بایدن: پوتین به اشتباه تصور می‌کرد ناتو را شکست داده است

رئیس‌جمهور آمریکا به همتای روس خود درباره تلاش برای شکست سازمان ناتو انتقاد کرد.

دولت آمریکا پس از پایان جنگ سرد در ۱۹۸۹ و متعاقب آن فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، با تبدیل شدن به تنها قدرت بزرگ در نظام بین‌الملل سیاست متوهمانه لیبرال هژمونی را در جهان برگزید که یکی از ویژگی‌های آن گسترش نهاد‌های بین‌المللی از جمله ناتو بود. واشنگتن علی‌رغم قولی که به روسی مبنی بر عدم گسترش ناتو به مرز‌های این کشور داده بود، طی دو موج گسترده در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۴ میلادی بسیاری از کشور‌های شرق اروپا را در این نهاد به عضویت درآورد. با این حال روسیه در سال ۲۰۰۸ در برابر موج سوم گسترش ناتو محکم ایستاد که نتیجه آن جنگ گرجستان در سال ۲۰۰۸ و جنگ اوکراین است. 

به گزارش تله تریدر، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا امروز (سه‌شنبه) در حاشیه نشست سران ناتو در «ویلینوس» پایتخت لیتوانی به خبرنگاران گفت: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به غلط تصور می‌کند باعث شکست ناتو شده است، این در حالی است که اقدامات وی تنها باعث بزرگتر شدن این ائتلاف نظامی شده است.»

بایدن در ادامه حاضر به پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره نقش آمریکا در تفاهم میان ترکیه و سوئد به منظور موافقت آنکارا در عضویت استکهلم در سازمان ناتو نشد. خبرنگاران همچنین از چرایی حضور بایدن در امضای توافق میان دو کشور پرسش داشتند که بایدن در این زمینه پاسخی به سوال آن‌ها نداد.

رئیس‌جمهور آمریکا که به نوعی رهبری سازمان ناتو را برعهده دارد در ادامه پیرامون تمدید یک ساله سکانداری این ائتلاف نظامی از سوی ینس استولتنبرگ اعلام کرد: «در شرایط فعلی جهان که شاهد جنگ اوکراین هستیم وجود رهبری مستحکم همانند استولتنبرگ در راس سازمان ناتو حیاتی است. ما از تمدید مدت سکانداری وی در مسند دبیرکلی ناتو حمایت می‌کنیم.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۱ تير ۱۴۰۲
استقامت اکراین برای پر کردن خزانه امریکا واقعا ستودنیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۲۰ تير ۱۴۰۲
ناتو هم دچار سرنوشت ورشو خواهد شد پیمان های امنیتی تا زمانی که در جبهه ی باطل صورت بگیرد ماهیت زورگویانه خواهد داشت و در نتیجه منجر به فروپاشی خواهد شد ان شاالله
آخرین اخبار