پیوند فناوری و نوآوری به بدنه جامعه با ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

دهقانی گفت: شیوه‌نامه راهبردی و عملیاتی ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معرفی شد.  

روح‌الله دهقانی در دومین نشست دبیران ستاد‌های معاونت علمی، فناوری گفت: نقش‌آفرینی دانش‌بنیان ها در عرصه زندگی مردم جامعه اصلی‌ترین راهبرد معاونت علمی، به عنوان بازوی اجرایی دولت در عرصه علم و فناوری است.

او ادامه داد: نظام اندیشه‌ای که در پس ساختارسازی جدید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان مبنی بر تفکیک و تخصصی‌سازی ستاد‌های توسعه فناوری و ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان وجود دارد، حاصل بررسی‌های تخصصی و میدانی، پژوهش مدل‌های گذشته و در جریان کشور و عرصه بین‌الملل و ماحصل ده‌ها نشست تخصصی است.

وی با اشاره به پیاده‌سازی مدلی اجرایی در هر دو حوزه ستاد‌های توسعه فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گفت: این شیوه‌نامه که تبیین‌گر رویکرد معاونت علمی، در هر دو حوزه توسعه فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است، راهگشا و روشن کننده مسیر خواهد بود و مفاد این شیوه‌نامه توسط دبیران ستاد‌ها در قالب برنامه‌های اجرایی و پروژه‌های هدفمند و ناظر به رفع یکی از نیاز‌های جامعه، در قالب یک نقشه راه، عملیاتی و پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به نقش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در ترجمه و اتصال فناوری‌ها به اقتصاد و اشتغال جامعه به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های بزرگ ملی فناورانه، عنوان کرد: در رویکرد گذار فناوری، کار ستاد‌های توسعه فناوری این است که عناصر تازه و ناشناخته را به عرصه جامعه، وارد کرده و ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نیز وظیفه دارند این مفاهیم را به عناصر قابل فهم جامعه همچون اشتغال، اقتصاد و ارزش افزوده تبدیل کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با اشاره به تعریف اقتصاد دانش‌بنیان مردمی در قالب طرح‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و ذیل این شیوه‌نامه راهبردی و عملیاتی، عنوان کرد: تمامی این راهبردها، در قالب یک سری برنامه متبلور می‌شود. برنامه‌ها باید به تعداد متناسب با ظرفیت‌های ستاد و هر حوزه تعریف شوند که انتخاب صحیح و دقیق برنامه‌ها برعهده دبیران ستاد‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به ضرورت آشنایی با ابزار‌های در اختیار، عنوان کرد: دبیران ستاد‌ها باید ضمن شناخت ابزار‌های موجود، ابزار‌ها و ظرفیت‌های قابل عرضه را ایجاد کنند یا توسعه دهند. بخش عمده‌ای از فرصت‌ها برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در دل قانون جهش تولید دانش‌بنیان نهفته است. اکنون فرصت‌های بالقوه این قانون مترقی در اختیار ستاد‌ها است و می‌توانند این ظرفیت نهفته را شکوفا کنند.

برچسب ها: فناوری ، دانش بنیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار