حضور جنگنده‌های نظامی چین در اطراف جزیره تایوان

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که در شبانه روز گذشته ۱۹ فروند هواپیمای نظامی و ۵ کشتی جنگی چین در اطراف این جزیره مشاهده شده است.

مقامات تایوان اعلام کردند به دنبال تشدید تنش‌های سیاسی میان چین با مقامات این جزیره بار دیگر تعداد قابل توجهی از هواپیما‌ها و کشتی‌های نظامی پکن در اطراف تایوان رصد شده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه وزارت دفاع تایوان آمده است: «از ساعت ۸ صبح شنبه ۲۴ ژوئن، ۱۹هواگرد و ۵ شناور نظامی ارتش چین در اطراف تایوان مشاهده شدند».

این وزارتخانه گفت که تایوان برای نظارت بر وضعیت، جنگنده‌ها و شناور‌های نظامی خود را اعزام کرده و سامانه‌های موشکی را در حالت فعال قرار داد.

در همین حال در روز‌های گذشته ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد یک کشتی گارد ساحلی این کشور یک روز پس از سفر بلینکن به چین از تنگه تایوان عبور کرده است.

این ناوگان آمریکایی در بیانیه‌ای ضمن توضیح این اقدام گفت که ناوگان امنیت ملی «استراتون» از گارد ساحلی این کشور، از طریق آب‌هایی که آزادی دریانوردی را مطابق با قوانین بین‌المللی تضمین می‌کنند، به صورت معمول از تنگه تایوان عبور کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «عبور استراتون از طریق تنگه تایوان نشان‌دهنده تعهد آمریکا به منطقه آزاد هند و اقیانوس آرام است. ارتش آمریکا در هر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه دهد فعالیت می‌کند».

چین بار‌ها از نفوذ «غیرقانونی» کشتی‌های جنگی آمریکا به آب‌هایی آن در دریای چین جنوبی، انتقاد کرده است. با این حال، آمریکا همچنان با عبور کشتی‌های جنگی خود از تنگه تایوان و مسلح کردن تایوان به سلاح‌های میلیارد دلاری، چین را عصبانی می‌کند.

تنش‌ها بین واشنگتن و پکن در سال جاری بر سر مسائلی از جمله تایوان و یک بالون چینی که توسط یک هواپیمای جنگی آمریکا پس از عبور از این کشور آمریکای شمالی سرنگون شد، تشدید شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار