کاهش نیروی کار یکی از عوارض کاهش جمعیت در چهارمحال و بختیاری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: یکی از عوارض پیری جمعیت کاهش نیروی کار است و این خود زمینه بروز مشکلاتی دیگر همچون مسائل فرهنگی، سیاسی، امنیتی و... را فراهم می‌کند.

ارسلان خالدی‌فر اظهار داشت: محور توسعه در همه دنیا و کشور‌های دیگر انسان سالم و مولد است؛ اگر جامعه‌ای نیروی سالم، جوان و مولد را نداشته باشد هر چقدر که به لحاظ مالی قوی باشد باز هم شکست می‌خورد.

وی با اشاره به عوارض پیری جمعیت و سالخوردگی افزود: اگر نسبت جمعیت بالای ۶۵ سال به جمعیت زیر ۱۵ سال روند صعودی پیدا کند که البته در کشور این سیر صعودی آغاز شده است، گرفتار بحران جمعیتی می‌شویم.

خالدی‌فر اضافه کرد: براساس تعریفی که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است اگر میانگین سن جمعیت کشوری زیر ۲۰ سال باشد جوان، اگر بین ۲۰ تا ۳۰ سال باشد میانسال و اگر بیش از ۳۰ سال باشد، کشور پیر است.


بیشتر بخوانید


وی گفت: باید تعداد جمعیت زیر ۲۰ یا ۳۰ سال در هر کشوری زیاد باشد این یعنی شهروندان کشور تمایل به فرزندآوری داشته باشند و اگر این میانگین کم باشد یعنی در سراشیبی پیری جمعیت قرار گرفته‌اند.

خالدی فر بیان داشت: ایران یکی از پرشتاب‌ترین کشور‌ها در افزایش میزان نرخ ناباروری است که حاصل جدی گرفتن شعار غلط فرزند کمتر، زندگی بهتر بوده است.

وی اظهار داشت: جمعیت یک بحث چند بُعدی است و تنها بخش‌هایی، چون دانشگاه علوم پزشکی، بسیج جامعه پزشکی نمی‌توانند بحران جمعیتی پیش آمده را رفع کنند بلکه ارگان‌ها، سازمان‌ها، روحانیت و... باید کمک کرده تا با بررسی ابعاد مختلف قضیه آن را حل کنند.

خالدی فر با بیان اینکه جوانی جمعیت یک عرصه جهادی دیگر در کشور به شمار می‌رود، تاکید کرد: مسئله پیری جمعیت عوارض بسیاری دارد و افزایش سن در جامعه باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود.

وی افزود: یکی از عوارض پیری جمعیت کاهش نیروی کار است، در این شرایط کشور‌ها برای تامین نیروی کار خود مجبور هستند از دیگر کشور‌ها استفاده کنند و این خود زمینه بروز مشکلاتی دیگر همچون مسائل فرهنگی، سیاسی، امنیتی و... را فراهم می‌کند.

خالدی‌فر اضافه کرد: یکی دیگر از شاخصه‌ها در پیری جمعیت شاخص تکفل است، تعریف این شاخص نسبت افراد بالای ۶۴ سال به افراد کمتر از ۶۴ سال است یعنی کسانی که هزینه‌های زندگی آنان را دیگران باید تامین کنند.

وی گفت: در کشور‌هایی که افراد سن بالایی دارند و به اصطلاح جمعیت پیر است، در حین بحرانی مثل کرونا آسیب‌پذیرتر بودند.

خالدی فر خاطرنشان کرد: این دانشگاه با هدف جوانی جمعیت اقداماتی انجام داده است که ازجمله آن می‌توان به تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت و جبهه جمعیت استان اشاره کرد.

وی افزود: همچنین در زمینه تحقیقات نیز مجوز انجام چند مگاپروژه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گرفته شده است که دو مورد از این طرح‌ها شامل سقط جنین و ناباروری مربوط به جوانی جمعیت است.

خالدی فر در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سقط جنین اشاره و بیان کرد: سقط جنین علاوه بر اینکه به لحاظ شرع مقدس اسلام یک امر ناصحیح است می‌تواند عوارض خطرناک دیگری نیز داشته باشد.

وی اظهار داشت: اگر سقط جنین ناقص انجام شود و بقایای جنین در رحم مادر باقی بماند باعث سوراخ شدن رحم، عفونت و حتی ایجاد سرطان دهانه رحم و سینه در زنان شود.

خالدی فر تصریح کرد: فردی که سقط جنین انجام می‌دهد حتی اگر این کار قانونی باشد گرفتار عوارض شدید روحی و روانی می‌شود، اضطراب و استرس ناشی از انجام سقط تا مدت‌ها در فرد باقی می‌ماند و باعث می‌شود وی به سمت مصرف دارو‌های اعصاب و روان پیش برود.

وی اضافه کرد: سقط جنین به لحاظ شرعی، عرفی، جسمی، روحی و روانی مشکل دارد، اما متاسفانه آمار این عمل ناپسند در ایران و در چهارمحال و بختیاری بسیار زیاد شده است.

خالدی فر ادامه داد: لذا باید از هر راهی ازجمله فرهنگ‌سازی و بیان مسئله از سوی متخصصان و محققان عوارض مختلف سقط جنین برای مردم بازگو شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۸ آذر ۱۴۰۲
مهریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۲۲ تير ۱۴۰۲
برای کدام کار دنبال نیروی کار هستید؟
تو این مملکت مخصوصا استان شما همیشه معضل بیکاری حاکم بوده.
آخرین اخبار