گامی مهم برای پایداری شبکه گاز؛

خط انتقال گاز دشتک زابل به نهبندان تا یک هفته دیگر اجرایی می‌شود

مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: عملیات اجرایی خط انتقال گاز دشتک زابل به نهبندان، تا یک هفته آینده آغاز می‌شود.

محمودی مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی در برنامه رادیویی میز خبر صدا و سیمای استان گفت: طول خط انتقال گاز دشتک زابل به نهبندان ۳۰۰ کیلومتر است که امسال ۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای آن در نظر گرفته شده و پیمانکار آن هم مشخص شده است.

او افزود: جمعه هفته آینده با حضور معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز، کلنگ خط انتقال گاز دشتک زابل به نهبندان به زمین زده می‌شود و امیدواریم حداقل برای سال ۱۴۰۳ گاز را وارد شبکه کنیم.

محمودی تصریح کرد: با این اقدام بزرگ زیرساختی، پایداری در تأمین گاز اتفاق خواهد افتاد و تا دو سال آینده بحران گاز در استان به صورت کامل رفع خواهد شد.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی بیان کرد: زمستان پارسال، چون در انتهای خط انتقال گاز بودیم بحران عجیبی را پشت سر گذاشتیم و بدترین وضعیت فشار گاز را در بین استان‌های شمال و شمال شرق کشور داشتیم.

او گفت: برای زمستان امسال و به منظور مدیریت بهتر مصرف گاز بیش از ۵۸۸ مکاتبه با صنایع استان انجام شده است تا با پیش بینی تجهیزات سوخت دوم از جمله مخزن ذخیره سوخت و مشعل دوگانه سوز، دچار مشکل قطعی گاز در صنایع نشویم.

هزینه حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی گازرسانی در دو سال گذشته

هزار و ۷۶۴ میلیارد تومان در دو سال گذشته صرف گازرسانی به روستاها، شهرک‌ها و نواحی صنعتی، مسکن ملی و محرومان، شهرک‌های گلخانه‌ای و پاسگاه‌ها و برجک‌های مرزی خراسان جنوبی شده است.

محمودی مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی همچنین گفت: از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم ۴۹۲ روستا و ۲۶۴ واحد صنعتی گازرسانی شدند و ۳ هزار و ۵۰۳ واحد مسکن محرومان و ۹ هزار و ۷۰۲ مسکن ملی هم از نعمت گار برخوردار شدند.

او افزود: در این مدت همچنین گاز رسانی به شهرک‌های گلخانه‌ای نهبندان، منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی و قطعه منفصله این منطقه در مرز ماهیرود انجام و به ۱۶ پاسگاه و ۱۵ برجک مرزی هم گازرسانی شد.

محمودی تصریح کرد: امسال نیز گازرسانی به ۱۲۰ روستای استان در دستور کار قرار گرفته است که تا پایان امسال مشعل گاز در آن‌ها روشن می‌شود.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی افزود: گازرسانی به ۹۰ واحد صنعتی، ۳۶ پاسگاه و ۶۴ برجک مرزی، گازرسانی به بازارچه مرزی یزدان شهرستان زیرکوه و ادامه گازرسانی به مسکن ملی و شهرک‌های صنوف آلاینده از دیگر برنامه‌های امسال شرکت گاز استان است.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به بهره مندی ۱۰۰ درصدی مردم شهر‌ها و ۸.۹۹ درصدی روستا‌ها از نعمت گاز افزود: ۱۰۰ روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان شامل ۹۱۶ روستا و هزار و ۱۳ روستای زیر ۱۰ خانوار هم اکنون به شبکه گاز متصل هستند.

محمودی بیان کرد: با وجود اینکه گازرسانی به روستا‌های زیر ۱۰ خانوار تکلیف قانونی ما نبوده، اما افتخار می‌کنیم که این خدمت را به مردم ارائه کرده ایم و تلاش می‌کنیم در ادامه تمام روستا‌های دارای سکنه دائم را گاز رسانی کنیم.

گذر موفق از تابستان امسال در گرو همراهی همه مشترکان

دادگر مدیر عامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی نیز در این برنامه با اشاره به گذر موفق از اوج بار تابستان ۱۴۰۱ گفت: امیدواریم تابستان امسال نیز با هماهنگی همه دستگاه‌ها و همراهی مشترکان و تجارب موفق سال ۱۴۰۱ بتوانیم بدون کمترین دغدغه و نگرانی فصل گرم سال را پشت سر بگذاریم.

او همچنین تغییر ساعات کاری ادارات را در کاهش مصرف برق مؤثر دانست و افزود: در طرح مدیریت مصرف انرژی انتظار داریم حدود ۷ مگاوات برق در ساعات اوج ظهر کاهش مصرف برق اتفاق بیفتد که تاکنون ۹۰ درصد این میزان را توانسته ایم محقق کنیم.

تولید حدود ۲۷ مگاوات برق خورشیدی در استان

دادگر مدیر عامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت بالای انرزی‌های تجدید پذیر باد و خورشید در تولید برق گفت: در زمینه تولید انرژی پاک خورشیدی استانی پیشرو در کشور هستیم و ۶۱۹ نیروگاه با ظرفیت هفت و ۸ دهم مگاوات برق خورشیدی پشت بام منازل مشترکان نصب و فعال است.

او افزود: در دو سال اخیر ۴۱ میلیارد تومان بابت تولید برق خورشیدی به این مشترکان پرداخت کرده ایم.

دادگر اظهار کرد: در بخش مزارع بزرگ خورشیدی نیز هم اکنون ۴ نیروگاه در شهرستان‌های خوسف، سربیشه و بشرویه فعال است که ظرفیت تولید ۵.۱۸ مگاوات برق خورشیدی را دارند.

مدیر عامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی افزود: در حوزه تولید برق از انرژی باد نیز اولین نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی استان در درح در حال ساخت است که مرحله نخست آن به ظرفیت ۱۰ مگاوات تا اواخر تابستان به بهره برداری می‌رسد.

۱۸ هزار مشترک جدید برقدار شدند

دادگر مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی گفت: در دو سال گذشته اقدامات خوبی در تأمین برق مشترکان خانگی، صنعتی و تجاری انجام شده است به طوری که در این مدت ۱۸ هزار مشترک جدید شهری و روستایی با اعتبار ۱۷۴ میلیارد تومان از نعمت برق برخوردار شدند.

او افرود: در حوزه برقرسانی به سایت‌های مسکن ملی نیز تاکنون ۱۶ کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۲۸ کیلومتر شبکه فشار ضعیف، یک و نیم کیلومتر شبکه روشنایی و ۳۸ دستگاه پست برق با هزینه بیش از ۵۵ میلیارد تومان در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، طبس و نهبندان اجرا و به بهره برداری رسیده است.

دادگر با اشاره به برقرسانی به شهرک‌های صنوف آلاینده نیز گفت: تکمیل زیرساخت برق در شهرک‌های مستقر در شهرستان‌های بیرجند، سرایان، قاینات و بشرویه در حال انجام است که امیدواریم بخش قابل ملاحظه‌ای از این خدمات را تا پایان تابستان امسال به بهره برداری برسانیم.

مدیر عامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی در خصوص برقرسانی به منطقه ویژه اقتصادی استان نیز گفت: خط انتقال برق به این منطقه به طول ۲۰ کیلومتر در دست اجراست که امیدواریم تا پایان امسال برق را وارد مدار واحد‌های صنعتی و تجاری مستقر در منطقه ویژه اقتصادی استان کنیم.

او برق رسانی پایدار به روستای هدف گردشگری نایبند طبس را از دیگر طرح‌های مهم امسال دانست و افزود: این روستا ۸۶ کیلومتر با شبکه فشار متوسط سراسری فاصله داشت و با مولدین دیزل تأمین برق می‌شد که هم اکنون ۶۴ کیلومتر آن اجرا شده و ۲۲ کیلومتر باقیمانده نیز تا پایان تابستان سال آینده به اتمام می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد حیدرزاده
۱۳:۱۳ ۰۹ مهر ۱۴۰۲
باسلام بیش از سی سال در کلیه امور ارسال شبکه های داخلی نصب انشعاب حاضر به همکاری فی سبیل‌الله به خاطر مردم محروم زابل دارم تلفن تماس 09169195524
آخرین اخبار