گرمازدگی منجر به مرگ فرد می شود

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : گرمازدگی حین اینکه در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است، اما در صورت عدم دریافت درمان سریع، می‌تواند منجر به مرگ فرد می شود.

قلعه سفیدی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه کودکان و سالمندان بیش از گروه‌های سنی دیگر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند، گفت : علائم گرمازدگی زمانی ظاهر می‌شود که فرد، مدت زمان زیادی را در معرض نور آفتاب و یا دمای بالا قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه شدت گرمازدگی بسته به میزان فعالیت بدنی، رطوبت از دست رفته و طول زمان قرار گرفتن در معرض گرما می‌تواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد، عنوان کرد: هرچند گرمازدگی شیوع کمی دارد و قابل درمان است، اما در صورتی که درمان آن به تعویق بیافتد می‌تواند خطرآفرین و منجر به مرگ شود.

قلعه سفیدی اظهار کرد: کودکان، افراد مسن، مادران باردار، افراد با سابقه بیماری قلبی، بیماری انسدادی مزمن ریه، دیابت، کم آبی، چاقی و افراد با محدودیت حرکتی در خطر بالای ابتلا به اختلالات ناشی از گرمازدگی هستند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیمارانی که دچار گرمازدگی می‌شوند به علت مختل شدن مکانیسم تعریق و از دست دادن مقدار فراوان آب بدن، درجه حرارت بدنشان به شدت افزایش می‌یابد و در صورت عدم درمان، سطح هوشیاری فرد کاهش یافته و در مواردی منجر به مرگ فرد می‌شود.

وی توصیه‌هایی در خصوص مواجهه با افرادی که دچار گرمازدگی شده‌اند داشت و افزود: در صورتی که با فرد گرمازده روبرو شدید، در اولین اقدام بیمار را از محیط گرم خارج کرده و سپس با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

وی ادامه داد: خارج کردن لباس بیمار، خنک کردن محیط با کولر (نه در حدی که بیمار شروع به لرزیدن کند)، پوشاندن بیمار با ملحفه مرطوب و به پهلو خواباندن بیمارانی که تهوع داشته و یا بیهوش اند از دیگر اقداماتی است که تاثیر بسزایی در درمان اولیه گرمازدگی دارد. 

قلعه سفیدی با بیان اینکه زمان در امر امداد رسانی به فرد گرمازده مهم است و بهبودی از گرمازدگی به سرعت عمل ما در انجام درمان بستگی دارد، عنوان کرد: لازم است تمامی شهروندان علاوه بر آشنایی با علائم گرمازدگی نظیر تعریق شدید، خستگی، قرمزی پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع، هرچه سریع‌تر اقدامات اولیه را در مواجهه با فرد گرمازده آغاز و با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.