دیپلماسی فعال منطقه‌ای ؛ هراسی نفس‌گیر برای غرب

کارشناس مسائل منطقه گفت: توافق ایران و عربستان در پکن فضای دوستانه‌ تری را بین ایران و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس ایجاد کرده است.

«با نگاه به اهمیت همسایگان در سیاست خارجی کشور و در راستای تقویت سیاست همسایگی دولت سیزدهم، کوتاه‌زمانی پس از میزبانی از وزیر خارجه عربستان سعودی و گفتگو‌های مفید انجام شده در تهران، عازم چهار کشور قطر، عمان، کویت و امارات در حوزه جنوبی خلیج فارس شدم.

گفتگو با مقامات عالی‌رتبه و همتایانم در این کشور‌ها بسیار مثبت، سازنده و برای همگان در دو سوی شمال و جنوب پهنه آبی راهبردی خلیج‌فارس امیدآفرین بود و نویدبخش فردایی بهتر، امن‌تر و شکوفاتر برای مردمانی که پیوند‌های مودّت و محبّت و خویشاوندی میان آنان ریشه‌دار و عمیق است.»

این بخشی از صحبت‌های حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در صفحه اینستاگرامش بود. سیاستی که از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم دنبال شد یعنی دیپلماسی فعال منطقه‌ای امروز میوه اش آنقدر رسیده شده که به چشم نه فقط مردم ایران بلکه مردم جهان نیز رسیده است و از آن به عنوان دیپلماسی موفق یاد می‌کنند.

با توجه به این مهم به سراغ حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاست خارجی رفتیم تا چند سوال را از او جویا شویم.

کشورهای حوزه خلیج فارس در حال فاصله گرفتن از آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند

وی در پاسخ به اینکه همگرایی جدید بین کشورهای حاشیه خلیج فارس تا چه حدودی می‌تواند دوام داشته باشد و به سایر حوزه‌ها تسری پیدا کند و دستاوردهای این امر چیست؟ گفت: در واقع این امر بستگی به حسن نیت طرف های دیگر دارد به این مفهوم که توافق ایران و عربستان در پکن فضای دوستانه‌ تری را بین ایران و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس ایجاد کرده که این مساله می‌تواند به همگرایی منطقه ای و شکل گیری یک مجموعه امنیتی نظامی در راستای قومی سازی امنیت منطقه کمک کند.

هانی زاده افزود:  یک سلسه سیگنال هایی از سوی عربستان و امارات و عمان به ایران ارسال شده مبنی بر اینکه سه کشور مهم عضو شورای همکاری خلیج فارس در صدد ایجاد یک نیروی دریایی مشترک با ایران برای قومی سازی امنیت سازی خلیج فارس هستند ؛ لذا مایل هستند تا از تجربه دریانوردی ایران و توانمندی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ امنیت خلیج فارس کمک بگیرند . سفر اخیری هم که وزیر خارجه به  چهار کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس یعنی قطر ،عمان ،کویت و امارات داشت  در این چهارچوب قرار دارد که یک نوع آشنایی با سیاست‌های جدید کشورهای منطقه برای همکاری با ایران و شکل گیری یک مجموعه اقتصادی، سیاسی، امنیتی بین کشورهای دو سوی ساحل خلیج فارس تلقی میشود و استقبالی هم که مقامات چهار کشور عرب حوزه خلیج فارس از ویر خارجه ایران داشتند نشان میدهد که این کشورها به طور جدی در حال فاصله گرفتن از سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و در تلاشند تا با جمهوری اسلامی ایران رابطه نزدیکی برقرار کنند که این امر می‌تواند به کاهش هژمونی آمریکا در منطقه و جهان کمک کند.

آمریکا و اسرائیل در تلاش برای ایجاد نا امنی از طریق کشورهای هم مرز با ایران هستند

این کارشناس مسائل منطقه درباره واکنش آمریکا و رژیم صهیونیستی در این زمینه نیز گفت: طبعا هم آمریکا و هم رژیم صهیونیستی از وفاق و همدلی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس به شدت خشمگین هستند به خصوص رژیم صهیونیستی الان به شدت در حال انزوای سیاسی است و بحران های داخلی و نا امنی هایی که در درون اراضی اشغالی وجود دارد موجب شده که رژیم صهیونیستی به شدت نسبت به همگرایی ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس حساس باشد.

وی افزود: هم آمریکا و هم رژیم صهیونیستی به دنبال این هستند که ساز وکار تازه ای برای ایجاد ناامنی در منطقه به وجود بیاورند و شرایطی که امروز در آذربایجان، در افغانستان و در اقلیم کردستان حاکم است نشان میدهد که آمریکا و رژیم صهیونیستی تغییر مسیر داده و به سوی کشورهایی که هم مرز با ایران هستند برای ایجاد نا امنی و درگیری های مرزی  رفته‌اند که طبعا با هوشمندی مسئولان ایران این توطئه خنثی خواهد شد.

هانی زاده در پایان در پاسخ به این سوال که احتما حضور ایران در شورای همکاری خلیج فارس وجود دارد؟ نیز گفت: به نظر نم‌یرسد که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به خاطر آئین نامه های داخلی که دارند و اینکه این شورا تنها مخصوص کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هست به پذیرش ایران در این مجموعه تن در دهند؛ حتی این کشورها عراق را که یک کشور عربی و دارای یک ساحلی در خلیج فارس است قبول نمی‌کنند که وارد این مجموعه شود ؛ زیرا قوانین داخلی شان اجازه نمی‌دهد که سایر کشورها که درآمد سرانه کمتر از سقف تعیین شده دارند وارد این مجموعه شوند؛ مخصوصا عراق هم به خاطر مذهبشان تاکنون شورای همکاری خلیج فارس اجازه نداده که به این مجموعه بپیوندد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Turkey
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۳ تير ۱۴۰۲
ديپلماسي كه دلار بشود ٥١ هزار تومان بگذاريد در كوزه آبش را بخوريد. فقط حرف حرف حرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۳ تير ۱۴۰۲
پولهایی بلوکه شده ازفروش نفت کشوررابین مزدورانتان درمنطقه توزیع می کنید وهیچ توجه ای به درون کشورنداریدچراثروت این مملکت رابه اعراب هدیه می کنیدچرافکربازسازی زیزساختهای این مملکت نیستیدکاربجایی رسیده که مخابرات پول هزینه کابل های سرقتی درکوچه هاراازمردم میگیردویابدلیل نداشتن تجهیزات مثل کابل تمامی کابلهای زیرزمینی سوخته وازرده خارج شده اندتلفن مردم قطع می باشندودیگرپروژهای نیمه تمام.راه سازی درسطح کشورمایعه تاسف است مانده ایم باشمابی خردهاچکارکنیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۳ تير ۱۴۰۲
درود بر ایران وکشورهای حوزه خلیج فارس که باهم دوست وهمراه وهمدل شدند نتیجه ی این وحدت به نفع همه است
آخرین اخبار