سالیوان: در حال حاضر پیوستن اوکراین به ناتو به معنی جنگ با روسیه است

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که پیوستن اوکراین به ناتو در حال حاضر به طور خودکار جنگ مستقیم با روسیه را آغاز می‌کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در یک مجمع عمومی در حاشیه نشست ویلنیوس روز چهارشنبه گفت که ناتو از دعوت اوکراین برای پیوستن به این بلوک خودداری کرد، زیرا این امر به طور خودکار جنگ مستقیم با روسیه را آغاز می‌کرد.

به گزارش تاس، او افزود: در این ائتلاف اجماع گسترده وجود داشت که پیوستن اوکراین به ناتو در حال حاضر، در میانه جنگ، به این معناست که ناتو در حال جنگ با روسیه خواهد بود و به نظر من، در سراسر ائتلاف، این دیدگاه وجود داشت که جنگ ناتو با روسیه در این لحظه معنی ندارد.

او  همچنین گفت که چشم پوشی از الزام استاندارد الحاق به ناتو در برنامه اقدام عضویت (MAP) برای کی‌یف، اقدامی بود که همه کشور‌های عضو می‌توانستند روی آن توافق کنند و همچنین اجماع گسترده‌ای وجود داشت که اوکراین «گام‌های اساسی در راستای اصلاحات هم در رابطه با بخش امنیتی و هم اصلاحات دموکراتیک برداشته است». 

سالیوان تاکید کرد: اما اقدامات بیشتری نیز وجود دارد تا کی‌یف شرایط لازم برای عضویت در ناتو را برآورده کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه گفت که ۳۱ متحد ناتو موافقت کرده‌اند که از الزامات MAP در مورد اوکراین چشم پوشی کنند و بدین ترتیب مسیر کی‌یف به سمت دریافت دعوت‌نامه برای پیوستن به ائتلاف در صورت تحقق شرایط تا حدودی آسان‌تر شود.

استولتنبرگ تاکید کرد که کی‌یف باید بر بازسازی بخش‌های امنیتی و دفاعی خود تمرکز کند. دبیرکل ناتو همچنین خاطرنشان کرد که پیش از این هیچ چارچوب زمانی برای پذیرش سایر کشور‌های عضو در این بلوک تعیین نشده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۰ ۲۲ تير ۱۴۰۲
قدم به قدم به جنگ جهانی سوم نزدیک میشیم
آخرین اخبار