دستگیری ۲۰۶ مجرم گیلانی در فضای مجازی

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات گیلان، روش اسکیمر، یکی از عمده‌ترین شیوه‌ها در سرقت از کارت‌های بانکی است.

سرهنگ امیرحسین نقی مهر با اشاره به دستگیری ۲۰۶ مجرم در فضای مجازی از ابتدای سال تاکنون، گفت: کلاهبرداری به روش اسکیمر یکی از عمده‌ترین شیوه‌های سرقت از کارت‌های بانکی است. 

وی افزود: یکی دیگر از جرایمی که این سال‌ها در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، دسترسی غیرمجاز به عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی دیگران و اقدام به اخاذی با تهدید به انتشار آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی است.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات گیلان با اشاره به اینکه کلاهبرداری برخط عمده‌ترین جرم در فضای مجازی است، گفت: انتخاب و تغییر رمز‌های عبور، بروزرسانی نرم‌افزار‌ها و بررسی مداوم سیستم عامل برای شناسایی و رفع نقاط آسیب‌پذیر در مقابل عوامل تهدیدکننده از مهمترین نکات و اقداماتی است که باید در برخورد با کلاهبرداری‌های اینترنتی باید مد نظر شهروندان باشد.

سرهنگ امیرحسین نقی مهر افزود: هنگام کار با فضای مجازی، مخفی نگه‌داشتن اطلاعات محرمانه، پاکسازی حافظه نهان، کلیک نکردن بر روی لینک‌های مشکوک و استفاده از افزونه‌های ایمنی یک ضرورت است. 

وی با اشاره به سوءاستفاده مجرمان رایانه‌ای از ناآشنایی افراد میانسال و سالخورده نسبت به فضای مجازی تصریح کرد: وابستگان و یا دوستانی که آشنایی بیشتری نسبت به اینترنت دارند، می‌توانند با تشریح خطرات بالقوه فضای مجازی به افراد کم‌تجربه در این حوزه و تشویق آن‌ها به انتخاب رمز‌های ورودی قوی و احراز هویت ۲ عاملی، میزان آسیب‌پذیری آن‌ها در مقابل هکر‌ها یا اقدامات مجرمانه کلاهبرداران مجازی را کاهش دهند.

وی در ادامه طراحی برنامه جعلی با عناوینی نظیر دریافت فیلترشکن رایگان و انتشار آن در کانال‌ها یا صفحات مجازی نرم‌افزار‌های خارجی را یکی از شگرد‌های اصلی مجرمان برای کلاهبرداری عنوان کرد و گفت: پوشه هایی که در فضای مجازی به صورت رایگان به اشتراک گذاشته می‌شود، بیشرتوسط مجرمان به منظور دسترسی به اطلاعات شخصی و تکثیر بدافزار ایجاد شده و نیازمند هوشیاری بیش از پیش کاربران است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.