پیش بینی واکسینه شدن ۳۷۰ هزار پرنده بومی در خراسان جنوبی

پیش بینی می‌شود در مرحله هشتم واکسیناسیون طیور در خراسان جنوبی، ۳۷۰ هزار پرنده بومی در استان واکسینه شوند.

زنگویی مطلق رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در زمینه اقدامات پیشگیرانه دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، مرحله هشتم از واکسیناسیون طیور بومی به وسیله واکسن نیوکاسل آشامیدنی ساخت مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی آغاز شد.  

او افزود: این مرحله از واکسیناسیون تا ۲۹ تیر  ادامه دارد.

زنگویی مطلق تصریح کرد: پیش بینی می شود ۳۷۰ هزار قطعه پرنده بومی با مشارکت دامپزشکی و همراهی روستائیان، شورا‌های اسلامی و دهیاری‌های روستاها،  در واحد‌های روستایی، مناطق پرتراکم و نیز مناطق پرخطر اطراف واحد‌های صنعتی در این مرحله واکسینه شوند.

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان هدف از اجرای این طرح را کاهش انتقال و انتشار ویروس بیماری نیوکاسل از مخازن طبیعی به واحد‌های صنعتی عنوان کرد و ادامه داد: واکسیناسیون، کاهش کانون‌های این بیماری در طیور روستایی، حفظ سرمایه و نیز افزایش تولید و کمک به پایداری معیشت روستائیان را به همراه دارد.

او گفت: بیماری نیوکاسل یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی طیور است که می‌تواند علاوه بر ایجاد بیماری در طیور بومی و صنعتی، خسارات اقتصادی سنگینی را در واحد‌های پرورشی طیور گوشتی و تخمگذار ایجاد کند.

زنگویی مطلق مهمترین راه در پیشگیری از این بیماری و سایر بیماری‌های تنفسی را رعایت اصول بهداشت و امنیت زیستی و اجرای برنامه واکسیناسیون مناسب علیه بیماری‌ها اعلام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار