پیوند ۲۵۰ عضو در گیلان

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: از ابتدای اهدای عضو بیماران مرگ مغزی در استان، بالغ بر ۲۵۰ مورد پیوند عضو انجام شده است.

دکتر محمدتقی آشوبی در چهارمین جشن نفس، با بیان اینکه سال گذشته ۳۷ مورد و از ابتدای سال جاری تاکنون پنج مورد پیوند کبد در استان گیلان ثبت شد گفت: در سال جاری خانواده هشت بیمار دچار مرگ مغزی برای اهدای عضو عزیزشان رضایت دادند. 

وی با قدردانی از خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی برای رضایت به اهدای عضو عزیزانشان افزود: جشن واقعی روزی است که عضوی از بیماران مرگ مغزی بی فایده زیر خاک نرود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: به رغم کار‌های تبلیغاتی خوبی که برای اهدای عضو بیماران دچار مرگ مغزی در استان انجام شد باز هم عده‌ای از خانواده‌ها برای رضایت مقاومت می‌کنند.

دکتر آشوبی با اشاره به درد و رنج بیماران دچار نارسایی‌های کلیوی و کبدی افزود: رضایت خانواده‌ها برای اهدای عضو عزیزشان تصمیم سختی است که زندگی را به بیماران نیازمند به پیوند هدیه می‌دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پیوند کلیه و کبد در استان انجام می‌شود، گفت: تلاش‌ها برای پیوند قلب و ریه در گیلان درحال انجام است.

جبار کوچکی نژاد یکی از نمایندگان مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از خانواده‌های اهداکننده عضو، ایثار و گذشت را بالاتر از کار خیر عنوان کرد.

شهردار رشت نیز با بیان اینکه شهرداری رشت در کنار خانواده‌های اهداکننده است گفت: قسمتی از پارک‌های شهر رشت را به نام نفس نامگذاری می‌کنیم تا با کاشت درخت و برنامه‌های دیگر یاد و خاطره عزیزانشان را زنده نگه دارند.

پیوند اعضا از سال ۱۳۸۷ در گیلان انجام می‌شود، باربد چمن‌زیبای کودک چهار ساله اولین اهدا کننده عضو در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی ۴۲ ساله پیوند زده شد.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهند، می‌تواند جان حداقل هشت نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای نسوج ۵۳ نفر را معلولیت نجات دهد بر اساس آمار‌ها هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود، هر ۲ ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.