تولید ایمپلنت‌های ایرانی با همکاری دانشگاه علم و صنعت

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران موفق به طراحی و پیاده‌سازی خط تولید سیستم ایمپلنت دندانی شد.

ایمپلنت پروتزی است که برای جایگزینی ریشه طبیعی دندان استفاده می‌شود. ایمپلنتولوژی که به شیوه کاشت ایمپلنت دندان درون فک می‌پردازد، از دستاورد‌های به روز و کارآمد دنیا در خصوص درمان‌های دندانی است که به واسطه‌ی افزایش اقبال عمومی و به موازات پیشرفت و تکامل خود، به سرعت در حال گسترش و فراگیر شدن است.

ایمپلنت در فک، پس از اتمام جراحی، شامل چهار جزء: فیکسچر، اباتمنت، پیچ اباتمنت و تاج است. فیکسچر به عنوان ریشه مصنوعی دندان عمل می‌کند و با استخوان فک و لثه یکپارچه می‌شود. استحکام مناسب، خاصیت بیوسازگاری، زیبایی و مشابهت با دندان طبیعی و نیز نرخ بالای موفقیت اجرای ایمپلنت‌های تیتانیومی، این روش را به عنوان جایگزین مناسبی برای دندان‌های از دست رفته تبدیل کرده است.

این فعالیت مشترک، مهندسی معکوس نبوده، و طراحی و تولید ایمپلنت دندانی به منظور ایجاد برند ملی و جهانی در ایران در دستور کار قرار گرفته است. هر ساله، حدود ۲ میلیون ایمپلنت در کشور ایران کارگذاشته می‌شود و با توجه به اینکه درمان‌های ایمپلنت، به عنوان روش‌های مدرن درمانی محسوب می‌شوند، میزان مصرف در مقایسه با کشور‌های همسایه می‌تواند تا ۴ تا ۵ برابر ارتقاء یابد. در حال حاضر، ظرفیت تولید ۶۰ هزار ایمپلنت در ماه، که سالیانه نیمی از نیاز کشور است، قابل دسترسی است و با حمایت کافی، این محصول می‌تواند بیشتر از نیاز کشور ایران تولید شده و در دسترس کشور‌های همسایه قرار گیرد. در راستای پیشبرد و ارتقای سطح کیفی این محصول، تاکنون بیش از ۱۰ مقاله منتشر شده، ۲ رساله دکتری و ۱ پایان‌نامه ارشد تعریف شده و در حال انجام است.

همچنین، اخیراً دو کتاب با عناوین “مطالعه تطبیقی ایمپلنت ایرانی ۳ A با برند‌های معتبر جهانی” و “پروتز‌های ایمپلنت دندان و روش‌های آماده‌سازی سطح آن” در حوزه پروتز‌های ایمپلنت دندانی و روش‌های آماده‌سازی سطح آن که با استقبال گسترده‌ای روبرو شده‌اند، منتشر شده است و یک اختراع بین‌المللی در حال ثبت است. قیمت ایمپلنت‌های ایرانی، تنها یک سوم قیمت ایمپلنت‌های کره‌ای و یک پنجم قیمت ایمپلنت‌های اروپایی است. به منظور دریافت تأییدیه صادرات به اروپا، اقدامات لازم صورت گرفته است.

برچسب ها: ایمپلنت ، دانش بنیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار