تغذیه و مراقبت‌های مادر در وزن نوزاد تاثیر بسیاری دارد

فوق تخصص نوزادان گفت: نوزادانی که با وزن کم به دنیا می‌آیند ممکن است رشد مغزی کمتری داشته باشند، تعداد دفعات بستری شدن آن‌ها در بیمارستان بیشتر باشد و میزان عفونت و تعداد دفعاتی که بیماری‌های عفونی را تجربه می‌کنند بیشتر است.

دکتر رویا چوپانی مجری طرح تحقیقاتی با عنوان «بررسی ارزش تشخیصی معیار‌های آنتروپومتریک و تن سنجی با معیار CANSCORE بر وضعیت تغذیه نوزادان متولد شده درزایشگاه مرکز آموزشی درمانی هاجرشهرکرد در سال ۱۳۹۸» بیان داشت: نوزادانی که با وزن کم به دنیا می‌آیند ممکن است در آینده نسبت به کودکانی که با وزن طبیعی متولد می‌شوند آی کیو کمتری داشته باشند.

وی افزود: همچنین این کودکان ممکن است رشد مغزی کمتری داشته باشند، تعداد دفعات بستری شدن آن‌ها در بیمارستان بیشتر باشد و میزان عفونت و تعداد دفعاتی که بیماری‌های عفونی را تجربه می‌کنند بیشتر است.     

فوق تخصص نوزادان ادامه داد: کودکانی که با وزن کم به دنیا می‌آیند، ممکن است در دهه‌های دوم و سوم زندگی‌شان دچار سندروم‌های هایپرمتابولیک که شامل افزایش چربی خون، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت تایپ ۲ و... است شوند و حتی میزان مرگ و میر در این کودکان نیز بیشتر است.

چوپانی عنوان کرد: تغذیه و مراقبت‌های مادر در وزن نوزاد تاثیر بسیاری دارد، زمانی که تشخیص داده شود که نوزاد در شکم مادر دچار مشکل شده است، راهکار‌هایی برای رفع این مشکل وجود دارد که ازجمله آن می‌توان به بهبود تغذیه مادر، خون‌رسانی بهتر به جفت، تجویز دارو و استراحت اشاره کرد تا سوءتغذیه در جنین از بین برود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از آنکه نوزاد به دنیا آمد، با بهبود روند تغذیه به خصوص تغذیه با شیر مادر و تاکید بر اهمیت شیر مادر می‌تواند سوءتغذیه نوزاد را برطرف کرد.  


بیشتر بخوانید


فوق تخصص نوزادان اضافه کرد: کودکانی که در چهارمحال و بختیاری به دنیا می‌آیند با کودکانی که در دیگر استان‌ها متولد می‌شوند به لحاظ جسمی و وزن دارای تفاوت‌هایی هستند چراکه زنان در این استان از توان جسمی بالاتری برخوردار و قوی‌تر هستند.     

چوپانی بیان کرد: مطالعه‌ای مستند درخصوص اینکه زنان چهارمحال و بختیاری از توان بیشتری برخوردار هستند نداریم، اما با توجه به تجربه‌ای که سال‌ها در این حرفه بدست آورده‌ام این موضوع را تایید می‌کنم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار