رئیس اداره امور عشایر استان همدان گفت: از ۹۰۰ هزار هکتار مرتع استان ۹۰ هزار هکتار آن در اختیار عشایر است و قابلیت واگذاری بیشتر ندارد.

جعفر کاویانی دلشاد گفت: آب شرب عشایری که در مراتع هستند با تانکر آبرسانی می‌شود و بر این اساس ۵۳ هزار مترمکعب (۵۳ میلیون لیتر) با ۲ میلیارد تومان اعتبار آبرسانی سیار در سال گذشته انجام شده است.

او گفت: آب شرب برای کانون اسکان قرق بهار (یکی از کانون‌های مستعد در استان همدان برای اسکان عشایر است) به طول چهار کیلومتر و با هزینه پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان انجام شده است.

رئیس اداره امور عشایری استان همدان گفت: از محل تبصره ماده ۵۲، پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان وام به عشایر این استان پرداخت شده است.

کاویانی دلشاد گفت: توزیع ۱۰ هزار و ۷۰۰ تن نهاده‌های دامی شامل جو، ذرت و خوراک دام بین عشایر استان با قیمت پایین‌تر از نرخ بازار و به صورت مستقیم، ۹۴۸ تن آرد یارانه‌ای و بیمه عمر برای ۳۱۲ نفر در سال گذشته از دیگر خدمات ارائه شده به عشایر استان همدان است.

او گفت: کل اعتبار استانی سازمان امور عشایری برای طرح‌های مختلف در سال گذشته ۲ میلیارد و ۹۴۵ میلیون تومان بود که یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون آن اختصاص یافته است.

رئیس اداره امور عشایری استان همدان گفت: اعتبار سه ساله سفر رییس جمهور به استان همدان در بخش عشایر ۱۷۰ میلیارد تومان بود که تاکنون چهار میلیارد تومان آن اختصاص داده شده است.

کاویانی دلشاد درباره اعتبارات خشکسالی نیز گفت: از محل اعتبارات خشکسالی چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شده است.

او با اشاره به اینکه برخی دستگاه‌های دولتی در ارائه خدمات لازم به عشایر کوتاهی می‌کنند، تخریب معادن توسط افراد سودجو برای استخراج مواد معدنی را از دیگر مشکلات پیش روی عشایر عنوان کرد.

رئیس اداره امور عشایری استان همدان گفت: بسیاری از عشایر دفترچه عشایری دارند، اما پروانه چرا ندارند و این مساله موجب می‌شود با برخی ساکنان روستا‌ها و یا فرمانداری‌ها اختلافاتی بروز کند.
کاویانی دلشاد گفت: تعدادی از عشایر که پروانه مرتع ندارند افزایش یافته است و این مساله موجب می‌شود برخی اوقات عشایر به مراتع بدون مجوز وارد شده و اختلافاتی ایجاد می‌شود.

بر اساس آخرین آمار‌های منتشر شده، جمعیت عشایری استان همدان ۱۳ هزار و ۸۸۰ نفر است که در قالب حدود سه هزار و ۹۰۰ خانوار در ۱۲ کانون عشایری سکونت دارند.

عشایر استان همدان با داشتن ۴۷۱ هزار راس دام سبک، سالانه حدود ۶ هزار تن گوشت قرمز و ۳۸۰ تن پشم گوسفند تولید می‌کنند.

۱.۲ درصد از جمعیت عشایری کشور در استان همدان حضور دارد.

برچسب ها: عشایر ، مراتع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.