روسیه استقرار تسلیحات هسته‌ای در بلاروس را آغاز کرد

رئیس جمهور بلاروس می‌گوید کشورش تحویل تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی از روسیه را آغاز کرده است.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی دولتی روسیه اعلام کرد: «ما موشک‌ها و بمب‌هایی در اختیار داریم که از روسیه دریافت کرده‌ایم».

به گزارش رویترز، لوکاشنکو که در جنگلی با خودرو‌های نظامی پارک شده و نوعی انبار نظامی در پس زمینه مشاهده می‌شد در این مصاحبه گفت کشورش انبار‌های هسته‌ای متعددی دارد که از دوران شوروی باقی مانده است و پنج یا شش مورد از آن‌ها را بازسازی کرده است. او که پیش از این هم به روسیه اجازه داده سربازان خود را از خاک بلاروس به اوکراین بفرستد، معتقد است استقرار هسته‌ای به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر متجاوزان احتمالی عمل خواهد کرد.

او می‌گوید: «ما همیشه دارای یک هدف بوده ایم. آن‌ها (غربی ها) از سال ۲۰۲۰ می‌خواهند ما را تکه تکه کنند. هیچ کس تاکنون علیه یک کشور هسته ای، کشوری که دارای سلاح هسته‌ای است، نجنگیده است».

این استقرار اولین اقدام مسکو در انتقال چنین کلاهک‌هایی به خارج از روسیه از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه گفته بود که روسیه پس از آماده‌سازی انبار‌های ویژه برای نگهداری تسلیحات هسته‌ای، کلاهک‌ها را در بلاروس مستقر خواهد کرد. او در ماه مارس برای اولین بار از این تصمیم خبر داده بود و به سابقه طولانی آمریکا در استقرار تسلیحات خود در بسیاری از کشور‌های اروپایی اشاره کرده بود. 

آمریکا از تصمیم پوتین انتقاد کرده، اما می‌گوید هیچ نشانه‌ای مبنی بر آماده شدن روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای ندیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار