دو سوم اعضای ناتو معاهده منع استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را امضا کرده‌اند

ناتو به تصمیم آمریکا برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین واکنش نشان داد.

تلویزیون الجزیره انگلیسی در بروکسل مقر ناتو درباره واکنش اتحادیه اروپا به تصمیم آمریکا برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین اعلام کرد وزیر خارجه آلمان گفته است با ارسال هرگونه بمب خوشه‌ای به اوکراین مخالف است. این مسئله برای ناتو مسئله سختی است، زیرا اگر به سی و یک عضو ناتو نگاهی داشته باشید می‌بیند که حدود دو سوم آن‌ها عضو معاهده منع استفاده از مهمات خوشه‌ای هستند. برای دبیرکل ناتو نیز مسئله دشوار است. موضع رسمی او این است که ناتو موضع رسمی در این خصوص ندارد و این به عهده خود کشورهاست که به اوکراین چه چیز ارسال می‌کنند، اما او می‌داند که افکار عمومی در کشور‌های عضو ناتو در این خصوص موضع دارند و اکثرا مخالف استفاده از بمب‌های خوشه‌ای هستند. از این رو دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ای  کلمات خود را بسیار محتاطانه انتخاب می‌کرد.

 ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت:  بمب‌های خوشه‌ای همین الان هم در آن جنگ (در اوکراین) مورد استفاده دو طرف قرار می‌گیرد. تفاوت این است که روسیه از بمب‌های خوشه‌ای در جنگی تهاجم برای اشغال اوکراین استفاده می‌کند، در حالی که اوکراین برای دفاع از خود از آن استفاده می‌کند. این به عهده خود کشور‌های عضو ناتو است که درباره نوع مهماتی که ارسال می‌کنند، تصمیم بگیرند. همه اعضا از کمک نظامی به اوکراین حمایت می‌کنند، اما نوع آن را خودشان تعیین می‌کنند.

این تنها یکی از مسائلی است که ناتو باید در روز‌های آتی با آن مواجه شود. ناتو نشست بزرگی هفته آینده برگزار می‌کند. مسئله عضویت سوئد در ناتو هنوز مشخص نیست، زیرا ترکیه با عضویت این کشور مخالفت می‌کند. همچنین مسئله آرزوی اوکراین برای پیوستن به ناتو است. کشور‌های عضو ناتو سخت در تلاشند درباره نحوه مطرح کردن این موضوع در بیانیه پایانی نشست خود، به نتیجه برسند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار