عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

وقتی عرضه مسکن کم و تقاضا بالاست با هر روشی نمی‌توان قیمت را کنترل کرد

پاک فطرت گفت: بازار، قیمت مسکن را مشخص می‌کند و وقتی عرضه مسکن کم و تقاضا بالاست با هر روشی نمی‌توان قیمت را کنترل کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز (یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲) در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی با ماده ۱ این طرح و اصلاحات آن با ۱۸۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده ۱ این طرح وزارت راه و شهرسازی موظف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان امور مالیاتی، آیین‌نامه نحوه تعیین تعرفه حق‌الزحمه مشاورین املاک را بر مبنای درصدی از ارزش معاملاتی و اجاری املاک موضوع ماده (۵۴) و (۶۴) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳/ ۱۲/ ۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، تناسب تعرفه با میانگین سالانه حجم قرارداد‌های به ثبت رسیده در هر منطقه جغرافیایی به صورت پلکانی نزولی و تعیین سقف تعرفه قابل دریافت در هر معامله حداکثر دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، تهیه نماید و به تصویب هیات وزیران برساند.

تبصره ۱- حق الزحمه مربوط به هر یک از خدمات مشاورین املاک توسط سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور محاسبه و به صورت خودکار در قرارداد‌ها و مبایعه‌نامه‌ها درج می‌شود. مشاورین املاک موظفند حق‌الزحمه را صرفاً براساس مبلغ محاسبه شده توسط سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و به‌وسیله دستگاه‌های کارتخوان متصل به سازمان امور مالیاتی اخذ نمایند.

تبصره ۲- تحصیل هرگونه وجه یا مالی که فاقد مشروعیت قانونی باشد از طرفین بیع به هر ترتیب یا تحت هر عنوان همچون حق التحریر یا حق الزحمه ثبت قرارداد و یا مشاوره در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور یا هرگونه سوءاستفاده، جرم محسوب و مرتکب وفق احکام محاکم و تعزیرات علاوه بر استرداد وجه به طرفین معامله، جریمه‌ای معادل ۲ برابر وجه دریافتی به ازای هر معامله و همچنین در دفعات اول تا سوم بترتیب سه، شش و دوازده ماه از فعالیت تعلیق و در تخلف بعدی مجوز فعالیت وی ابطال و تا ده سال از فعالیت در این صنف محروم می‌شود.

تبصره ۳- وزارت راه و شهرسازی موظف است با همکاری وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل نظارت و شاخص‌های رتبه بندی مشاورین املاک و سکو‌های (پلتفرم های) معرفی شده در این قانون را ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه و ابلاغ نماید.

تبصره ۴- وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است گزارش نظارت بر فعالیت مشاورین املاک وسکو‌ها (پلتفرم ها) و همچنین رتبه بندی مشاورین املاک بر اساس شاخص‌های اعلامی وزارت راه و شهرسازی شامل رعایت ضوابط و مقررات قانونی و صنفی، گزارش‌های نظارتی ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، توان فنی و تخصصی در حوزه معاملات زمین، ساختمان مسکونی، تجاری و سایر کاربری‌ها و رضایت طرفین معاملات را به صورت دوره‌های سه ماهه و به تفکیک کشور، استان و شهرستان در اختیار وزارت راه و شهرسازی جهت درج در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به نحوی که برای عموم قابل دسترس باشد، قرار دهد.

قیمت گذاری مسکن نمی‌تواند دولتی باشد

علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شهر‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی گفت: مجلس باید قانونگذاری کند. قانون باید شفاف، متقن و صریح باشد به طوری که قانون دانان نتوانند از آن سوءاستفاده کنند و در کنار آن وظیفه دیگر مجلس نظارت بر اجرای قانون است.

علیرضا پاک فطرت

وی اظهار کرد: اگر قانونی نوشته می‌شود و اجرا نمی‌شود چند دلیل دارد یکی اینکه قانون شفاف نوشته نشده دوم اینکه دولت نمی‌تواند قانون را اجرا کند چرا که قانونی که نوشته می‌شود، چون طرح است و لایحه نیست شاید دولت توان اجرای آن را ندارد بنابراین بهتر است که طرح‌ها در قالب لایحه بیایند که دولت قدرت اجرا داشته باشد. سوم اینکه اگر قانونی خوب اجرا نمی‌شود به این دلیل است که مجلس خوب نظارت نمی‌کند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بیان کرد: اینکه مشاوران املاک دستگاه پوز بگذارند کار بسیار درستی است و اگر انجام نشود اول صنف املاک باید رسیدگی کند دوم به دولت، سوم به سازمان تعزیرات و چهارم به اداره مالیاتی برمی‌گردد.

وی ادامه داد: در دنیای دموکراسی و در دنیایی که ما می‌گوییم پیشرفته است اگر یک ریال به حسابشان برود و یا برداشته شود باید معلوم شود که به کجا رفته است، اما متاسفانه در کشور ما این اتفاقات نیفتاده است البته خیلی بهتر شده، اما خیلی کند داریم حرکت می‌کنیم.

پاک فطرت اضافه کرد: دولت باید رد هر پولی که جابجا می‌شود حتی دستی به یک حسابی می‌رود و یا از یک حسابی درآمده است را بگیرد و پیگیری کند که این پول از کجا آمده و به کجا رفته است لذا دولت باید در بحث بانکداری، مالیات و پولشویی خیلی قوی عمل کند تا این اتفاقات نیفتد البته ما داریم به آن سمت می‌رویم، اما دولت باید تجهیزات و توان خود را بیشتر کند تا سریعتر این اتفاق بیفتد نه اینکه بنگاه‌ها با دستگاه پوز پول بگیرند بلکه باید تعرفه را رعایت کنند، چون مشکل امروز ما این است که بنگاه‌های معاملاتی به تعرفه راضی نمی‌شوند و این هم یک معضلی است که صنف املاک باید آن را پیگیری و جلوی این اتفاق را بگیرد.

نماینده مردم شهر‌های شیراز و زرقان در مجلس تصریح کرد: قیمت گذاری نمی‌تواند دولتی باشد. بازار است که قیمت را مشخص می‌کند و بازار تابع عرضه و تقاضاست. وقتی عرضه مسکن کم و تقاضا بالاست با هر روشی نمی‌توان قیمت را کنترل کرد و اینکه بگویی فلان سایت قیمت نگذارد و من خودم می‌خواهم قیمت را مشخص کنم آن وقت اگر شما قیمت را مشخص کنی طرف هم نمی‌فروشد یا کسی که نیاز دارد می‌آید دو برابر آن قیمتی که شما مشخص کردی، می‌خرد لذا دولت به جای این کار بایستی عرضه مسکن را زیاد کند و اگر این کار را بکند موفق‌تر است وگرنه اگر در فلان سایت نزنیم می‌روند در یک سایت دیگر می‌زنند یا می‌روند خانه به خانه اطلاعیه می‌زنند لذا به نظر من خیلی این شیوه پاسخگو نخواهد بود، اما باید یک مقدار کنترل شده باشد تا در سایت‌ها کلاهبرداری نشود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: عملکرد دولت در ساخت و توزیع مسکن آن چیزی که انتظار می‌رود نیست و دلیلش هم قیمت‌هاست. ما به دلیل اینکه مردم رضایت ندارند می‌گوییم و از خود نمی‌گوییم، چون ما جامعه را ارزیابی و بررسی می‌کنیم و از مردم سوال می‌پرسیم و مردم به خصوص در کلانشهر‌ها رضایت ندارند لذا دولت باید سرعت ساخت مسکن را بیشتر کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۷ تير ۱۴۰۲
یه زمین نمیتونین بدین وای به حال خونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۰۶ تير ۱۴۰۲
این از بی کفایتی و بی لیاقتی مسئولین و مدیران کشور است که به این روز دچار شده ،تمام پست ها و مقام های دولتی موروثی شده ،همشون با سفارش این و آن یک گوشه این مملکت را در دست گرفتند ، و آدم کار بلد و با لیاقت و با ایمان سر کار نیست. فقط امام زمان می‌تواند این اوضاع آشفته را درست کند ،این مملکت دیگه هیچی جلودارش نیست ،کسی این مملکت رو خراب نکرد مگر مسئولین و مدیران این مملکت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۰۶ تير ۱۴۰۲
مسکن کم نیست زیاد هم هست در دست دلال ودولت میچرخد دولت نمی خواهد مردم خانه دار شوند اگر میخواست دست سوداگران را کوتاه میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۶ تير ۱۴۰۲
عرضه زیاده قیمتا بالاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۶ تير ۱۴۰۲
شفافیت
شفافیت
شفافیت
شفافیت
شفافیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۶ تير ۱۴۰۲
تیرگی
تیرگی
تیرگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۶ تير ۱۴۰۲
این نفر حرف درست زد وقتی عرضه را شما کم کردید گران می شود
این کار سختی نیست که هر روز عده ای را متهم و سر صدا در می اورید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۶ تير ۱۴۰۲
باشگاه خبرنگاران بخدا دستم هیچ کجا بند نیست مجبورم پیام بیربط به خبر شما بگذارم میخواستم در این مورد پیگیر باشید که چرا چرا دولت وامی که قرار بوده برا دهکهای دو سه و چهار جامعه برا آورده مسکن کمک کنه بعدازاینهمه مدت که تصویب شده و خبرشا وزیر اعلام کردند هنوز اصلا ابلاغ نشده . همش درخواست آورده دارند تو این طرح بخدا ندارم . چرا این دولت که ادعا داره مشکلات ربطی به تحریم نداره اینجور مدیریتی داره بخدا بیشتر شبا خواب ندارم همش درخواست آورده دارند هرکجا چه استانداری چه اداره راه و شهرسازی هم می رم میگند هنوز ابلاغ نشده وقتی هم نتوانیم آورده را سر موقع تاریخ اعلام شده برا آورده بدهیم امتیازهایی که تو آورده مسکن سر موقع باید واریز کنیم از دستمون داره می‌ره . پس کی ابلاغ میشه بعد مرگ سهراب نوش دارو به چه دردی میخوره . خواهشاً بحق خون شهدا پیگیر باشیدو نتیجه اش را سریع تو سایتتون اعلام کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۶ تير ۱۴۰۲
نمایندگان دست از سد بازار بردارند بازار درست میشه اونقدر خودرو خودرو گفتید همه کارخانه های خودرو سازی را ورشکست کردید فکر کنم اصلا حرف نزنید بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۶ تير ۱۴۰۲
مثل خودرو دو نرخی کنید قیمت بازار و قیمت کارخانه بعد قرعه کشی کنید یا اصلا سامانه یکپارچه بفروشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۶ تير ۱۴۰۲
بدید شورای رقابت قیمت گذاری کنه شماها که له قیمت گذاری دستوری عادت کرده اید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۶ تير ۱۴۰۲
اگر دولت از سر مردم دست بردارد مردم خانه دار می شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۶ تير ۱۴۰۲
صدرصد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۶ تير ۱۴۰۲
دولت باید از این همه مهندس بهربگیرد وزارت مسکن را جدا کند وانبوه سازی را از تلفیقی از خصوصی ودولتی توسعه دهد .
وسازمان نظام مهندسی راهم سازمان دهد واز این حالت تک‌قطبی‌ها بیرون آورد .چه لزومی دارد کسی که سالها درس خوند ومهندسی شده یک بار دیگر درآزمون نابرابر شرکت کند .که خود از کنکور هم بدتر ومجبورهستیم ادارنظارت واجرای کشور را دست عده‌ای معدود از مهندسان که بعضا هیچ سابقه اجرائی هم ندارن وصرفا درآزمون نظام مهندسی قبول شدن مدیریت کنیم .سابقه اجرائی هرمهندس خیلی محکمتر ومستدل تر از این آزمون من‌درآوردی هست.وبا ورود مهندسان بیشتر به اجرا ونظارت تعرفه این موضوع هم کم خواهد شد کیفیت ساخت وساز وسرعت ساخت وساز هم بالا خواهد رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۶ تير ۱۴۰۲
اگر به تعداد هر خانواده ایرانی هم خانه بسازند باز مشکل کمبود مطکن وجود دارد چون کسانی هستند که هر کدام حداقل ده خانه بدست میاورند
توزیع و واگذاری مسکن و یا اجاره و تعیین اجاره بها مثل همه جای دنیا باید دست دولت باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۶ تير ۱۴۰۲
اگر به تعداد هر خانواده ایرانی هم خانه بسازند باز مشکل کمبود مطکن وجود دارد چون کسانی هستند که هر کدام حداقل ده خانه بدست میاورند
توزیع و واگذاری مسکن و یا اجاره و تعیین اجاره بها مثل همه جای دنیا باید دست دولت باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۶ تير ۱۴۰۲
دلیل آن این هست که کار و شغل در کل کشور درست پخش نشده است. کار و شغل در مناطقی از کشور تمرکز پیدا کرده در همان مناطق هم به علت مهاجرت زیاد کمبود مسکن هست این در حالی هست که به علت نداشتن شغل بسیاری از مناطق کشور خالی از سکنه شده است. بحران شدید آب نیز علت دیگر آن است
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۰۹:۳۶ ۰۶ تير ۱۴۰۲
جواب کار فقط انبوه سازی و متراکم سازیه، هنری که متاسفانه به خرج نمیبندیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۶ تير ۱۴۰۲
تقاضا زیاد نیست با این قیمت ها کسی پول خرید نداره همه املاکی ها پشه میپرونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۶ تير ۱۴۰۲
مثل خودرو دو نرخی کنید قیمت کارخانه و بازار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۶ تير ۱۴۰۲
بدید شورای رقابت براش قیمت تعیین کنه



خ خ خ خ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۶ تير ۱۴۰۲
این طرح خوبی است گرچه دیر شروع شده متاسفانه دراین سالها املاکی ها پول‌های نجومی که هیچ منطقی پشت آن نبود دریافت می کردند کمیسیون هایی که برای یک معامله دریافت می کردند گاه معادل حقوق ۵ تا ۷ سال کارکرد یک کارمند یا کارگربود که باید ۳۰ روز ماه را از اول صبح تا آخر وقت کار می کرد بعد هم هیچ نظارتی نبود
Iran (Islamic Republic of)
تنها
۰۹:۰۶ ۰۶ تير ۱۴۰۲
خداوکیلی من یه جوان کارگرم که حتی بیمه مشاغل ساختمانی هم برای ما نمونده باید بیمه ازاد بدیم ما ماهی ۲۰روز کار داریم بقیش کار نیس خوب با این وضع چه امیدی به خانه دار شدنه خداییش فقط فکر مرگ میاد به سراغمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۶ تير ۱۴۰۲
در بیشتر مواقع مجلس با وضع قوانین بدون تفکر کار را خراب تر می کنه
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۰۹:۰۴ ۰۶ تير ۱۴۰۲
سلام.قیمت مسکن ربطی به عرضه و تقاضا نداره.وقتی خود دولت قیمت سیمان و میلگرد و آجر و گچ بالا میبره وقتی کرایه ماشین مدام ۳۰ درصد بالا میبره.خوب چه انتظار داری قیمت ثابت بماند یا کاهش پیدا کند.دولت از قصد همه قیمتها بالا میبره تورم ایجاد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۶ تير ۱۴۰۲
فقط تولید و عرضه بیشتر می تونه قیمت هر کالایی را کنترل کنه به غیر از این هیچ روشی کارساز نیست اگه مالیات هم تصویب بشه سرمایه ها از بخش مسکن فرار می کنند وضع بدتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۰۶ تير ۱۴۰۲
بهترین روش برای قیمت کالا عرضه و تقاضاست به غیر از این هر روشی حتما شکست خواهد خورد در مورد خودرو هم اگه روش قیمت گذاری دستوری عوض نشه فاصله قیمت بازار و کارخانه بازهم بیشتر و بیشتر خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۰۶ تير ۱۴۰۲
بهتر نیست بگی وقتی مسکنی برای عرضه نیست با هیچ روشی نمی‌توان قیمت را کنترل کرد .مگه تونستین جلو تولید و فروش قطره چکانی خودرو را بگیرید که پراید ۷ میلیونی شد ۳۰۰ میلیون تازه اینکه مال خودتون بود و تولیدش کاری نداشت .یه خونه تا میاد درست شه باید هفت خان شهرداری و شهرسازی و نظام مهندسی و ...را بگذرونه با هزینه های سرسام آور تازه دو سال هم دستت بنده .اینکه آقای رئیسی تصمیم گرفتن زمین در اختیار مردم قرار دهندو در ساخت هم کمک کنند در حقیقت کمک به تولید و عرضه می‌کنند و تنها راه حل برای مسکن تولید توسط خود مردم هست که هم به مسئله اشتعال کمک می‌کند و هم عرضه مسکن زیاد می‌شود و این کار درست و علمی برای حل این مشکل است البته اگر اجرا شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۰۶ تير ۱۴۰۲
کاری نداره که به شورای رقابت بگید براش قیمت بذاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۶ تير ۱۴۰۲
مرگ بر سایپا و ایران خودروی گرانفروشی ده برابری
آخرین اخبار