تراکم کلاس در مدارس دولتی ۲۶ نفر و در مدارس غیر دولتی ۱۷ نفر است

مدیر کل دفتر فرهنگ و آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین عامل کیفیت نظام آموزشی نیروی انسانی است.

بیات، مدیر کل دفتر فرهنگ و آموزش مجلس شورای اسلامی در برنامه تهران بیست درباره این که آیا هر دانش آموزی که در مدارس غیر دولتی تحصیل کند و هزینه بیشتری بپردازد، در رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر هم تحصیل خواهد کرد یا خیر؛ گفت: در چند سال اخیر که آمار‌های تحلیلی درباره کنکور و پذیرش داوطلبان کنکور منتشر شده اند، حتی در گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشان می‌دهد که اقشار مرفه و دهک‌های بالای درآمدی میزان قبولی بیشتری در رشته‌های برتر و دانشگاه‌های برتر دارند و در مدارس غیر دولتی یا در مدارس دولتی خاص تحصیل کرده اند. 

بیات درباره دلیل وقوع این مسئله گفت: دسترسی به آموزش برای اقشار مختلف در جامعه ما متفاوت است و فاصله بسیار زیادی بین مدارس دولتی و غیر دولتی وجود دارد. دانش آموزان در کنکور به میزان برخورداری از آموزش عملکرد بهتری خواهند داشت. افرادی که در مدارس دولتی هستند، فرصت کمتر و از دست رفته‌ای دارند. وقتی داوطلبان کنکور نتوانند این فضای آموزشی مناسب را از فضای رسمی آموزش و پرورش دریافت کنند، از بیرون از فضای رسمی آن را خریداری می‌کنند و این مسئله به تمکن مالی افراد گره می‌خورد. 

بیات ادامه داد: عوامل موثر بر کیفیت و عدالت آموزشی شامل نیروی انسانی، زمان آموزش، برنامه درسی، فضا و تجهیزات و مفاد آموزشی است. دسترسی دانش آموزان مدارس دولتی با مدارس غیر دولتی و خاص به میزان دسترسی یه این عوامل برمی گردد. عامل بسیار مهم زمان آموزش است که یعنی میزان برخورداری یک دانش آموز از زمان آموزش که وقتی تراکم کلاس مدارس دولتی بالاتر باشد، زمان آموزش در مدارس دولتی نسبت به مدارس غیر دولتی پایین می‌آید. تراکم کلاس در مدارس دولتی ۲۶ نفر و در مدارس غیر دولتی ۱۷ نفر است. به میزان این تفاوت فرصت برخورداری دانش آموز مدارس غیر دولتی از آموزش بیشتر می‌شود.

مدیر کل دفتر فرهنگ و آموزش مجلس شورای اسلامی درباره جداسازی دانش آموزان نیز توضیح داد: اگر مبنای جدا سازی دانش آموزان وضعیت مالی خانواده‌ها باشد کاری کاملا غلط است. ما بعضی مواقع به تنوع مدارس در کشور نقد زیادی وارد می‌کنیم؛ در حالی که برخی مدارس مثل مدارس روستایی، مدارس عشایری و ... جزء این تنوع مدارس محسوب نمی‌شوند. 

وی ادامه داد: فلسفه شکل گیری مدارس سمپاد و نمونه دولتی این بوده است که برخی از دانش آموزان استعداد برتری دارند و نیاز است به آن‌ها توجه بیشتری شود. این جدا سازی را قبول داریم، اما این جدا سازی با فلسفه وضع آن در کشور به انحراف رفته است. 

بیات گفت: مثلا اساسنامه مدارس نمونه دولتی برای این شکل گرفته که دانش آموزان مناطق محروم و کم برخوردار در آن تحصیل کنند و این محرومیت جبران شود، اما در ۱۵ سال اخیر این مدارس به انحراف رفته اند؛ زیرا در دل شهر جای گرفته اند. به جای این که در مناطق محروم باشند. نحوه توزیع این مدارس به انحراف رفته است. به این صورت که بیشترین مدارس نمونه دولتی در تهران ۵۷ مورد، در اصفهان ۴۰ مورد و در خراسان رضوی ۱۱۶ مورد هستند و ایلام ۳ مدرسه نمونه دولتی دارد. این شهر‌ها شهر‌های برخوردار ما هستند.

بیات افزود: ما نمی‌توانیم محدودیتی بگذاریم. مثلا مدارس غیر دولتی را تعطیل کنیم. ما باید تمرکز را روی ارتقای کیفیت آموزشی مدارس دولتی بگذاریم و وضعیت آن‌ها را ارتقاء دهیم. البته مهمترین عامل کیفیت نظام آموزشی نیروی انسانی است، ما باید در سیاست‌های نظام آموزشی خود بازنگری کنیم.

مدیر کل دفتر فرهنگ و آموزش مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما باید جلوی ورود نیروی انسانی بی کیفیت را به آموزش و پرورش ببندیم. مشکل بعدی این است که این نیرو را هم بر اساس بی عدالتی توزیع می‌کنیم، ما نیروی خرید خدمات را به مناطق محروم می‌فرستیم. 

وی ادامه داد: ما باید ساختاری را ایجاد کنیم که معلم باکیفیت ما در منطقه محروم ماندگاری داشته باشد، حتی در رتبه بندی هم این نظام انگیزشی را ایجاد نکرده ایم. ما معلم باکیفیت را در مدارس نمونه دولتی و سمپاد می‌گذاریم و معلم سال اول دانشگاه فرهنگیان، سرباز معلم و خرید خدمات و... را به مدارس دولتی و محروم می‌فرستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۲۲ تير ۱۴۰۲
نماینده ای که فیش حقوقی خود را از معلم قائم میکنه و شفاف سازی نمیکنه به همین راحتی دروغ میگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۲ تير ۱۴۰۲
من معاون دبیرستان دخترانه هستم، هر کلاس دقیقا ۴۳ نفر
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۵:۴۵ ۲۲ تير ۱۴۰۲
منم یک معلم هستم
کلاسهای غیر انتفاعی حداقل ۲۶ نفره شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۹ ۲۲ تير ۱۴۰۲
آقا!!!!!
داره آمار مدارس فنلاندو میده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۱ تير ۱۴۰۲
چرا چرت و پرت میگید، آخه!؟دولتی40 نفر
غیرانتفاعی30نفر
حتما آمارتون از مدارس آقازاده هاست که این قدر دروغه
آخرین اخبار