درد گیاهان دارویی در بازار فروش

توجیه اقتصادی و توجه به بازار فروش، نیاز مبرم این روز‌ها برای کشت گیاهان دارویی است؛ ثروتی در خرسان جنوبی که شاید ارزآوری لازم را ندارد.

بی نظیر است و تنها در این کویر جای رویش دارد؛ در منطقه بکر کویری سبز می‌شود، اما شاید آن چنان که باید از آن استفاده اقتصادی نشده است؛ تنها محل درآمد اندکی برای بهره برداران محلی است؛ بی هیچ ارزآوری خاصی.

خراسان جنوبی با بیش از  هزار و ۳۰۰ نوع گیاه دارویی شناسایی شده جز پنجمین استان کشور در این حوزه است که می‌تواند ارزآوری خوبی در این زمینه داشته باشد.

توجه به بحث‌های علمی و فنی در کاشت این گیاهان و همچنین تلاش برای فرآوری آن می‌تواند در زمینه توجه به این سرمایه طبیعی کمک کننده باشد.

رمضانی رئیس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: تنوع آب و هوایی زیاد در ایران توان بسیار خوبی را برای وارد شدن به بازار تجارت گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی به وجود آورده است.

او با بیان اینکه از مجموع ۱۴ اقلیم موجود در جهان ۱۱ اقلیم آن در ایران وجود دارد، افزود: رویکرد جهانی به استفاده از گیاهان دارویی و تأکید سازمان بهداشت جهانی در جایگزینی مواد طبیعی به جای مواد شیمیایی موجب توجه بیشتر، سرمایه گذاری و برنامه‌ریزی جهت کشت و تولید انبوه گیاهان دارویی در سطوح صنعتی و استفاده از آن در صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی شده است.

رئیس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی با مساحتی بیش از ۱۵ میلیون هکتار و شرایط ویژه اقلیمی می‌تواند به عنوان قطب تولید گیاهان دارویی ارگانیک در کشور مطرح شود.

رمضانی با  بیان اینکه گیاهان دارویی، منابع طبیعی ارزشمندی هستند که امروزه مورد توجه کشور‌های پیشرفته جهان قرار گرفته و به عنوان مواد اولیه برای تبدیل به دارو‌های بی‌خطر برای انسان تلقی می‌شوند، اظهار کرد: این استان می‌تواند سهم قابل توجهی از صادرات گیاهان دارویی را به خود اختصاص دهد.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه لازم است آموزش‌های لازم بهره برداری به بهره برداران داده شود، عنوان کرد: توسعه و بهره برداری اصولی از گیاهان دارویی استان می‌تواند سهم زیادی در تأمین معیشت بهره برداران محلی داشته باشد.

تجارت خارجی را از یاد نبریم 

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: حدود ۱۰ درصد مراتع استان رویشگاه گیاهان دارویی بوده و حدود ۴۰ گونه گیاه دارویی در سطح عرصه‌های طبیعی استان رویش دارد.

او با بیان اینکه با توجه به شرایط کم آبی و خشکسالی کشت گیاهان دارویی در مراتع ریسک بالایی داشته و عایدی چندان مناسبی را برای مردم محلی نخواهد داشت، افزود: لازم است کشت گیاهان دارویی در عرصه‌های زراعی گسترش یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه کاشت گیاهان دارویی و گسترش این گیاهان با توجه به اقلیم هر منطقه می‌تواند در سودآوری برای بهره برداران مؤثر باشد، عنوان کرد: در طرح الگوی کشت، کاشت گیاهان دارویی مانند رویشگاه‌های آنغوزه بر اساس میزان سازگاری تمرکز شده است.

نصرآبادی ادامه داد: شاخص‌ترین گونه‌های گیاهان دارویی که مراتع استان رویشگاه آن‌هاست عبارتند از آنغوزه شیرین، آویشن، کندل که برنامه‌های احیاء و توسعه رویشگاه آن‌ها در قالب طرح‌های مدون بهره برداری و مرتعداری به صورت مشارکتی هر ساله انجام می‌شود.

او ادامه داد: بهره برداری باید بر اساس قرارداد‌های منطبق با قوانین صورت گیرد چراکه برداشت گیاهان دارویی به روش سنتی محدودیت داشته و باعث دوری از پایداری می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از مکانیزم‌های اقتصادی، توجه به پرورش گیاهان دارویی است، تصریح کرد: تجارت خارجی و صادرات در اقتصاد کشور‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و بهبود وضع اقتصادی داخلی را سبب می‌شود.

او با بیان اینکه وقتی چنین ظرفیت طبیعی را در اختیار داریم چرا استفاده نکنیم که در این زمینه نباید از سودآوری آن غافل شد، اظهار کرد: با توجه به فرهنگ مردم منطقه که از دیرباز استفاده از گیاهان دارویی و طب سنتی مورد استقبال عامه مردم است و این اداره آمادگی دارد تا بهره‌برداری از مناطق مستعد کشت و توسعه گیاهان دارویی در مراتع استان را در قالب تهیه طرح مرتعداری تلفیقی به مرتعداران واگذار کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: در کنار توجه به بحث‌های فنی و انتخاب گیاه متناسب با اقلیم و خاک منطقه، خواص گیاهان دارویی و توجیه اقتصادی و بازار فروش آن نیز باید مدنظر باشد که در طرح‌ها به دنبال آن هستیم.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.