افتتاح فاز اول آبرسانی در منطقه‌ی عشایری منطقه گلیل شیروان

با افتتاح فاز اول آبرسانی در منطقه‌ی عشایری منطقه گلیل شیروان هزار و ۵۰۰ نفر از جمعیت عشایری خراسان شمالی از آب پایدار بهره‌مند شدند.

 استاندار خراسان شمالی در حاشیه دیدار خود از منطقه‌ی عشایری گلیل در شمال شهرستان شیروان و نشست شورای عشایری خراسان شمالی، بهره برداری از فاز اول آبرسانی پایدار و بهداشتی عشایری دشت گلیل (محله عشایری سلطان خلیفه) را افتتاح کرد.

مجتمع آبرسانی سرانی در شهرستان شیروان خراسان شمالی با حضور مسولان استانی افتتاح شد و ۳۸۰ خانوار با هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت عشایری از آب پایدار بهره‌مند شدند.

استاندار خراسان شمالی در جمع عشایر دشت گلیل شهرستان شیروان با بیان اینکه عشایرمرزنشین در کنار تولید، امنیت پایدار مرز را هم رقم زده اند، توجه به آموزش را مورد تاکید قرار داد و گفت : آموزش فرزندان عشایر در اولویت قرار گیرد.

محمدرضا حسین نژاد گفت : در حال حاضر ۳۲۴ مدرسه عشایر با ۷۳۰۰ دانش آموز و ۱۰۳ مدرسه کوچرو و ۷۰۰ معلم فعال است.

مدیر کل امور عشایر استان با بیان اینکه این طرح در ۲ فاز اجرا می‌شود، گفت: فاز اول آن با هفت میلیارد تومان افتتاح و فاز دوم نیز با ۱۵ میلیارد تومان در حال اجرا است.

رضا روشن ضمیر گفت : برای این پروژه خط انتقال اصلی آب به طول ۱۷ کیلومتر، چهار ایستگاه پمپاژ، ۶ مخزن ذخیره و انتقال با ظرفیت هزار و ۲۴۰ متر مکعب با توان انتقال ۱۰۰ هزار متر مکعب آب در یک دوره بهره برداری اجرا شد.

او گفت: با اجرای فاز نخست این طرح آب مورد نیاز ۵۰ هزار راس دام عشایر تامین و از تردد بیش از ۵۰ دستگاه تانکر آبرسان چرخ‌دار پشت تراکتوری در مراتع گلیل جلوگیری شد.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت :اختصاص سالانه ۱۰۰ هزار متر مکعب آب از شرکت آب منطقه‌ای برای اجرای این پروژه اخذ شده است و این حجم آب از سه یا ۴ چشمه موجود در سد گلیل تامین می‌شود.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

عشایر خراسان شمالی ۶۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند و با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.