۲۷ روستا، بهره‌مند از طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از بهره مندی ۲۷ روستای استان از طرح‌های افتتاح شده در هفته جهاد کشاورزی خبر داد.

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در نشست خبری با بیان اینکه حدود ۳۶ درصد مساحت استان در عرصه‌های بیابانی قرار می‌گیرد گفت: ۱۲ میلیون هکتار از اراضی استان تحت تأثیر مناطق بیابانی است.

او افزود: در هفته جهاد کشاورزی امسال ۸ طرح در حوزه بیابانی و آبخیزداری در استان افتتاح شد.

نصرآبادی با بیان اینکه ۷ طرح در حوزه آبخیزداری و یک طرح در حوزه بیابان است، بیان کرد: برای این طرح‌ها حدود ۱۴ میلیارد تومان هزینه شده و ۲۷ روستا تحت پوشش قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه هزار و ۱۰۰ خانوار تحت پوشش این طرح‌ها قرار گرفته اند، ادامه داد: تمام طرح ها تضمین کننده منابع آب و گیاه بوده و در بازه زمانی کوتاه و با کیفیت بالا اجرا شده اند.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور است، تصریح کرد: امسال روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی با شعار نقش و حقوق زنان در مدیریت پایدار سرزمین نامگذاری شده است.

نصرآبادی عنوان کرد: خراسان جنوبی در نیمه خشک کشور قرار دارد و حدود ۱۴.۵ میلیون هکتار از اراضی استان وسعت عرصه‌های تحت مدیریت منابع طبیعی و حدود ۳۶ درصد مساحت استان در عرصه‌های بیابانی قرار می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار کرد: از بین رفتن توان زیست خاک، تشدید فرسایش بادی، افزایش گرد و غبار، ضعف شدید پوشش گیاهی و کاهش کمیت و کیفیت منابع آب از جمله تبعات بیابان است.

او گفت: یکی از اقدامات برای بیابان‌زایی در کشور جلب مشارکت مردم و انتخاب گونه‌های مناسب با سازه‌های مناطق و تعادل دام و مرتع است.

نصرآبادی با بیان اینکه ۳۲ کانون فرسایش بادی در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: باید طرح‌های مدیریتی برای مناطق بیابانی تهیه و از اقدامات مشارکتی ماده ۳ انجام شود و سرعت بیابان‌زایی بیشتر است و باید اعتبار برای آن گذاشته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.