توله خرس سیاه بلوچستان به اصفهان منتقل می‌شود/ بازگشت ۲ قلاده خرس قاچاق از مشهد

معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از سلامت توله خرس سیاه پیداشده در بلوچستان خبر داد و گفت: به دلیل نبود مرکز نگهداری این گونه حیوانی در این استان، توله خرس سیاه بره مرکز قرنطینه پارک ملی کلاه قاضی استان اصفهان منتقل می‌شود.

 در روز‌های اخیر کلیپی از یک توله خرس از گونه نادر "سیاه بلوچی" که با طناب به درختی بسته شده است با این مضمون که "افرادی یک توله‌خرس سیاه بلوچی را در کوه‌های شهرستان سرباز زنده‌گیری کرده و با طناب به درختی بسته‌اند" در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که موجب نگرانی دوست‌داران محیط زیست شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان   اظهار داشت: یک قلاده توله خرس سیاه بلوچی تقریباً سه‌ماهه که از مادر جدا شده بود در منطقه حفاظت‌شده "باهوکلات" منطقه "درنجن بگ بند" واقع در جنوب غربی شهرستان‌های راسک و قصرقند که یکی از زیستگاه‌های بکر و اصلی خرس سیاه محسوب می‌شود، به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جهت تیمار منتقل شد.

مهدی کدخدایی افزود: این قلاده توله خرس سیاه بلوچی با نام کمبر به‌معنی نادر و باارزش نام‌گذاری شده، به‌دلیل گرمای شدید و خشکسالی و طی نمودن مسافت طولانی از مادرش جدا شده بود توسط یکی از چوپانان محلی منطقه مشاهده و جهت تیمار به محیط زیست منتقل شد.

وی با بیان اینکه حال عمومی این گونه خوب است، اضافه کرد: توله خرس سیاه بلوچی در سلامت کامل به‌سر می‌برد و در زمان حاضر تحت مراقبت و تیمار قرار دارد و با توجه به سن پایین، دست‌آموزبودن و عدم وجود مراکز نگهداری این گونه در استان در حال انتقال موقت به مرکز قرنطینه و تیمار پارک ملی کلاه قاضی اصفهان است تا بعداً در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در روز‌های گذشته همچنین دو قلاده توله خرس سیاه بلوچی نیز توسط افراد سودجو در اتوبوس مسافربری مسیر استان سیستان و بلوچستان به استان خراسان رضوی شهر مشهد به‌صورت غیرقانونی حمل می‌شد که با همکاری ایست و بازرسی و مأمورین اجرایی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گناباد توقیف شد و اتوبوس به پارکینگ منتقل شد و گونه‌ها در حال بازگرداندن به استان هستند.

کدخدایی ضمن تقدیر از نیروی انتظامی از شهروندان و دوستداران محیط زیست استان و کشور درخواست کرد در صورت مشاهده تخلف مبنی بر شکار، حمل‌ونقل، نگهداری، قاچاق و... موضوع را به ادارات حفاظت محیط زیست اطلاع دهند و یا با سامانه شبانه‌روزی ۱۵۴۰ تماس حاصل کنند.

 خرس سیاه آسیایی یکی از نادرترین گوشتخواران دنیا محسوب می‌شود که یکی از زیرگونه‌های این خرس در زمان حاضر در دو کشور آسیایی ایران و پاکستان پراکنش دارد.

پراکنش این گونه در ایران در سه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است. استان سیستان و بلوچستان به‌دلیل دارا بودن رشته‌کوه‌های متعدد و تیپ پوشش گیاهی و جنگلی از جمله زیستگاه‌های مناسب خرس سیاه آسیایی (Ursus thibetanus gedrosianus) در ایران است.

این گونه در زبان بلوچی به "مَم و یا هُرس" مشهور است. خرس سیاه دارای بدنی به‌رنگ سیاه که با لکه‌ای سفید (v شکل) در وسط سینه قابل تشخیص است که به‌دلیل وجود همین لکه روشن به آن خرس مهتابی (Moon bear) نیز می‌گویند.

خرس سیاه یک گونه چتر (Umbrella species) محسوب می‌شود که از نظر حفاظتی جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و در جهان در طبقه «آسیب‌پذیر» (UV) فهرست سرخ IUCN قرار دارد، اما زیرگونه بلوچی خرس سیاه (Ursus thibetanus gedrosianus) در طبقه «به‌شدت در معرض خطر انقراض» (CR) است و در پیوست I کنوانسیون CITES قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار