فعالیت بیش از ۲ هزار صنعتگر و هنرمند در حوزه هنر دستی بافت کلاش یا گیوه

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت : بیش از ۲ هزار صنعتگر و هنرمند در حوزه هنر دستی بافت کلاش یا گیوه مشغول فعالیت هستند.

امین کوگانی معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت : بافت گیوه یا کلاش یکی از صنایع دستی رایج و بومی استان کرمانشاه و به‌خصوص در منطقه اورامانات است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان کرمانشاه افزود: دو روستای «هجیج» و «نودشه» از بخش اورامانات شهرستان پاوه جزو مراکز قدیمی و تولید گیوه هستند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۶ نودشه به عنوان شهر ملی گیوه ثبت شد، ادامه داد: شهر نودشه با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد در تولید گیوه به لحاظ تنوع در تمامی مشخصه‌های مدنظر مصرف کننده این محصول در این حوزه در شمار شهر‌های شاخص صنایع دستی در کشور است.

کوگانی با بیان اینکه هنرمندان چیره دستی در این زمینه وجود دارد، گفت: بیش از ۲ هزار صنعتگر و هنرمند در حوزه هنر دستی بافت کلاش یا گیوه مشغول فعالیت هستند که اکثراً خانم‌ها هستند. 

وی تصریح کرد: آثار صنایع دستی در استان کرمانشاه به لحاظ کیفیت و تنوع در کشور منحصر به فرد و تنها مختص هنرمندان این دیار است و در دیگر نقاط کشور نمونه‌های آن کمتر یافت می‌شود و به همین دلیل دوستداران هنر از این آثار در داخل و خارج از کشور استقبال می‌کنند.

کوگانی معرفی هنرمندان این رشته به سازمان بیمه تامین اجتماعی، اعطای تسهیلات برای ایحاد کارگاه‌های خانگی و بازارچه صنایع دستی، اعزام هنرمندان به نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی و آموزش و بسته‌بندی رایگان محصولات صادراتی را از جمله اقدامات معاونت صنایع‌دستی استان در راستای توسعه این هنر-صنعت عنوان کرد.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان کرمانشاه در مورد پای افزار گیوه گفت: به لحاظ ساختاری، دارای دوام و استحکام بسیار بالایی است و در فصول مختلف می‌توان از آن استفاده کرد چرا که مناطق کوهستانی کرمانشاه و گذرگاه‌های صعب‌العبور آن، نوع معیشت مبتنی بر دامداری و کشاورزی و ضرورت تحرک فراوان، پا افزاری را می‌طلبد که سبک، راحت، مقاوم و خنک باشد و مردم منطقه با امکانات موجود، قادر به تولید آن هستند.

وی گفت: در مجموع اگر چه امروز گیوه کمتر پوشیده می‌شود، اما مسافران هنوز این صنایع دستی ارزنده و زیبا را به عنوان سوغات می‌خرند و گاهی هم آن را به مثابه زینت به دیوار می‌آویزند و بیشترین صادرات آن به اقلیم کردستان عراق است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار