مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی کشاورزی در صحن علنی چه گفتند؟

صبح امروز جلسه بررسی برنامه و صلاحیت محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد و موافقان و مخالفان نظر خود را ارائه کردند.

صبح امروز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد و بررسی برنامه و صلاحیت محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی و اخذ رأی‌اعتماد در دستورکار قرار گرفت.

عیسی‌زاده: برنامه وزیر پیشنهادی کشاورزی برای مواجهه با خشکسالی چیست؟

مهدی عیسی‌زاده نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد: ما امروز برای بزرگترین نهادی که در سفره مردم تاثیر می‌گذارد تصمیم گیری می‌کنیم. آقای نیکبخت برای آبرسانی به مزارع چه اقداماتی قرار است انجام دهید؟ سوال بنده این است که برای مواجهه با خشکسالی چه مواردی در برنامه شما پیش بینی شده است؟

وی در ادامه اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی گندم اکنون پایین است و برای افزایش نرخ آن و تشویق کشاورزان چه برنامه‌ای دارید؟ از سوی دیگر برنامه شما برای توسعه آبیاری نوین چیست؟ تحقیقات کشاورزی در کشور ما چهار بعدی نیست انتظار مجلس شورای اسلامی این است که دانش بنیان در عرصه کشاورزی وارد شود. مردم باید از محصولات با کیفیت بهره‌مند شوند.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بحث کود‌های شیمیایی که اکنون در این زمینه کمبود داریم در برنامه شما موردی گنجانده نشده است، برای خودکفایی در تولید گوشت چه برنامه‌ای دارید؟ ما اکنون از ۲۳ کشور گوشت وارد می‌کنیم.

ذاکر :چالش‌های اساسی حوزه کشاورزی در برنامه‌های نیکبخت دیده نشده است

سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد و کشاورزی گفت: ایشان دارای ویژگی‌های خوب مدیریتی و فرزند جهاد کشاورزی است و در واقع مدیر برون رفت از چالش‌ها و مشکلات است، اما در برنامه‌های ایشان به چالش خرد شدن زمین‌های کشاورزی توجهی نشده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس یازدهم ادامه داد: آیا شما می‌خواهید در مقابل تقسیمات اموال مردم مقاومت کنید؟ کاشت تولیدات کشاورزی در استان‌ها متفاوت است، آیا سیاست شما مانند سیاست‌های وزرای قبل است؟ در این رابطه باید ارتقای سطح معیشت و درآمد عشایر و روستاییان و کشاورزان و همچنین تامین زیرساخت‌های مناسب تولید و جلوگیری از خرد شدن زمین‌های کشاورزی مدنظر قرار می‌گرفت.

وی افزود: نباید با کشاورزان مبارزه کرد، زمین‌های مسطح و خدادادی مردم به برخی صاحبان کارخانه‌ها واگذار شده؛ کاشت دیم به یک فرهنگ تبدیل شده است و تقویت کاشت نهاده‌های دامی و گندم در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود ندارد و در حال حاضر با مشکل کمبود آرد و نان مواجهیم و ۴۰ همت بدهی محصول گندم کشاورزان هنوز پرداخت نشده است و این موضوع متاسفانه در برنامه هفتم توسعه دیده نشده؛ شما تاکید داشتید که می‌خواهید کشاورزی را مردمی سازی کنید، اما متاسفانه به پرداخت مطالبات کشاورزان و همچنین مشکلات آن‌ها توجهی نشده و همچنین آبیاری قطره‌ای نیز مدنظر قرار نگرفته است. 

شلمزاری: نیکبخت مشکلات حوزه کشاورزی را درک کرده و برنامه‌های خوبی برای کاهش مشکلات دارد

 قدرت الله حمزه شلمزاری نماینده مردم اردل، فارسان، کیا، کوهرنگ و دهستان دستگرد در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: یکی از ویژگی‌های مهم وزیر پیشنهادی این است که خود روستازاده است و فعالیت خود را در عرصه مدیریتی از محروم‌ترین نقاط کشور آغاز کرده و به صورت پلکانی بالا آمده است، همچنین شهادت کارشناسان و افرادی که با وی کار کرده اند شخص موفقی در پست‌های مختلف بوده و از بدنه جهاد کشاورزی است لذا مشکلات این حوزه را درک می‌کند.

نماینده مردم اردل، فارسان، کیا، کوهرنگ و دهستان دستگرد در مجلس شورای اسلامی در ادامه به برخی از ویژگی‌های محمدعلی نیکبخت اشاره کرد و افزود: احیای مدیریت جهادی در وزارتخانه و مبارزه با فساد به ویژه در بحث کاربری اراضی از جمله برنامه‌های وی است. همچنین اصلاح و یکپارچه سازی ساختار کشاورزی و اجرای وظایف وزارتخانه در امور روستایی و بهبود وضعیت عشایر را باید به برنامه‌های ایشان افزود.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت عظیم دانشگاه‌ها در حوزه تحقیقات و آموزش و حذف موازی کاری‌ها در قالب نظام نوآوری کشاورزی و توجه جدی به گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزارتخانه جهاد کشاورزی است.

شلمزاری مطرح کرد: آقای نیکبخت هم معتقد است و هم متخصص و ما نمایندگان با استماع گزارش‌های وی در مجلس متوجه شدیم مشکلات حوزه کشاورزی را درک کرده و برنامه‌های خوبی برای حل این مشکلات دارد. ضمن آنکه تعامل وی با مجلس در گذشته زبانزد عام و خاص است. به همین منظور امیدوارم همکاران همت کنند تا آقای نیکبخت به بدنه وزارت جهاد کشاورزی اضافه شود تا شاهد کاهش مشکلات در این حوزه باشیم. 

بسطامی: «نیکبخت» مرد روز‌های سخت نظام جمهوری اسلامی است

علی‌اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نیکبخت مرد روز‌های سخت نظام جمهوری اسلامی ایران است، مردی است که در کنار همرزمان خود به دنبال ترویج گفتمان خدمت بی‌منت به مردم بوده است و دارای شخصیتی انقلابی و ولایت‌مدار می‌باشد. از سوی دیگر نیکبخت تجربه کافی در سطوح مختلف را دارد و مانند سربازی است که به درجه سرداری می‌رسد. نیکبخت یار غار صاحبان اصلی انقلاب است.

وی در ادامه ضمن تشکر از دولت برای معرفی محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد: مخالفان وی دغدغه‌مند بوده وگرنه مخالفتی با ایشان نداشتند. مقام معظم رهبری فرمودند مهم‌ترین وظیفه مجلس یازدهم توجه به اقشار آسیب پذیر و معیشت محرومان است. امروز مهم‌ترین مشکل مردم تامین کالا‌های اساسی است که ان شاءالله با دست توانمند و جهادگر آقای نیکبخت این دغدغه مردم مرتفع می‌شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بحث تامین آب شرب و آب کشاورزی نیز در برنامه‌های وزیر پیشنهادی محور آبخیزداری و آبخوانداری مورد توجه قرار گرفته است. بحث زنجیره ارزش تولید در کشور مغفول مانده است که با تدبیر وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ان شاءالله به مسیر درستی هدایت می‌شود. زنجیره ارزش باید مبتنی بر سند آمایش سرزمینی باشد.

بسطامی در پایان تاکید کرد: دامداران و عشایر در چند سال گذشته برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه شده‌اند ان‌شاءالله با برنامه وزیر جهاد کشاورزی این چالش نیز مرتفع خواهد شد. یکی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی کم کردن تصدی گری دولت و روی آوردن به مردم است هرچه اقتصاد مردمی‌تر باشد به نفع خود مردم خواهد بود.

پاک فطرت: برنامه وزیر پیشنهادی کشاورزی برای حفظ جنگل‌ها چیست؟

 علیرضا پاک‌فطرت نماینده مردم شیراز در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به عنوان مخالف اظهار کرد: موضوع امنیت غذایی و تولید محصولات کشاورزی در دنیا موضوع مهمی است و باید امنیت غذایی به بهترین شکل تامین شود. سوال این است که وزیر جهاد کشاورزی چه طور می‌خواهد در این عرصه تحول ایجاد کند؟

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که باید مدیران تحول ایجاد کنند، تصریح کرد: آقای نیکبخت شما چه نقاط ضعفی را در وزارت جهاد کشاورزی می‌بینید و چه طور می‌خواهید آن را رفع کنید؟

پاک‌فطرت ادامه داد: قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه بیش از ۲۵ درصد اقتصاد از بخش تعاونی باشد که الان چهار درصد است. شما در تعاون روستایی وزارتخانه بودید اکنون چه برنامه‌ای برای تقویت تعاونی روستایی دارید؟ همچنین برنامه شما برای ایجاد رضایتمندی کشاورزان و دامداران چیست؟

وی با بیان این‌که قول می‌دهید امنیت غذایی برای کشور تامین شود؟ اظهار کرد: برنامه شما برای حفظ جنگل‌ها چیست؟ بیش از دو میلیون هکتار جنگل عمدتا بلوط در جنوب کشور وجود دارد که در حال از بین رفتن است در این صورت استان‌های جنوبی غیرقابل زندگی می‌شود. چه برنامه‌ای برای حراست از جنگل‌ها دارید؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان این‌که ۸۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اظهار کرد: شما چه طور می‌خواهید از این موضوع جلوگیری کنید؟ همچنین برنامه شما برای تولید محصول ارزان‌تر و عرضه آن به مردم چیست؟

ویس کرمی: «نیکبخت» با علوم نوین کشاورزی آشنایی ندارد

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس  در مخالفت با محمدعلی نیکبخت، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد: چرا دولت آقای رئیسی در یافتن افراد این همه کُند کار می‌کند و گویا گاهی از روی ناچاری، در آخرین روز‌ها افراد را معرفی می‌کند. کسی مثل آقای نیکبخت حداقل به مدت یک سال است که معاون وزیر بوده و سال هاست که در وزارت جهاد کشاورزی مشغول خدمت هستند. 

وی در رابطه با مدارک تحصیلی وزیر پیشنهاد جهاد کشاورزی عنوان کرد: مهندس نیکبخت دارای مدرک کارشناسی مدیریت، ارشد اقتصاد کشاورزی و دانشجوی دکترا هستند. سوالی که ذهنم را مشغول کرده این است که آیا می‌توان تحصیلات ایشان را برای وزارت کشاورزی متناسب ارزیابی کرد؟ آیا از بین این همه نخبگان دانشگاهی کسی پیدا نشده که دولت از میان آن‌ها انتخاب کند. همچنین خدمت در مناطق محروم توفیق الهی است و پیشبرد امور اجرایی نیز یک موفقیت محسوب می‌شود، اما به همان نسبت توقف در منطقه‌ای محروم می‌تواند یک مدیر را از علم نوین کشاورزی دور کند و به نیروی اجرایی- عملیاتی تبدیل کند، در حالی که وزیر کسی است که باید برای نجات، هدایت و ارتقاء وزارت صاحب ایده باشد و سپس برای پیاده کردن ایده‌های خود از معاونان و مدیران انتخاب کند.

این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی یادآور شد: عدم آشنایی با علوم نوین کشاورزی و نداشتن ایده در حد کشاورزی نوین بنده را نسبت به توانایی ایشان به عنوان یک وزیر خلاق، نوآور و تحول آفرین دچار تردید می‌سازد. شاید معاونت اجرایی برای ایشان در وزارت تناسب بیشتری با تحصیلات و سوابق کاری ایشان باشد.

یوسفی: «نیکبخت» مسیر پیشرفت را پله به پله طی کرده است

 مجتبی یوسفی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد: هرچه مدیران با الگوی جهادی پیش بروند بهره‌وری و کارآمدی آنان برای مردم بیشتر خواهد بود. ما برای اساتید دانشگاه به افراد صاحب‌نظر که منجر به توسعه علمی کشور می‌شود احترام ویژه قائل هستیم، اما در کنار آن باید از تجربه‌ها و افراد جهادی استفاده شود. آقای نیکبخت فردی است که به عنوان کارشناس کار خود را شروع کرده و پله به پله در وزارت جهاد کشاورزی ارتقاء یافته است نه به صورت آسانسوری و یا با سفارش شخصی به این مقام رسیده باشد.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی اراضی قابل کشت کشور حدود ۱۸ میلیون هکتار است که هشت میلیون هکتار کشت می‌شود دو میلیون به صورت آبی و ۶ میلیون هکتار به صورت دیم کشت صورت می‌گیرد. در حالی که بخش کشاورزی می‌تواند نقش موثرتری داشته باشد. سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص کشور اکنون پنج درصد است که اگر به ۸ درصد افزایش پیدا کند آثار مثبتی به جای خواهد گذاشت.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و استفاده از روش‌های مکانیزه از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود. ما ۳۰۰۰ تعاونی در بخش کشاورزی داریم و باید از ظرفیت مردمی استفاده شود. رهبری در سال ۱۳۸۴ فرمودند که جوانان به شغل عزیز و شریف کشاورزی بپیوندند. سن کشاورزی در ایران به افراد شاغل در این حوزه به ۵۵ سال رسیده است یعنی جایگزینی بخش جوان در این حوزه صورت نمی‌گیرد.

یوسفی در ادامه تاکید کرد: تولید گندم امسال به بیش از ۸.۵ میلیون تن در سال رسیده است در حالی که در سال‌های گذشته کمتر از ۶ میلیون تن بود. برای خرید تضمینی گندم ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع لازم است که اکنون ۲۵ هزار میلیارد تومان تامین شده است. باید در حوزه کشاورزی به عنوان پیشران اقتصاد سرمایه گذاری صورت گیرد. از خصوصیات خوب وزیر پیشنهادی این است که از کارشناسی کار خود را شروع کرده و به رتبه معاونت رسیده است.

عسکری: «نیکبخت» کارشناسی تمام عیار در حوزه کشاورزی است

محمدجواد عسکری  در موافقت با محمدعلی نیکبخت، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی محور توسعه است و امنیت غذایی یکی از مباحث جدی جوامع بشری است و در کشور ما کشاورزی بزرگترین بخش خصوصی کشور است که ۴.۵ میلیون بهره بردار دارد و ۲۵ درصد به اقتصاد ملی کشور کمک می‌کند.

وی در بیان دلایل موافقتش با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاوزی گفت: نیکبخت یک کارشناس تمام عیار در حوزه کشاورزی است و از نگاه اقتصادی سلامت دارد که در راستای توسعه این بخش یکی از امتیازات مهم است. اشراف داشتن بر کار از مزایای ایشان است و هم در حوزه پایین دست و ستادی وزارتخانه کار کرده اند. همچنین طعم تلخ فقر و محرومیت را چشیده اند و کسی که این طعم را چشیده باشد حتما می‌تواند در کار خود موفق شود.

نیکبخت: در همه ارکان بخش کشاورزی و غذا خودکفا می‌شویم

محمدعلی نیکبخت در جلسه علنی امروز مجلس در تشریح برنامه‌هایش برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: تلاش و جدیت در اجرای تکالیف قانونی و اسناد بالادستی، رفع عوامل محدود کننده تولید پایدار با تاکید بر خودکفایی در محصولات اساسی و حفظ منابع پایدار از جمله جهت‌گیری‌های اصلی برنامه‌های من است.

وی ادامه داد: توسعه متوازن همه اجزای زنجیره ارزش با تاکید بر ترمیم و تکمیل زنجیره‌های ارزش ملی، استانی و منطقه‌ای، نقش آفرینی و مشارکت مردمی در سرمایه گذاری، کاهش نوسانات تولید و بازار و کاهش محدودیت کشاورزی و ریل گذاری برای تامین امنیت کشاورزی و رشد تولید از جمله جهت‌گیری‌های دیگر برنامه‌هایمان است لذا تلاش می‌شود در همه ارکان بخش کشاورزی و غذا به ویژه هسته‌های اول تولید خودکفا شویم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی گفت: آمار حاکی از ناپایداری شدید در خودکفایی دارد، تولید بی‌برنامه نمی‌تواند امنیت غذایی پایدار را رقم بزند. در ۶ سال اخیر نوسانات خودکفایی در تولید گندم، برنج، شکر و جو را داشتیم یعنی گاهی خودکفا و گاهی وارد کننده بزرگ بودیم.

وی با بیان این‌که دسترسی به امنیت پایدار غذایی با روش‌های گذشته میسر نیست، اضافه کرد: کشاورزی به بازنگری عمیق و طرح تحول‌ساز نیاز دارد ما برای خودکفایی در محصولات کشاورزی برنامه داریم.

نیکبخت پیگیری جدی طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها را به عنوان یکی از برنامه‌هایش برشمرد و اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه برای تولید پایدار و بهره وری تحت عنوان حمایت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از تولید کنندگان است. تولید کننده نباید نگران تامین مواد اولیه تولید خود باشد. امروز تولید محصولات کشاورزی در ایران در شرایط بسیار کم‌نهاده و بدنهاده است به همین دلیل بخش عمده‌ای از خلأ عملکرد به این موضوع بر می‌گردد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ادامه داد: قول می‌دهیم با بهره گیری از همه امکانات دولتی و خصوصی، تکمیل نظام تامین و توزیع نهاده‌ها را ساماندهی کنیم.

نیکبخت با بیان این‌که نباید تامین مواد اولیه انحصاری باشد، اضافه کرد: تولید کنندگان با این شرایط انگیزه لازم برای تولید محصولات راهبردی ندارند که باعث کمبود‌های اساسی می‌شود. باید حمایت‌های لازم از کشاورزان صورت گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
هیچ دقت کردین الان چند ساله چشم انتظار تصویب طرح ساماندهی کارکنان دولت هستیم .یه جورایی دیگه عادت کردیم به این اخبارخوب و تموم نشدنی تصویب طرح . واخرشم هیچی
آخرین اخبار