم در طراحی و تولید محصول، خوب ورود پیدا کرده اند و این موضوع به ارتقاء صنعت مد و لباس کشور کمک می‌کند و حتی برند‌هایی هم که آنلاین شاپ نیستند از ظرفیت فضای مجازی به منظور ارائه محصولات خود استفاده می‌کنند. بنابراین، ما در هر برنامه، رویداد، جشنواره و مناسبتی که در کشور برگزار می‌شود باید از همه این ظرفیت‌ها اعم از کوچک و بزرگ استفاده کنیم.

او درمورد تأثیر رویداد مد و رسانه در ایجاد خلاقیت و نوآوری شرکت کنندگان گفت: ما دنبال اصلاح زیرساخت هستیم و کسی که نگاه زیرساختی دارد رویدادی را برگزار می‌کند که در مسیر جریان فجر باشد که به خروجی مطلوب دست پیدا کند و طبیعتاً برنامه‌های دیگری داریم که نگاهمان ۳۶۰ درجه است تا بتوانیم این بخش را به طور کامل تکمیل کنیم.

دبیر رویداد مد و رسانه ادامه داد: هر رویدادی در اولین زمان برگزاری خود نمی‌تواند آن طور که باید و شاید، خود را معرفی کند و اثر لازم را روی افراد بگذارد. به همین دلیل، پیش بینی بنده به عنوان دبیر رویداد مد و رسانه این است که ما امسال می‌توانیم به افراد بگوییم این نگاه را به صنعت مد و لباس داشته باشند و خلأ موجود را برای آن‌ها برجسته و جذاب کنیم تا متوجه شویم آیا از بستر لازم استفاده شده است یا خیر؟ یعنی در صنعت مد، نگاهی به رسانه شده است؟ 

به گفته او، طبیعتاً در سال اول، افراد برای آزمون و خطا می‌آیند تا با فضا آشنا شوند. اما ما یک پله جلوتر را درنظر گرفتیم و این رویداد به صورت اجرایی است و در روز رویداد، فضا‌هایی را درنظر گرفتیم که اگر افراد، ایده‌ای دارند بتوانند با تسهیلاتی که در اختیارشان قرار داده می‌شود ایده شان را پیاده سازی کنند. چون ممکن است خودشان این امکانات و تسهیلات را نداشته باشند یا به سمت آن نرفته باشند.

فرزان تصریح کرد: از طریق منتور‌هایی که کنار بچه‌ها هستند به آن‌ها یاد می‌دهیم تا چطور ایده خود را پیاده سازی کنند و چگونه به آن ایده بپردازند و یا این که ایده را به آن‌ها می‌دهیم و می‌گوییم با این محوریت، کار‌ها را انجام دهید که یکی از کارها، طراحی محصول، معرفی محصول، تولید محتوا برای معرفی محصول در فضای مجازی و ... است و این فضای مجازی می‌تواند آنلاین شاپ‌ها باشد یا بستر‌هایی که افراد محصولات خود را در آن معرفی می‌کنند.

او درمورد پوشاک اسلامی افزود: نگاه ما از لحاظ داخلی و پوشاک ملی، پوشاک اسلامی است، اما اگر نگاه بین المللی و جهانی داشته باشیم برند‌هایی هستند که پوشاک آن‌ها برای صادرات، مناسب کشور‌های دیگر است و از آن جایی که ما به دنبال معرفی محصول به کشور‌های دیگر هستیم تا بتوانیم فرهنگ کشور خود را از طریق محصولات ارائه کنیم طبیعتاً نمی‌توانیم فقط نگاه به پوشاک خاصی داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار