در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

شهادت و محل دفن امام محمد باقر (ع)

یک کارشناس مذهبی گفت: امام پنجم (ع) در ۷ ذی الحجه سال ۱۱۴ هجری قمری و در سن ۵۷ سالگی به شهادت رسیدند.

یک کارشناس مذهبی گفت: در برخی منابع هشام بن عبدالملک و در برخی دیگر ابراهیم بن ولید عامل شهادت امام پنجم شیعیان ذکر کرده‌اند. امام محمد باقر (ع) در قبرستان بقیع، کنار مرقد پدرش امام سجاد (ع) و عموی پدرش امام حسن (ع) دفن است.

حجت السلام والمسلمین تقوایی افزود: برخی روایات؛ حکایت از اهتمام آن حضرت در برپایی مجلس عزاداری در منزل مبارکشان و نیز توصیه به گریه و برپایی مجلس عزاداری بر اباعبدالله (علیه‌السّلام) در منازل دارد، و بعضی از روایات حکایت از بیان ثواب گریه بر اباعبدالله (علیه‌السّلام) توسط حضرت امام باقر (علیه‌السّلام) دارد.

او گفت: در عصر امامت امام باقر (ع) فرقه‌ها و گروه‌های سیاسی و مذهبی فراوانی همچون خوارج، می‌طلبید فردی کاملا آشنا با تمام این فرقه‌ها و گروه‌ها و آگاه از ضعف و باطل آنان، همچون سدّ محکمی در مقابل آنان قرار گیرد. این فرد جز امام باقر (ع) که شکافندة علوم آل محمّد (ص) است، نبود. حضرت باقر (ع) از طریق تشکیل مناظرات، برخورد با افراد منحرف، پاسخ به شبهاتی که برای شیعیان پیش می‌آمد به خوبی در مقابل این عقاید باطل ایستادگی می‌کرد و بی پایگی آنان را با دلایلِ روشن، آشکار می‌کرد و شبهات را از اذهان شیعیان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.