در بازار مرغ چه می گذرد؟

بسیاری از فعالان صنعت طیور اذعان می کنند که با توجه به پتانسیل تولید مرغ در کشور و افزایش جوجه ریزی ها پیش بینی می شود که آرامش طی هفته های آتی به بازار بازگردد.

با توجه به نوسانات قیمت مرغ که طی ماه های گذشته در بازار به بهانه های مختلف رخ داد، وزارت جهاد در خردادماه مجوز واردات ۱۰ میلیون تخم مرغ نطفه دار به بخش خصوصی را در راستای افزایش تولید مرغ در کشور داد که طبق آخرین آمار حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تخم مرغ وارد و در دستگاه خوابیده شده است.

چندی پیش سید محمد آقامیری حداقل متوسط تولید مرغ در خرداد را ۱۸۵ هزارتن اعلام کرد و گفت: بنابر برآوردهای صورت گرفته در تیرماه حدود ۱۹۳ هزارتن، مرداد ۱۹۵ هزارتن و شهریور ۲۰۰ هزارتن گوشت مرغ تولید خواهد شد که با متوسط مصرف ماهانه ۱۸۰ هزارتن مرغ در کشور نگرانی در خصوص تامین و بازار وجود ندارد.

بنابر آمارهای اعلامی پتانسیل تولید مرغ در کشور ۳ میلیون و ۶۰۰ هزارتن است که با احتساب سرانه مصرف، بیش از یک میلیون تن از ظرفیت تولید صنعت مرغداری خالی است که این امر نشان می دهد نه تنها مشکلی در تامین مرغ مورد نیاز نداریم، بلکه ظرفیت و پتانسیل صادرات به بازارهای هدف هم وجود دارد که در صورت صدور مجوز صادرات و بکارگیری حداکثری ظرفیت صنعت، ارز قابل توجهی وارد کشور می شود.

بسیاری از فعالان صنعت طیور اذعان می کنند که با وجود پتانسیل تولید مرغ در کشور تنها برخی سیاست گذاری ها همچون قیمت گذاری دستوری باید حذف شود چراکه در بازار رقابتی، عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است و هیچ گاه بازار تابع قیمت گذاری دستوری نیست. کمااینکه در اواخر سال قبل به سبب مازاد تولید، مرغ کمتر از نرخ مصوب و ابتدای امسال به سبب کمبود تولید بالاتر از نرخ دستوری عرضه می شد که حال با افزایش جوجه ریزی ها و تولید پیش بینی می شود که آرامش مجدد به بازار بازگردد.

پتانسیل تولید مرغ بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن است

آقای ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: بنابر آمار پتانسیل تولید بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن مرغ در کشور وجود دارد، درحالیکه حداکثر نیاز کشور ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارتن است.

او افزود: بر اساس سرانه مصرف ماهانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در کشور باید صورت گیرد تا نوسانی در بازار مرغ رخ ندهد.

قاسمی ادامه داد: با توجه به سیاست قیمت گذاری دستوری و کمبود و گرانی نهاده های دامی شاهد التهاب و نوسان قیمت در بازار هستیم‌.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون درباره وابستگی صنعت مرغداری به واردات نهاده گفت: بیش از ۶۰ درصد صنعت مرغداری در تامین دان و نهاده وابسته به واردات است که در صورت مجوز صادرات امکان استفاده حداکثری ظرفیت واحدهای مرغداری و تامین خوراک وجود دارد.

او با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری منجر به تنش قیمت کالاهای اساسی می شود، گفت: قیمت گذاری دستوری در بازار مرغ موجب شد که تولیدکننده رغبتی به تولید نداشته باشد که در نهایت امروز نتیجه این سیاست کاملا ملموس است.

با توجه به پتانسیل صنعت مرغداری، امسال به منظور پایداری تولید باید قیمت گذاری دستوری حذف شود و همواره با فراهم کردن ابزار و نگاه به تولید به عنوان زنجیره ارزش، مشکلات را حل و فصل کرد.

بیش از یک میلیون تن ظرفیت صنعت مرغداری خالی است

آقای حبیب اسداله نژاد مدیرعامل اسبق اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با اصلاح نظام یارانه سرانه مصرف مرغ از ۳۲ به ۲۵ کیلو کاهش یافت، درحالیکه دولت به هر طریقی باید شرایط را برای جامعه هدف فراهم کند

به گفته او، با توجه به کاهش ۲۰ درصدی سرانه مصرف ناشی از افت قدرت خرید، مرغدار ناچار به کاهش میزان تولید است که با این وجود بیش از یک میلیون تن ظرفیت تولید خالی است.

اسداله نژاد ادامه داد: سالانه با احتساب سرانه مصرف ۳۲ کیلو به ازای هر نفر، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتن مرغ مورد نیاز است که بیش از یک میلیون تن پتانسیل و ظرفیت تولید خالی است.

کارشناس صنعت طیور گفت: وزارت جهاد برای افزایش سرانه مصرف باید هزینه های تولید را کاهش و بهره وری تولید را افزایش دهد.

او با بیان اینکه قیمت دستوری مرغ جوابگو نیست، گفت: سیاست قیمت گذاری و دستوری خلاف اصل اقتصاد و مکانیزم عرضه و تقاضاست و هیچ گاه جوابگو نخواهد بود. به عنوان مثال در اواخر سال گذشته که مرغداران هرکیلو مرغ را ۱۵ هزارتومان کمتر از نرخ مصوب و در شرایط فعلی که بالاتر از نرخ مصوب عرضه می کنند، قیمت گذاری دستوری جواب نداده است.

اسداله نژاد قیمت منطقی هرکیلو مرغ زنده را ۵۸ تا ۵۹ هزارتومان و مرغ گرم ۷۹ تا ۸۰ هزارتومان اعلام کرد.

مدیرعامل اسبق اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با وجود آنکه یک میلیون تن ظرفیت صنعت مرغداری بواسطه عدم توجیه اقتصادی و نبود بازار مصرف خالی است، لذا دولت با قیمت گذاری دستوری به تولید آسیب می زند.

او با بیان اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، گفت: وزارت جهاد در مقطعی که مرغ مازاد روی دست مرغدار مانده بود و همواره بر خرید تضمینی و جمع آوری مرغ مازاد اصرار می کردیم، دولت به بهانه ذخایر کافی و عدم نقدینگی مورد نیاز خرید حاضر به خرید تضمینی نشد که با این وجود جای این سوال مطرح است که اکنون چطور با دلار اقدام به واردات می کند.

بنابر آمار سماصط در فروردین ۱۰۷ میلیون قطعه، اردیبهشت ۱۱۳ میلیون قطعه و خرداد بیش از ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است که بنابر برنامه ریزی وزارت جهاد بتدریج تولید اضافه خواهد شد به طوریکه در تیر و مرداد با عرضه مناسب مرغ، قیمت در بازار به حد معقول می رسد.

آرامش به بازار مرغ بازمی گردد

آقای محمدرضا صدیق پور دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: برآوردها حاکی از آن است که در خرداد بیش از ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است که به همین‌خاطر دولت برای جمع آوری مرغ مازاد از سطح بازار به عنوان ذخایر استراتژیک برنامه ریزی کرده است.

او از کاهش نوسانات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: با توجه به افزایش تدریجی تولید مرغ در کشور پیش بینی می شود که بازار مرغ در تیر و مردادماه به حد معقول برسد.

صدیق پور ادامه داد: گرچه افزایش تولید بر کاهش قیمت اثرگذار است، اما این موضوع به شرط ثبات قیمت مولفه های تولید خواهد بود. هرچند بعد از اصلاح قیمت مرغ و اعلام نرخ مصوب در ابتدای سال، قیمت ریزمغذی و واکسن از گروه یک به ۲ انتقال پیدا کرد و هزینه های حمل و نقل هم ۳۰ درصد افزایش یافته است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: سرانه مصرف مرغ بواسطه گرانی گوشت قرمز افزایش یافته که همین امر‌ بر جوجه ریزی اثر گذاشته است.طبق آمار سال گذشته ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در این مقطع انجام شد که امسال به ۱۲۰ میلیون قطعه رسیده است.

او نیاز ماهانه گوشت مرغ در کشور را ۲۰۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: براین اساس ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در کشور باید صورت گیرد تا کمبودی در سطح بازار رخ ندهد.

صدیق پور گفت: با افزایش جوجه ریزی ها پیش بینی می شود که بازار مرغ حداکثر ظرف یک‌ تا ۲ ماه آینده به تعادل برسد که با این وجود نیازی به واردات مرغ نداریم.

با توجه به روند افزایش جوجه ریزی در واحدهای مرغداری طی ماه های اخیر و برنامه ریزی واردات تخم مرغ نطفه دار در راستای افزایش تولید پیش بینی می شود که آرامش مجدد به بازار بازگردد که این امر در ارتقای سرانه مصرف این محصول پروتئینی تاثیر بسزایی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هیچکس
۱۰:۴۹ ۱۱ تير ۱۴۰۲
وزیر میگه ما قیمت رو کنترل کردیم نمیدونه که جیب خالی مردم کنترل کرده وگرنه مرغی تولید نمیشه اگر قدرت خرید بود الان مرغ کیلویی دویست هزار تومن بودش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۳ تير ۱۴۰۲
هر چند وقت یکبار این پست رو میذارید خب برید از خود مرغ بپرسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۳ تير ۱۴۰۲
ان شاء الله گرفتار عذاب الهی بشید گران فروشان و کم فروشان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۶ ۰۳ تير ۱۴۰۲
کی میخواهید دست از وعده سر خرمن بردارید وقتی برنامه ریزی ندارید دیگه وعده ندهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۲ تير ۱۴۰۲
قیمت گذاری را اول دولت میگذارد بعدا گرونی میاورد ،قیمت گذاری یعنی گرونی ،گرونی را به گردن مردم می گذارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۰۲ تير ۱۴۰۲
نوشابه و دلستر هم گرون شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۰۲ تير ۱۴۰۲
عجب تیترهای تکراری و نخ نما شده‌ای ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۲ تير ۱۴۰۲
الان 4 ماهه که میگید ارامش به بازار مرغ برمیگرده هنوزم دارید همینو تکرار میکنید یعنی چی یه مرغ بازار رو نمیتونید تامین کنید؟افرین به این مملکت داریتون!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۲ تير ۱۴۰۲
همه ی اشخاصی ک کاندید ریاست جمهوری بودن الان توی دولت کنار هم هستند و هر کدام ب نون و نوایی رسیده!و حاصل تفکر دسته جمعیشون این شده:
یه روز مرغ و یه روز تخم مرغ
یه روز گوشت یه روزهم رغن و ...
اگع نمیتونید مملکت رو اداره کنید و مسکلات ملت رو رفع کنید و جدانن ول کنین و استعفا بدید
قیمت ها لحظه ای شده و شما هم ناتوان از انجام کاری که این هرج و مرج رو پایان بده
والله شما شاید انسان خوبی باشسد اما مدیر اجرایی خوبی نیستید
وضعیت مملکت و اوضاع مردم ظ,گرانی ها و ...بیانگر همه چیزه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۶:۰۱ ۰۲ تير ۱۴۰۲
مردم یادشون نرفته آمدن کمک مرغدارا ومرغ انبار کردند تا متضرر نشن وقتی مرغ کم شد هم دولتیها هم مرغداران دهن کجی کردند وتا دلشون خواست به مردم گرون فروختند یادتون باشه الان موقشه دما از روزگارشون در بیاریم تا اقلان یر به یر بشن نخرید نخرید نخرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۲ تير ۱۴۰۲
کاش همه این حرف شمارو گوش کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۰۳ تير ۱۴۰۲
آفرین بر متنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۱ تير ۱۴۰۲
دوباره مرغدار ضرر میکنه و جوجه ریزی نمیکنه بعدش خود تو میری تو صف یک کیلومتری برای یه ران مرغ بجای اینکه حقتو از مرغدار طلب کنی برو از دولت بخواه برای سامان دهی بازار
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۴:۴۲ ۰۲ تير ۱۴۰۲
جان مادرتون از این تیترها نزنید هر وقت شما از این تیترها زدید چند روز بعد قیمت مرغ سر به فلک میکشه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۴:۳۰ ۰۲ تير ۱۴۰۲
اشکال برقی در وزارت جهاد کشاورزیست. ربطی به تجارت ندارد. واردات علوفه دام و طیور بر عهده تجار نیست. بانک کشاورزی هم که ورزیده شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۰۲ تير ۱۴۰۲
شهر ما مرغ زنده 85هزار تومان لعنت بر گرانی و فقر
Iran (Islamic Republic of)
مرغدار
۱۴:۲۵ ۰۲ تير ۱۴۰۲
دلیل گرانی مرغ برای مردم و ضرر مرغدار ، فقط و فقط زیاده خواهی دولت هست- قیمت نهاده ها الان به قبل از جنگ اوکراین رسیده و دولت خودش داره ارزان میخره ولی با قیمت گران به دست مردم میرسونه- دلیل اصلی گران بودن قیمت مرغ، قیمت بالای دان هست که قیمتش کیلویی بین 22 تا 27 تومن هست- اگر یک مرغ گوشتی را بخوای 45 روز بهش دان بدی حداقل 140 هزارتومان در میاد- حالا اگر مرغدار بخواد با 20 درصد بالاتر بفروشه میشه حدود 155 تا 160 هزارتومن- این وسط هزینه حمل و نقل و چندتاهزینه دیگه هست. این باعث میشه که برای مردم گران در بیاد-
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۲ تير ۱۴۰۲
بر پدر شما لعنت دلالان خون آشام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۲ تير ۱۴۰۲
دولتی که نمیتونه قیمت مرغ وتخم مرغ روکنترل کنه بیشترازاین انتظاری نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۲ تير ۱۴۰۲
گرانی ۸۴۰۰۰ تومنی مرغ باعث کوچک شدن سفره مردم شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۲ تير ۱۴۰۲
خبری نیست کسی پول ندارد هم مرغ بخرد هم مرغداری کند به نظر من باید با این وضع بعضی گوشت‌های حرام حلال کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۲ تير ۱۴۰۲
روز گذشته مرغ کامل با پوست ۸۷ هزارتومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۲ تير ۱۴۰۲
سلام اقاییکه نوشته مرغدار ضرر می‌کنه مرد حسابی اگر ضرر توش بود الان همه جمع کرده بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۱ تير ۱۴۰۲
داداش نصف جمع کردیم خیالت راحت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۲ تير ۱۴۰۲
یه بنده خدایی قبل از انتخابات میگفت گرونی مرغ و تخم مرغ ربطی ب تحریما نداره برای مدیریت ضعیفه
مدیونید اگه فکر کنید اون الان رییس جمهور شده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۵۹ ۰۲ تير ۱۴۰۲
سال گذشته ۵۰درصد مرغدارها ضرر های میلیاردی کردن از چرخه تولید رفتن کنار.چطور یه گیلاس که فقط آب کود میخوره رو میتونی بخری ۲۰۰ هزار یا یه چیپس که داخلش باد پر کردن میتونی بخری ۴۰هزار مرغ که از یه گرمش کلی هزینه شده دنبال مفت خریدنش هستی .تو اگر بفکر بودی پراید ۲۰ میلیونی رو نمیخرید ۳۵۰میلیون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۱ تير ۱۴۰۲
باغداری کار پر زحمت کم درآمدیه همون چیپس و نوشابه رو مثال بزن .
کارخونه دارها مفت میخورن از مردم واقعا
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۲:۵۲ ۰۲ تير ۱۴۰۲
چند ساله مرغدار داره ضرر میکنه .آنوقت میگید حمایت کردید مرغ مفت رو بردید ریختید تو یخچال ها تون خبر نداشتید چقدر ضرر میلیاردی کرده مرغدار ماشین چند برابر شده .سر و دست میشکنید برا خریدنش .آنوقت دنبال مرغ مفت می‌گردید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۲ تير ۱۴۰۲
تو ضرر کردی علتشو هم خودت میدونی حالا همون علت باعث افزایش شده منم دلیل هاشو میدونم ولی انقدر کلامت بی ادبانه است که بنظرم باید گردنت خورد میشد همون موقع افسوس
Iran (Islamic Republic of)
تولید کننده مرغ گوشتی
۱۲:۳۹ ۰۲ تير ۱۴۰۲
متاسفانه نظرات گزینشی منتشر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۲ تير ۱۴۰۲
بابا بزارید خود مرغ ها مدیریت کنن بازار مرغ رو خدا شاهده از شما بهتر مدیریت میکنن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۲ تير ۱۴۰۲
سلام چند ماه قبل که مرغ زیاد بود دولت و رسانه ها به مردم التماس می کردند بیاید بیشتر از نیاز خود بخرید مرغ دارها ضرر نکنند. مردم هم اطاعت امر کردند. الان وقتش نیست که دولت به فکر مردم باشه و جبران کنه. تاکی مردم واسه مایحتاج زندگی باید در عسر و حرج باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۰۳ تير ۱۴۰۲
مردم احمق بودن که بیش از نیازشان خریدند حالا بچشند...
France
غلامرضا
۱۱:۲۲ ۰۲ تير ۱۴۰۲
فقط حرف حرف حرف وحرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۲ تير ۱۴۰۲
و ایضا لبنیات!! یک کیلو پنیر گرانتر از یک کیلو مرغ!! پنیر صدگرمی دوازده هزار تومان!!!
Iran (Islamic Republic of)
روژین اصلانی
۱۱:۲۱ ۰۲ تير ۱۴۰۲
من واقعا نمی دونم قیمت گذاری دستوری ونرخ دستوری یعنی چی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۲ تير ۱۴۰۲
خود کرده را تدبیر نیست، این هم بگذرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۲ تير ۱۴۰۲
با درآمد روزانه200 تومان میشه مرغ خرید میشه کرایه خونه پول آب برق و مالیات رو ازش کم بکنی میشه ...دولت فقرا رو فراموش کرده فقط کارت یارانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۲ تير ۱۴۰۲
دستمزد یک کارگر ساده ،روزانه حداقل 400 هزار تومانه !!!
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۴:۵۶ ۰۲ تير ۱۴۰۲
توی گلابی که در پاسخ گفتی حقوق کارگر حداقل روزی 400 تومن هست،،من با روزی 350 تومن کار میکنم،، چرت پرت میگی چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۰۲ تير ۱۴۰۲
کجا12به کارگر میدن؟ کارگر کارخانه نهایتا قانون وزارت کار بدن ماهی ده تومن اونم اگه کارفرمادلش خواست هروقت دلش خواست میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۲ تير ۱۴۰۲
الان چند ساله داریم حرفهای بی مزه وبی مورد از شما میشنویم .آره ثبات مرغ باقیمت کیلو ۱۰۰هزارتومان کار بسیار بزرگی است!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۰۲ تير ۱۴۰۲
همه در این اظهار نظرها حضور دارند غیر از معاونت تخصصی وزارت جهاد کشاورزی !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۲ تير ۱۴۰۲
اونم میاد دروغی میگه میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۲ تير ۱۴۰۲
بازارهای ایران طبق گفته مسئولین هر هفته قرار هست آرامش را تجربه کند ولی سال به 12 ماه در تلاطم هست وثباتی دیده نمیشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۲ تير ۱۴۰۲
بی غیرتی عده ای سودجو و بی وجدانی مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۲ تير ۱۴۰۲
سعی کن اطلاعاتتان را بالا ببری !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۲ تير ۱۴۰۲
مردم ایران دیگر هرگز روی ارزونی وآرامش را نمیبینند واجناس هرلحضه گرونتر میشود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۱۰ ۰۲ تير ۱۴۰۲
بعد از آزاد سازی قیمت مرغ و قیمت تمام شده انتظار می رفت حداقل قیمت های اعلامی رعایت شود و ما شاهد چند قیمتی و یا کمبود مرغ در فروشگاههای زنجیره ای و بزرگ نباشیم ولی متاسفانه همانند قبل میگویند مرغ دولتی و مرغ آزاد و صفهای طولانی ، در این وسط فقط قیمتها دهها برابر قبل شد و گرنه باز هم قیمت مرغ در مغازه ها و سوپرمارکتها خیلی بالاتر از فروشگاهها عرضه می شود. یا طرحی رو اجرا نکنید یا واقعا درست اجرا کنید و البته صداقت هم داشته باشید. آخرتی هست و این چند روزه دنیا بر شما و ما می گذرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۲ تير ۱۴۰۲
میگن به خاطر جنگ اوکراین قیمت نهاده و غذای دام و طیور گرون شده برای همین مرغ و گوشت خیلی گرون شده
آخرین اخبار