چرا آمریکای لاتین منطقه‌ای جذاب برای اقتصاد ایران است؟

به گفته کارشناسان آمریکای لاتین یک منطقه راهبردی در جهان است و حضور ایران در این منطقه توازن قدرت برای آمريکایی ها را بر هم زده است.

سفر رییس جمهور به آمریکای لاتین، کشورهای این منطقه را به دوستان سیاسی و اقتصادی ایران تبدیل کرده است به طوری که این منطقه ديگر تنها حیاط خلوت ایالات متحده محسوب نمی‌شود.

رئیس جمهور پس از پایان سر خود به این منطقه اظهار کرد: ما در سیاست خارجی اصل کارمان بر تعادل در ارتباط با همه کشور‌های جهان است. هرکسی در هرکجا در دنیا بخواهد با جمهوری اسلامی ارتباط خوب و سازنده و با توجه به منافع دو کشور داشته باشد ما ارتباط خوبی برقرار می‌کنیم.

وی افزود: اگر کشور‌هایی هم بخواهند با ما دشمنی کنند نگاه ما مقاومت و ایستادگی است و ملت ایران هم در عمل همین‌طور بوده است. نگاه ما به شرق و غرب و همه کشور‌ها متعادل است. در آمریکای لاتین کشور‌هایی که سال‌ها با جمهوری اسلامی ارتباط داشتند، اما در دهه گذشته به دلایلی این ارتباطات به صورت فعال نبوده است و در برخی موارد کار با مشکل مواجه شده، لازم بود که بازنگری کنیم و موانع را برطرف و ارتباط با آمریکای لاتین فعال شود.

اما منطقه‌ی آمریکای لاتین چه مزایایی دارد و چرا منطقه‌ای جذاب برای ایران محسوب می‌شود.

تعدادی از مزایای این منطقه عبارت اند از:

۱. بهرمه مندی از ۱۴ هزار میلیارد از ذخایر آب شیرین جهان

۲. دارای ۹ میلیون متر مربع از مراتع و جنگل‌های آمازون

۳. وسعت ۲۱ میلیون کیلومتر مربعی

۴. اقتصادی با تولید ناخالص ۵ تا ۶ هزار میلیار دلار

۵. حجم مبادلات یک هزار میلیارد دلاری

۶. ذخایر ۳۵۵ میلیارد بشکه‌ای  نفت و گاز

۷. جمعیت ۷۰۰ مییون نفری و بازار هدف گسترده برای ایران 

۸. بهره مندی از معادن استراتژیک مس و لیتیوم

رئیس جمهور در سفر رسمی ۵ روزه به ۳ کشور منطقه آمریکای لاتین، با رؤسای جمهور و دیگر مقامات عالی رتبه کشور‌های «ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا» دیدار و گفتگو کرد و در این سفر که در راستای توسعه روابط و ارتقای سطح مناسبات با کشور‌های حوزه آمریکای لاتین در زمینه‌های مختلف انجام گرفت، در مجموع ۳۵ سند همکاری به امضای مقامات عالی رتبه ایران و همتایان‌شان رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۳ تير ۱۴۰۲
دم ایران وایرانی گرم زنده باد ایران اسلامی
آخرین اخبار