عوامل مختلفی در بیکاری فارغ‌التحصیلان نقش دارند

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم گفت: بیکاری فارغ‌التحصیلان به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان همه مشکلات را گردن دانشگاه انداخت.

محمد سعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم  امروز در کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور با بیان اینک‌ه ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت روش‌های مختلفی دارد، گفت: هر یک از این روش‌ها جایگاه خود را خواهد داشت و هر یک از آن‌ها به صورت زنجیره به یکدیگر متصل هستند.

وی با بیان اینکه در مورد موضوع بیکاری فارغ‌التحصیلان، عوامل مختلفی وجود دارد و نمی‌توان همه مشکلات را گردن دانشگاه انداخت، گفت: برای مثال ما آمار بازار کار را از کجا باید داشته باشیم؟ اطلاعات را از کجا باید بگیریم؟ این آمار وجود ندارد و وزارتخانه دیگری باید این کار را انجام می‌دادند. پایش وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان را مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی انجام می‌دهد. 

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم با بیان این‌که موضوع رکود کسب و کار، موضوع مهمی است، خاطر نشان کرد: اگر در کسب و کار رکود وجود دارد، سرمایه‌گذاری وجود ندارد، رشد اقتصادی نداریم و فرصت کار از بین می‌رود؛ این را باید گردن کیفیت دانشگاه‌ها و استادان دانشگاه انداخت؟ این خلط مباحث است. 

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های درسی ما باید به‌روز باشد و متناسب با بازار کار باشد، گفت: همه این‌ها به شرط آن است که بازار نیاز‌های خود را بگوید. همچنین باید انعطاف‌پذیری خوبی داشته باشیم و مهارت‌های جدیدی را آموزش دهیم. 

سیف خاطر نشان کرد: از سه سال قبل تشکیل شورای مهارت‌افزایی به ریاست وزارت علوم تصویب شده است و الان این شورا در حال تشکیل است و بحث جهت‌دهی برنامه‌های درسی و مرتبط‌سازی آن‌ها با نیاز بازار در دست انجام است. 

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم در مورد دوره‌های مهارت افزایی در دانشگاه‌ها، گفت: سالانه بیش از ۷ هزار و ۹۰۰ دوره مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و بیش از ۳۲۸ هزار نفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند. 

وی ادامه داد: حدود ۵۱ مرکز مهارتی در دانشگاه‌ها تشکیل شده و این مراکز می‌توانند نقطه شروع خوبی برای فعالیت‌های دانشگاه در راستای آموزش مهارت‌محور باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار