راه‌اندازی قرارگاه مقابله با تهدیدات زیستی شمال غرب در اردبیل

معاون وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: قرارگاه مقابله با تهدیدات زیستی شمال غرب کشور با مرکزیت اردبیل راه اندازی می‌شود.

حسین رنجبر اقدم گفت: در بازدیدی که از ایستگاه آراللو و مزارع سیب زمینی داشتیم وضعیت شیوع بیماری سفیدک دروغی مورد بررسی قرار گرفت تا در مزارع دیرکشت امکان مقابله با این بیماری فراهم آید.

معاون وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور می گوید: از سال ۷۶ شاهد شیوع بیماری سفید دروغی در مزارع سیب زمینی نبودیم ولی امسال با تغییرات جوی و اقلیمی رطوبت بالا و بارندگی‌ها این بیماری در مزارع مشاهده شد که مسئولان این استان باید پیش تر از این به شیوع این بیماری و اقدامات پیشگیری آن ورود پیدا می‌کردند.

به گفته او، در مزارعی که علائم این بیماری مشاهده شده دیگر امکان کنترل وجود ندارد و تنها در مزارعی که کاشت دیرهنگام سیب زمینی داشتند می‌توانیم راهکارهای پیشگیرانه را با سمپاشی انجام دهیم.

رنجبر گفت: متأسفانه بخش عمده ای از مزارع اردبیل و نمین براثر شیوع این بیماری و کشت زودهنگام سیب زمینی دچار خسارت شده اند که ضرورت دارد اقدامات بعد از برداشت محصول مورد توجه قرار گیرند.

او می گوید: در دوران نهفتگی این بیماری که هنوز در برگ‌های سیب زمینی علائم آن ظاهر نشده امکان کاهش خسارت وجود دارد اما در حال حاضر به دلیل شیوع این بیماری در مزارع و نمود آن در برگ سیب زمینی امکان به حداقل رساندن خسارت وجود ندارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ما باید ارتباط زارعین و باغداران را با کارشناسان این حوزه تقویت کنیم تا در سایه اعتمادسازی خسارت‌های کمتری را در مزارع و باغات شاهد باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.