تالاب گاوخونی دوباره لب تر کرد

روان‌آب‌های ناشی از بارندگی ۱۸ خرداد به سمت تالاب بین المللی گاوخونی هدایت و بخشی از شمال این تالاب خشکیده پس از سه ماه آبگیری شد.

عصر پنجشنبه ۱۸ خرداد مقدار کمی روان‌آب از سمت گردنه ملأ احمد، تودشک و گردنه تمینان از طریق آبراهه مجاور کوه سیاه به شمال تالاب وارد شده که موقت و حجم آن بسیار کم بوده و میزان تخمینی مشخص نیست.

در همین پیوند رضا خلیلی ورزنه مدیرعامل انجمن دوستداران محیط‌زیست و میراث طبیعی ورزنه گفت: حجم روانآبی که از کوهپایه‌های مشرف به تالاب به کوه سیاه رسیده است ناچیز بوده و آمار و ارقام آن اکنون مشخص نیست.

وی اضافه کرد: روز پنجشنبه در تالاب هم رگبار باران بارید و تپه‌های ماسه‌ای اطراف آن نیز مرطوب شد و با روان‌آب ورودی ۱۸ خرداد به تالاب می‌توان گفت که گاوخونی دوباره لب تر کرد.

همچنین اصغری یکی از فعالان محیط‌زیست ورزنه  گفت: بر اساس بررسی‌های اولیه میدانی، میزان آبگیری و یا افزایش رطوبت موقتی و بسیار محدود و لکه‌ای تالاب ناشی از بارندگی‌های اخیر موجب تأخیر در خشک شدن کامل تالاب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه گاوخونی در سال‌های گذشته حقابه‌ای از حوضه زاینده رود دریافت نکرده است، این روان‌آب به تأخیر در غبار خیزی آن کمک می‌کند. اما هوای گرم تابستان و عدم ورود آب زاینده رود این آب را نیز سریع تبخیر خواهد کرد.

 این دومین جریان روانآبی است که در سال آبی جاری (۱۴۰۱-۱۴۰۲) به بخشی از عرصه ۴۷ هزار هکتاری تالاب گاوخونی می‌رسد.

پیش از این در ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ و در پی طغیان رودخانه شور دهاقان و سرریز آن به رودخانه زاینده‌رود آب به سمت تالاب گاوخونی هدایت شد که تا نیمه اسفند ماه سال گذشته در پی ۲ بار رهاسازی آب میان حوضه‌ای (رودخانه شور) حدود هفت میلیون مترمکعب آب به گاوخونی رسید.

همچنین در هشتم مرداد سال گذشته نیز در پی بارش‌های مونسون و سیلاب در شرق اصفهان جریان سیلابی کمتر از یک درصد تالاب را آبگیری کرد.

تالاب بین المللی گاوخونی در جنوب شرق استان اصفهان و در ۲۰ کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار