اختصاص ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان ردیف اعتباری برای توسعه تعاونی‌های فراگیر

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اختصاص ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان ردیف اعتباری برای توسعه تعاونی‌های فراگیر خبرداد.

مهدی مسکنی معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی اشتغال در سال جاری قرار شده است که ۲۵ درصد از تسهیلات تکلیفی دولت به بخش تعاون اختصاص پیدا کند.

وی افزود: سیاست دولت در زمینه لایحه برنامه هفتم در بخش تعاون این است که احکام مربوط به تعاون در قوانین برنامه‌های ۵ ساله توسعه در برنامه هفتم هم تمدید شود، البته اصرار داریم در قالب احکام دائمی برای توسعه بخش تعاون در برنامه هفتم گنجانده شود.

مسکنی گفت: یک خط اعتباری ۳ هزار میلیارد تومانی در سال جاری در مجلس تصویب شده است که شیوه‌نامه اجرایی آن هفته قبل به استان‌ها ابلاغ شد.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد سهم بخش تعاون از حساب‌های پیشرفت و عدالت استانی اظهار داشت: طبق مصوبه شورای عالی اشتغال باید یک چهارم تسهیلات تکلیفی دولت به بخش تعاون اختصاص یابد که از تسهیلات حساب پیشرفت و عدالت هم به همین میزان به بخش تعاون اختصاص خواهد یافت.

وی ادامه داد: سال گذشته برای اولین بار مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان توسط ۲۴ بانک تسهیلات به بخش تعاون اختصاص داده شد که این رقم علاوه بر ۲ هزار میلیارد تومان قبلی بوده است.

مسکنی در مورد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در قالب تعاون گفت: در استان کرمانشاه و در پهنه غرب کشور یک الگوی اجرایی برای تعاونی‌های دانش بنیان در نظر گرفته و خط اعتباری برای آن‌ها اختصاص دادیم. در این زمینه ۱۰۱ شرکت تعاونی دانش بنیان تشکیل شده است که از معاونت علمی فناوری رئیس جمهور هم مجوز گرفته‌اند.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد تعاونی‌های بانوان اظهار داشت: ۱۰ هزار شرکت تعاونی بانوان در کشور وجود دارد که حضور بانوان در نمایشگاه دستاورد‌های تعاونی و خط اعتباری که برای تعاون در نظر گرفته می‌شود، پررنگ دیده شده است. همچنین در سند توسعه تعاون مقرر شده ۲۵ درصد تسهیلات تکلیفی به تعاونی‌ها اختصاص داده شود.

وی اضافه کرد: بخش تعاون دارای یک میلیون و ۷۴۷ هزار فرصت شغلی است که تعاونی‌های فراگیر برای دهک‌های یک تا سه درآمدی تشکیل شده‌اند و برای اولین بار ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۲ برای این تعاونی‌ها در نظر گرفته شده است.

مسکنی گفت: شرکت‌های تعاونی سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار صادرات داشته‌اند که رشد صادرات تعاونی در سال گذشته ۲۰ درصد بود، درحالی‌که رشد صادرات غیرنفتی سایر بخش‌ها فقط ۱۰ درصد بوده است و صادرات بخش تعاون از کل صادرات غیرنفتی حدود ۲.۹ درصد است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار