تخصیص ۱۱ هزار میلیارد ریال به حوزه آب استان اردبیل

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار به بخش آب این استان مصوب شده که از این میزان ۱۱ هزار میلیارد ریال اختصاص یافته است.

علی حیدری اناری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت:از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار به بخش آب این استان مصوب شده که از این میزان ۱۱ هزار میلیارد ریال اختصاص یافته است. اعتبارات عمرانی بخش آب استان در سال‌های اخیر افزایش یافته و بیش از ۶۵ درصد آن‌ها هم صرف اجرای طرح‌های عمرانی شده است.

وی با اشاره به روند عملیات اجرایی سد‌های عنبران نمین و عمارت گرمی افزود: پیشرفت فیزیکی سد عنبران نمین به بالای ۸۰ درصد رسیده و سد عمارت گرمی هم آماده افتتاح است که با حضور مسئولان کشوری و استانی به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل درباره اجرای طرح سامانه انتقال آب سد گیوی هم گفت: برای تکمیل طرح سامانه انتقال آب سد گیوی ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در سال گذشته هزینه شده و با اخذ مابقی اعتبارات این طرح به زودی به اتمام خواهد رسید.

وی اظهار کرد: عملیات حفاری تونل اول سد گیوی به طول بیش از ۷۰۰ متر در سال گذشته به پایان رسید و عملیات بتن‌ریزی کف تونل هم در حال انجام است.

حیدری اناری افزود: به منظور تسریع در انجام کار، عملیات حفاری تونل دوم از ۲ مسیر ورودی و خروجی به صورت همزمان در حال اجراست که این مسیر تاکنون بیش از ۲۰۰ متر پیشرفت داشته و ۴۰۰ متر باقی مانده آن به زودی به اتمام خواهد رسید.

وی بیان کرد: طی ۱.۵ سال گذشته حدود ۸۰۰ متر تونل آبرسانی در این سد حفاری شد که با بهره‌برداری کامل از این طرح بیش از سه هزار هکتار از اراضی دیم منطقه به زیرکشت خواهد رفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه پایاب سد سبلان مشگین‌شهر قابلیت آبیاری ۱۵ هزار هکتار اراضی این شهرستان را دارد، افزود: به دلیل کاهش حجم ذخیره آب سد سبلان، در سال زراعی گذشته تنها پنج هزار هکتار از این اراضی زیرکشت آبی رفت.

وی اظهار کرد: در حال حاضر با تامین اعتبار از محل فاینانس داخلی، عملیات اجرایی مرحله اول این طرح در حال اجرا بوده و برای تداوم عملیات اجرایی طرح، اعتبار مورد نیاز تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل اضافه کرد: تکمیل مرحله اول طرح شبکه آبیاری سبلان با مشارکت بانک توسعه تعاون، به‌عنوان سرمایه‌گذار طرح مذکور با تامین اعتبار لازم در اولویت قرار گرفته است.

۱۰ سد بزرگ و ۴۳ سد کوچک با ظرفیت ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب‌های سطحی استان اردبیل را ذخیره می‌کنند که از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون میزان آورد سد‌های استان ۲۶ میلیون مترمکعب برآورد شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب بوده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.