برنامه‌های مشترک فرهنگی با کرواسی برگزار می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به ارتباط فرهنگی دو کشور ایران و کرواسی، از هر گونه برنامه فرهنگی و هنری مشترک استقبال می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با سفیر کرواسی در ایران، با اشاره به علاقه مردم و مقامات کرواسی برای برقراری روابط سیاسی و فرهنگی با ایران، افزود: ما مردم ایران هم نسبت به کرواسی نگاهی دوستانه داریم و در دولت و وزارت فرهنگ نیز برای افزایش مراودات فرهنگی و هنری آمادگی کامل وجود دارد.

وی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، برای گسترش روابط فرهنگی و اجرای طرح‌های مربوط به این حوزه، در هر دو کشور آمادگی لازم وجود دارد و مسئولان فرهنگی ایران از هر تلاشی برای انجام این مهم دریغ نخواهند کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که اولویت برگزاری طرح فرهنگی کرواسی در ایران با دانشگاه تهران است، ادامه داد: این موضوع را از طریق رئیس این دانشگاه پیگیری خواهم کرد تا در اولین فرصت طرح‌های فرهنگی بین دوکشور اجرا شود.

اسماعیلی به امکان اجرای سمفونی‌های مشترک در دو کشور اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌های مشترک موسیقایی نیز از طریق بنیاد رودکی انجام خواهد شد و وزارت فرهنگ برای برگزاری کنسرت‌های مشترک ارکستر ملی در هر دو کشور پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر لزوم تعمیق و گسترش روابط فرهنگی هنری دو کشور ایران و کرواسی افزود: آماده گسترش روابط فرهنگی بین دو کشور هستیم و هیچ محدویت و منعی در این زمینه وجود ندارد. ما کرواسی را جزء کشور‌های دوست ایران می‌دانیم و نسبت به این مسئله با نگرش مثبت نگاه می‌کنیم.

اعتقاد کروات‌ها به داشتن ریشه ایرانی
سفیر کرواسی در ایران نیز در این دیدار با بیان این‌که کرواسی و ایران روابط فرهنگی بسیار خوبی دارند، گفت: بر این باوریم ما مردم کرواسی ریشه ایرانی داریم و این نظریه بین روشنفکران کشور کرواسی بسیار قوت دارد.

«دراگو اشتامبوک» افزود: کرواتس‌ها نامی ایرانی و نام اصلی ماست و از ایران نشات گرفته است. مردم کرواسی تنها ملتی در اروپا هستند که رهبران خود را با کلمه پان توصیف می‌کنند که از نظر تاریخی به معنای رهبر و محافظ است.

وی اضافه کرد: کشور کرواسی پایان سال ۲۰۲۰ میلادی در نظر داشت که طرح فرهنگی ارتباطات تاریخی بین ایران و کرواسی را اجرا کند، حتی دانشگاه تهران برای اجرای این طرح قول همکاری به مسئولان کرواسی داده بود. اما به خاطر شیوع کرونا این کار انجام نشد و سال گذشته توافق‌نامه‌ای فرهنگی بین دو طرف امضا شد.

اشتامبوک از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا برای اجرای این طرح و برقراری روابط لازم بین دو کشور و مسئولان دانشگاه تهران تمهیدات لازم را فراهم کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار