خیرین سوادیار به کمک نهضت سوادآموزی قم می‌آیند

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش قم با اشاره به اهمیت مردمی بودن نهضت سواد آموزی، از راه‌اندازی مجموعه خیرین سوادیار در استان خبر داد.

حجت الاسلام محمد رضا قاسمی نیا گفت: شالوده و بنیان نهضت سوادآموزی بر مردمی بودن آن است و دراین رابطه نیز امام راحل فرمودند که تمام بی‌سوادان برای یادگیری و تمام باسوادان برای یاددادن به پاخیزند، لذا امسال  اولویت کار ما بر بهره‌گیری از ظرفیت مردم در راستای ارتقای سوادآموزی در استان می‌باشد.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش قم  با اشاره به اینکه پیگیری خیرین سوادیار از سیاست‌های سازمان نهضت سوادآموزی است، گفت: دراین راستا جلسه‌ای با حضور استاندارقم به عنوان رئیس شورای پشتیبانی سوادآموزی استان تشکیل شد و وی از طرح فوق استقبال و دستورات لازم برای اجرایی شدن آن را ابلاغ کرد.

حجت الاسلام قاسمی نیا افزود: در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته توسط نهضت سوادآموزی استان، ۱۵ گروه از خیرین شناسایی شده‌اند که بزودی جلسه‌ای را با حضور آنان و استاندار قم تشکیل و برنامه ریزی لازم در بهره‌مندی از توانمندی‌های آنان صورت خواهد گرفت.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش قم با اشاره به اینکه آنان آمادگی خود را برای ارتقای سوادآموزی دراستان اعلام کرده‌اند،عنوان کرد:‌مطمئنا گروه‌های دیگری از خیرین هستند که ما به دنبال شناسایی آنان و ورود به مجموعه خیرین سوادیار هستیم و امیدواریم با گسترده شدن فعالیت‌های این مجموعه و به معنی واقعی مردمی شدن نهضت سوادآموزی تعداد اندک بی‌سوادی که در قم وجود دارند از نعمت خواندن و نوشتن بهره‌مند شوند.

حجت الاسلام قاسمی نیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی مصادیق و شیوه مشارکت خیرین و واقفین و تشکل‌های مردمی در طرح خیرین سوادیار بیان کرد: شناسایی، ثبت نام و دعوت از بی سوادان و کم سوادان برای شرکت در کلاس‌های سوادآموزی، تدریس و آموزش به سوادآموزان، پرداخت اجاره بهای کلاس‌ها، اختصاص مکان برای تشکیلی کلاس‌های سوادآموزی، اهدای سبد‌های معیشتی به سوادآموزان در هر ماه، پرداخت هزینه‌های درمانی و بهداشتی به سوادآموزان، کمک در پرداخت هزینه مسکن به سوادآموزان، پرداخت پاداش به کسانی که در شناسایی و ثبت نام از بی سوادان و کم سوادان اقدام کنند، کمک و حمایت از اشتغال به کار فرد سوادآموز و همسرو اعضای درجه یک خانواده که فاقد شغل هستند، اعطای وام قرض الحسنه به سوادآموزان، وقف زمین و ساختمان برای کلاس‌های سوادآموزی و دانش آموزی، ایجاد مهد کودک در جوار کلاس‌های سوادآموزی و ارائه خدمات مشاوره‌ای از جمله شیوه مشارکت خیرین سوادیار می‌باشد.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش قم  با اشاره به اینکه مجموعه خیرین سوادیار از شهریورماه فعالیت خود را دراین استان آغاز خواهد کرد، تصریح کرد: ترویج گفتمان فرهنگ سوادآموزی و دانش آموزی از اولویت‌هایی است که در دستور کار خیرین سوادیار قرار خواهد گرفت.

قاسمی نیا دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های نهضت سوادآموزی گفت: نرخ باسوادی در این استان در میان افراد ۱۰ تا ۴۹ سال از ۴۷ درصد در سال ۵۷ به حدود ۹۸ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده‌است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش قم گفت: درحال حاضر از هر ۱۰۰ نفر در قم ۹۸ نفر باسواد هستند، که ما تلاش داریم که آمار باسوادان استان را به صد درصد رسانده و در ادامه فعالیت، بیشتر به کار تعمیق سواد آموزی بپردازیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار