کیسینجر: آمریکا و چین در لبه پرتگاه جنگ جهانی سوم قرار دارند

وزیر خارجه اسبق آمریکا هشدار داد اگر آمریکا و چین از مواضع خود عقب نشینی نکنند جنگ جهانی سوم بسیار محتمل است.

هنری کیسینجر گفت: اگر واشنگتن به اولویت دادن به منافع انحصاری خود بر منافع جامعه جهانی ادامه دهد، با خطر انزوای فزاینده مواجه است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ،  وزیر امور خارجه اسبق آمریکا افزود: در دوره کنونی بحث به سمت افراط کشیده شده که در آن ابتدا یک نظریه افراطی درباره آمریکا وجود دارد که در هر دو طرف اعمال می‌شود، اما به گونه‌ای که بیش از حد بر منافع آمریکا تمرکز می‌کند نه بر منافع جهانی. 

کیسینجر به بلومبرگ گفت: این یک چالش است. اما هر کسی که می‌خواهد سیاست خارجی جدی آمریکا را دنبال کند، باید بین این دو تعادل ایجاد کند. در غیر این صورت آمریکا منزوی خواهد شد. با توجه به وضعیت کنونی روابط دو کشور، جنگ نظامی بین آمریکا و چین بر سر تایوان محتمل است.

اکنون به قول کیسینجر بر عهده هر دو طرف است که از «بالای پرتگاه» عقب نشینی کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: در دوران تصدی ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، وی رویکرد خود در سیاست خارجی این کشور را "اول آمریکا" نامید. جانشین وی، بایدن، نیز مسیر مشابهی را با توجه به تعدادی از مسائل امنیت ملی، به ویژه با توجه به رویکرد واشنگتن در قبال چین و روسیه، دنبال کرده است.

کیسینجر در ۱۰۰ سالگی آخرین عضو بازمانده دولت نیکسون است. در طول دهه ۱۹۷۰، وزیر خارجه سابق نقش مهمی در چندین موقعیت امنیتی و دیپلماتیک در کاخ سفید، از جمله بمباران و تخریب کامبوج، تیمور شرقی و بنگلادش، گسترش جنگ در ویتنام، تشدید درگیری‌های داخلی در جنوب آفریقا ایفا کرد؛ و حمایت از کودتا‌ها و جوخه‌های مرگ در سرتاسر آمریکای لاتین - که منجر به کشته شدن حدود ۳ میلیون نفر شد همگی در زمان کیسینجر به وقوع پیوست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
آمربکا حق دفاع نداره چون اون‌ محرک و تحریک کننده و فتنه گر و شروع کننده جنگه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۰۹:۵۳ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
بر دروغگو لعنت. حقه باز کلاهبردار.
آخرین اخبار