جمع آوری و ذخیره‌سازی بیش از ١٨٠ هزار نمونه خون بندناف در کشور

مسئول نمایندگی‌های شرکت بن‌یاخته‌های رویان با اشاره به فعالیت این شرکت در بحث ذخیره سازی سلول‌های خون بند ناف از سال۸۴ تا پایان سال گذشته، اعلام کرد که بیش از ١٨٠ هزار نمونه خون بندناف در کشور جمع آوری و ذخیره شده است.

هادی جوشقانی در نشست خبری که در حاشیه گردهمایی آموزشی کارشناسان فنی بانک خون بند ناف شرکت بن‌یاخته‌های رویان به میزبانی جهاددانشگاهی فارس در شیراز برگزار شد، گفت: تا قبل از سال ۸۴ بندناف و جفت به عنوان یک زباله بیولوژیکی دور ریخته می‌شد و از سال ٨٤ به همت زنده یاد دکتر کاظم آشتیانی کار ذخیره سازی سلول‌های خون بند ناف در شرکت بن یاخته‌ها آغاز شد و تاکنون بیش از ١٨٠ هزار نمونه خون بندناف در کشور جمع آوری و ذخیره شده است.

او با بیان اینکه دفتر بانک خون بندناف استان فارس ازجزو اولین دفاتری بود که سال ۸۷ در راستای ارائه این خدمت تاسیس شد و تاکنون نزدیک به ١٦ هزار نمونه ذخیزه شده است، افزود: مزیت فارس نسبت به دیگر استان‌ها این است که تعداد شعباتی که در شهرستان‌های این استان تاسیس شده بیش از استان‌های دیگر است و هم‌اینک در شهرستان‌های فسا، داراب، لامرد، کازرون، لار و جهرم این دفاتر فعال است.

مسئول نمایندگی‌های شرکت بن‌یاخته‌های رویان گفت: دفتر نمایندگی بن یاخته‌های رویان به زودی در دو شهرستان‌های آباده و نی‌ریز نیز راه‌اندازی می‌شود.

جوشقانی از ورود شرکت بن یاخته‌های کشور در فاز اجرایی ذخیره بافت بندناف و جمع آوری پرده آمونیاکی خبر داد و عنوان کرد: کار اجرایی جمع آوری پالپ دندان شیری نیز امسال انجام خواهد شد.

او همچنین اعلام کرد که امسال نخستین تانک ذخیره خون بندناف با توان داخلی توسط شرکت بن یاخته‌های رویان تولید شده و آمادگی ارائه این تانک به شرکت‌های متقاضی وجود دارد.

مسئول نمایندگی‌های شرکت بن‌یاخته‌های رویان گفت: در فرآیند ذخیره سازی از استاندارد‌های جهانی تبعیت می‌کنیم و توسط شرکت‌های ممیزی مورد بازدید و ارزیابی قرار می‌گیریم و مجوز‌های لازم را نیز از آن‌ها کسب کرده‌ایم و همچنان هم استاندارد‌های موجود به روز رسانی می‌شود.

جوشقانی افزود: بانک خون جهانی یک روز را تحت عنوان روز جهانی خون بندناف اعلام کرده که این نیز یک اتفاق جهانی است که ایران هم در آن هم حرف برای گفتن دارد.

شرایط پرداخت استفاده از خدمات شرکت بن یاخته‌ها به دو صورت نقد و اقساط

او به شرایط پرداخت استفاده از خدمات شرکت بن یاخته‌های رویان اشاره و با بیان اینکه پرداخت به دو صورت نقد و اقساط فراهم شده است، گفت: با بانک رسالت نیز وارد مذاکره شده‌ایم و به متقاضیانی که امکان پرداخت هزینه عقد قرارداد به صورت نقدی ندارند، تسهیلات بدون سود و کارمزد اعطا می‌شود و بنابراین شرایط به گونه‌ای فراهم شده تا همه مشتریان بتوانند از خدمات ما استفاده کنند.

مسئول نمایندگی‌های شرکت بن‌یاخته‌های رویان، هزینه فعلی عقد قرارداد را ٨ میلیون و ١٠٠ هزار تومان و هزینه شارژ سالانه را ٤١٠ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر بر اساس استاندارد بانک خون جهانی قرارداد برای ٢٥ سال با مشتریان منعقد می‌شود، اما محققان و کارشناسان بر این باور هستند که نمونه خون بندناف با توجه به شرایطی که فریز می‌شود، تا مادام العمر قابل نگهداری است.

به گفته جوشقانی، نمونه‌ها در مقابل حوادث غیرمترقبه تحت پوشش بیمه قرار دارند و در عین حال برخی از شرکت‌ها و ادارات، هزینه قرارداد را هم به عنوان بیمه تکمیلی پوشش می‌دهند.

امیرحسین استقلال، رئیس جهاددانشگاهی فارس نیز در ادامه این نشست بیان کرد: امروز بیش از ١٥ سال است که شرکت بن یاخته‌های رویان کار جمع آوری نمونه‌های بندخون ناف را که خدمت ارزشمندی به مردم است، برعهده دارد.

او ادامه داد: وقتی نمونه‌ای از خون بندناف یکی از اعضای خانواده ذخیره می‌شود یک اطمینان و آرامش در خانواده ایجاد می‌شود که اگر روزی مشکلی برای یکی از اعضا به بحاظ سلامتی ایجاد شد، این امکان وجود داشته باشد که با تحقیقات انجام شده حوزه ژنتیک و سلول درمانی با فرایند‌های بخش سلول درمانی، درمان انجام شود، لذا افتخاری است برای ما که بتوانیم این خدمت را تا دور دست‌ترین نقاط استان، ارائه کنیم.

جمع آوری بیش از ۱۶ هزار نمونه خون بندناف در فارس

رئیس جهاددانشگاهی فارس خاطرنشان کرد: از ابتدای راه‌اندازی بانک بندخون ناف در فارس تا پایان سال گذشته که بیش از ١٥ می‌گذرد، بیش از ۱۶ هزار نمونه را ذخیره کردیم و امید است امسال نیز نزدیک به ٢٠٠٠ نمونه برسد.

استقلال گفت: جمع آوری خون بندناف خدمتی هایتک است که بسیاری از کشور‌ها از آن محروم هستند، اما خوشبختانه این خدمت از همان ابتدا در فارس در دستور کار قرار گرفت و اکنون هم نیاز است رسانه‌ها با توجه به گسترش بیماری‌های سرطانی و اپیدمی، نسبت به ترویج و تبیین جمع آوری نمونه‌های خون بندناف نوزادان اقدام کنند.

دکتر خوش اخلاق، کارشناس واحد کنترل کیفی شرکت بن‌یاخته‌های رویان نیز در این نشست بیان کرد: از خون بندناف به عنوان خون جفتی نام برده می‌شود و خونی است که در جفت باقی می‌ماند و هیچ خطری برای مادر و نوزاد ندارد و یک عمل غیرتهاجمی محسوب می‌شود.

او ادامه داد: سلول‌های بنیادی که در خون بند ناف باقی می‌ماند جمع آوری و از ٤٥ دفاتر نمایندگی سراسر کشور به دفتر تهران ارسال می‌شود.

به گفته خوش اخلاق، براساس استاندارد‌ها اعلام شده که جداسازی سلول‌های بنیادی از نمونه‌ها در ٧٢ ساعت اولیه زایمان باید انجام شود که خوشبختانه با افزایش شعب نمایندگی، در حال حاضر کار جداسازی سلول‌های بنیادی کمتر از ٤٨ ساعت انجام می‌شود.

او اضافه کرد: طبق آمار‌های اعلامی این نمونه‌ها در آینده برای درمان ٨٠ نوع بیماری کارگشا هستند.

خوش اخلاق تصریح کرد: سیاست شرکت بن یاخته‌های رویان علاوه بر ذخیره سازی خون بند ناف، ارائه بسته‌ای تحت عنوان پالایشگاه ضمائم زایمانی است که در آینده‌ای نه چندان دور در بحث جمع آوری بافت بندناف، پالپ دندان و مایع و پرده آمونیاتیک نیز ورود خواهیم کرد.

او گفت: نمونه‌های ذخیره شده سالیانه توسط شرکت EORS انگلستان مورد بازرسی و ممیزی قرار می‌گیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار