وقتی تراش سنگ‌ها پول می‌سازد

صنعتگران روستای خور شهرستان خوسف در ۵۰ کارگاه خانگی تراش سنگ فعالیت می‌کنند.

صالحی مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوسف گفت: تقریبا در هر خانواده از روستای خور حداقل یک نفر در امر جمع آوری، تراش سنگ، بازاریابی و فروش آن فعالیت دارد.

او افزود: تولیدات این روستا علاوه در استان با شرکت هنرمندان صنایع دستی روستا در نمایشگاه‌های بین المللی کشوری و فضای مجازی به فروش می‌رسد و تقریبا تمامی نقاط کشور از محصولات سنگ خور بهره مند می‌شوند.

صالحی بیان کرد: حتی باقیمانده‌ سنگ‌هایی که قابلیت تراش ندارد در دکوراسیون منزل و در قالب جای گذاری در لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید


سنگ‌های عقیق منطقه خور بیشتر از نوع عقیق کاملین قرمز، سبز خزه ای، اونیکس مشکی و سارد است و تنوع سنگ عقیق خراسان جنوبی از نظر رنگ در کشور بی نظیر است. 

۶۰۰ هنرمند در بخش تراش سنگ‌های قیمتی در خراسان جنوبی مشغول به فعالیت هستند که عقیق، جاسپر، سیترین، اوپال، انواع ژئود‌ها و همچنین آندالوزیت، گارنت، تورمالین و یاقوت‌ها از انواع سنگ‌های تزئینی خراسان جنوبی هستند که عمده تولیدات نگین و زیوآلات هنرمندان استان از سنگ عقیق و انواع آن به خصوص عقیق شجر است.

برچسب ها: سنگ تراشی ، سنگ قیمتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۲۰:۲۳ ۱۱ تير ۱۴۰۲
ما که پول ندیدیم تو سنگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۱ تير ۱۴۰۲
خوزستان چی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۱ تير ۱۴۰۲
این روزها خانم ها برای سنگ ها بازاری ساخته آمد و فروش زیاد شده ما هم میگیم این خیلی خوبه که انسان به باور برسه امتحانش خرجی ندارد سنگ موکل دار تا که باور بکند